Uit een artikel uit een Nederlandse krant:

(...) De auto wordt daarna teruggevonden langs de rand van het Zoniënwoud. De vier vluchters hebben getracht hun gestolen wagen in brand te schieten om alle sporen uit te wissen.

Uit het ballistisch onderzoek blijkt dat de overval bij Dekaise werd uitgevoerd met dezelfde wapens als de moord op een gewezen gevangenisbewaker te Maubeuge op 18 augustus 1982. Uit een grote wijnhandel werden toen niet minder dan 2.500 flessen champagne gestolen.

Bron: Het vrije volk: democratisch-socialistisch dagblad | 5 oktober 1985

Ik neem aan dat de journalist hier toch wel fouten gemaakt heeft. In Maubeuge was er nl. geen moord maar wel een inbraak in de winkel van Piot waarbij tijdens hun vlucht de daders wel een politieman zwaar verwond hebben (misschien was deze man een gewezen gevangenisbewaker). Ook speelde het feit zich af in de nacht van 14 augustus 1982 en niet op 18 augustus 1982.

222

Merovinger wrote:

Uit het ballistisch onderzoek blijkt dat de overval bij Dekaise werd uitgevoerd met dezelfde wapens als de moord op een gewezen gevangenisbewaker te Maubeuge op 18 augustus 1982.

Er was wel een gevangenis in Maubeuge ter info, vraag trouwens me af of er op 18 augustus iets voorgevallen is. Het kan misschien interessant zijn, en is de inbraak met betrapping 4 dagen eerder misschien een test om het reactievermogen van de ordediensten te testen. Het zou ook voor een stuk kunnen verklaren waarom ze juist daar zo ver van Brussel waren en er later niet meer geweest zijn. De nacht van Nijvel is er ook toevallig die ontsnapping uit de gevangenis van Doornik.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

223

2.500 flessen champagne prop je met de beste wil nooit in een Santana. Dat is wel heel specifieke info. Als dat element klopt dan was het niet het voorval op 14-08-1982. Ofwel missen we info over 18-08-1982 uit Maubeuge, ofwel zat de journalist van Het Vrije Volk wel serieus aan de paddo's. Ik vind niks uit Maubeuge in die tijd. En tegelijk kan ik me moeilijk voorstellen dat die journalist zo slordig was.

Op het forum van de tueries is er een artikel uit Le Soir (januari 1983) die dat van Het Vrije Volk bevestigt. De leden van dat forum verwonderen zich ook over eea. Ik vind in dit topic Maubeuge enkel een datum van 14-08-1982 bij de beschreven feiten, niet 18-08-1982. Twee feiten of een zware vergissing? Er is ook sprake van een dode op 18-08.

http://i63.servimg.com/u/f63/09/03/15/13/img44410.jpg

224

the end wrote:

Er was wel een gevangenis in Maubeuge ter info, vraag trouwens me af of er op 18 augustus iets voorgevallen is.

Die gevangenis zou pas in 1990 in gebruik genomen zijn.

225

Er staat "gardien de la paix" in het artikel van Le Soir, wat wetsdienaar of zelfs veldwachter kan betekenen. Het kan dat hij daarvoor een gewezen gevangenisbewaker was, maar dan niet in Maubeuge. Verder kan het zijn dat de 2.500 flessen eigenlijk hadden moeten zijn "voor 2500 franse franