Topic: Boek: Overlever van de Bende van Nijvel

In het najaar verschijnt het nieuwe boek van David Van de Steen en Annemie Bulté. Hierbij alvast meer info:

Overlever van de Bende van Nijvel

Davids persoonlijke en onverzettelijke zoektocht naar de moordenaars van zijn vader, moeder en zus.

9 november 1985. De negenjarige David ziet hoe zijn ouders en zusje worden vermoord door de Bende van Nijvel in het Belgische Aalst. Zelf raakt hij zwaargewond. Het weeskind van toen is intussen zelf vader. In navolging van zijn overleden grootvader probeert hij zich een weg te graven naar de waarheid.

Hij praat in dit boek, vaak voor het eerst, met andere slachtoffers en nabestaanden, politiemensen en rijkswachters, ex-speurders en ex-gangsters. Het levert een reeks exclusieve getuigenissen op. Zelf getekend door het trauma, helpt David ook andere mensen in het verdriet om hun geliefden. Dit boek brengt daarom niet alleen Davids levensverhaal van de aanslag tot nu. Meer dan ooit wil het ook aandacht vragen voor het lot van slachtoffers.

  • Auteur: David Van de Steen, Annemie Bulté

  • Afwerking: Paperback

  • Aantal pagina's: 500

  • Verschijningsdatum: 11/09/2018

  • EAN: 9789401454629

  • Uitgever: Lannoo

https://www.lannoo.be/sites/default/files/styles/product_cover_full_page/public/product_covers/9789401454629.jpg?itok=T_p23ooz

2

Re: Boek: Overlever van de Bende van Nijvel

De Franstalige en Nederlandstalige editie is vanaf 28 september overal te koop.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Boek: Overlever van de Bende van Nijvel

Slechts 24,99 €. Reserveer hier » www.lannoo.be

Re: Boek: Overlever van de Bende van Nijvel

Heel erg benieuwd naar dit boek.

Alsook naar de RTBF-reeks waarin ook vermoedelijk David aan het woord komt.

Vanaf wanneer is deze te zien, en is dit enkel in Wallonië ... of wordt deze ook overgenomen door de Vlaamse zenders?

Re: Boek: Overlever van de Bende van Nijvel

'Overlever van de Bende van Nijvel': David Van de Steen ontmoet de man die hem redde

Op zijn negende verloor David Van de Steen zijn ouders en zusje bij de aanslag van de Bende van Nijvel op de Delhaize in Aalst, zelf raakte hij verminkt voor het leven. Zijn verhaal van vallen en opstaan is er één op maat van de filmindustrie. Met ‘Niet schieten’ verfilmde Stijn Coninx de autobiografie die Van de Steen met Humo-journaliste Annemie Bulté schreef. Acht jaar later was er nood aan een vervolg op dat boek: in ‘Overlever van de Bende van Nijvel’ gaan ze praten met andere slachtoffers, betrokkenen, ex-speurders, ex-gangsters en filmlui. Die ontmoetingen diepen het levensverhaal van Van de Steen beklijvend uit: ‘De ravage van de Bende is ontiegelijk veel groter dan die 28 doden.’ Een voorpublicatie:

'Ik liep je eerst voorbij omdat ik dacht dat je dood was. Maar toen hoorde ik je kreunen'

Drie weken na de overval. Voor de deur van mijn ziekenhuiskamer is het altijd een grote drukte. Ik ben een studieobject voor de dokters, die naar een oplossing zoeken om mijn been te redden. Het is een gemene wonde. Bij het laatste schot, dat de gangster van dichtbij op me loste, heeft de hagel zich langs alle kanten verspreid. De stukjes lood zijn diep in het vlees geslagen. Hagelbollen hebben een enorme vernieling aangericht. De heupkop is weggeschoten. De slagader en de spieren zijn doormidden gesneden. Eigenlijk hangt alles alleen nog met wat huid aan de onderkant van mijn bil aan elkaar. Mijn jeansbroek heeft het been op zijn plaats gehouden, maar op de operatietafel is het uit elkaar gevallen. Dokters hebben er chromen pinnen ingestoken, die ervoor moeten zorgen dat het verhakkelde boeltje weer aan elkaar groeit. Elke dag moet de wonde uitgewassen worden, en dat doet zo’n pijn dat mijn hoofd bijna ontploft.

Mijn grootvader, Albert Van den Abiel, is mijn grootste houvast. ’s Morgens lig ik in bed al vroeg op hem te roepen. Hij staat er elke dag, en blijft bij mij tijdens alle behandelingen, verzorgingen en operaties. Het moet ontzettend moeilijk voor hem zijn om zich staande te houden, maar hij doet het voor mij.

Elke dag komt ook zuster Bénédicta langs, de directrice van het ziekenhuis, een vinnig klein dametje. Onder haar nonnenkap zitten twee arendsogen die alles scherp in de gaten houden. Als het bed niet perfect is opgemaakt, als ik geen water meer heb, of niet op tijd verzorgd ben, dan krijgen de verpleegsters ervan langs. De directrice loopt zich de benen van het lijf om het mijn familie zo comfortabel mogelijk te maken. Soms vergezelt ze mijn grootvader en mij naar de operatiezaal. Mijn grootvader beschouwt zuster Bénédicta als een heilige. Haar bezorgdheid staat in schril contrast met de onverschilligheid van het gerecht waarmee mijn familie elke dag een beetje meer te maken krijgt. Niemand van onze familie heeft tot nu toe iemand van het gerecht of de politie op bezoek gekregen. Niemand van onze familie is officieel op de hoogte gebracht dat mijn pa, mijn ma en mijn zus zijn vermoord. Op de avond van de aanslag zijn tantes en nonkels zelf naar ons gaan zoeken, anders hadden ze een dag later nog niks geweten.

'Ik ben een studieobject voor de dokters, die naar een oplossing zoeken om mijn been te redden.'

De verpleegsters vertellen dat in de nacht dat ik werd binnengebracht, iemand van het gerecht urenlang voor de deur van de operatiezaal heeft zitten wachten. Om de kogels te recupereren die de dokters uit mijn been haalden. Een paar dagen later heeft een verpleegster voor mijn grootvader een grote witte zak bij, die één van de speurders haar heeft meegegeven. ‘De zak stinkt verschrikkelijk naar bloed,’ waarschuwt ze hem. Het zijn de kleren die ik op de fatale avond droeg, doordrenkt van bloed en doorzeefd met kogelgaten. De jeansbroek die ik droeg, en de nieuwe Kickers die ik daags voordien had gekregen bij Schoenen Muys in Ninove.

In mijn anorak was een kogel de rechterzak binnengedrongen en er aan de voorkant weer uitgevlogen. ‘Je hebt nog veel geluk gehad,’ vertelt mijn grootvader achteraf. In de zak heeft hij mijn muts teruggevonden: er zitten twee kogelgaten in, net onder de pompon. (...)

Bron: Humo | 24 september 2018

De rest van het artikel zit achter een betaalmuur.

Re: Boek: Overlever van de Bende van Nijvel

David Van de Steen stelt nieuw boek voor: "Overlever van de Bende van Nijvel"

In Aalst is vrijdagavond het nieuwe boek van Bende van Nijvel-slachtoffer David Van de Steen voorgesteld. "Overlever van de Bende van Nijvel" heet het. Van de Steen schreef het boek samen met auteur Annemie Bulté. De twee stelden het werk voor aan een tot de nok gevulde Utopia, de nieuwe bibliotheek van Aalst.

Zie » tvoost.be

7

Re: Boek: Overlever van de Bende van Nijvel

"het is trouwens uitgekomen nadien dat ze daar zijn weggetrokken", de fameuze gouden tip van Vermassen waarvan niet veel later werd gezegd dat de waarheid eigenlijk was dat ze naar die voetbalmatch/bijeenkomst van de rijkswacht waren ...

Re: Boek: Overlever van de Bende van Nijvel

Zenga, over welke waarheid heb je het? De waarheid van de rijkswacht of de feitelijke waarheid? Het valt me op dat nogal wat ex-rijkswachters dingen verkondigen die totaal niet stroken met wat feitelijk gebeurt is.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

9

Re: Boek: Overlever van de Bende van Nijvel

the end wrote:

Zenga, over welke waarheid heb je het? De waarheid van de rijkswacht of de feitelijke waarheid? Het valt me op dat nogal wat ex-rijkswachters dingen verkondigen die totaal niet stroken met wat feitelijk gebeurt is.

Ik denk dat je precies weet wat ik bedoelde om je je eigen vraag hebt beantwoord.

10

Re: Boek: Overlever van de Bende van Nijvel

David Van De Steen in Utopia om te praten over boek ‘Overlever van de Bende van Nijvel’

David Van de Steen komt op 17 januari naar Utopia om er te praten over zijn boek ‘Overlever van de Bende van Nijvel’. “David praat openhartig over de Bende van Nijvel en de impact die de aanslag in Aalst op zijn leven had. Een beklijvende blik op een misdaad die nog steeds meer vragen dan antwoorden oproept”, aldus Utopia Aalst. De lezing vindt plaats op donderdag 17 januari om 20 uur in zaal Geuzen in Utopia. Inschrijving is vereist en toegang kost 5 euro. Inschrijven kan via info@utopia-aalst.be.

Bron: Het Laatste Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube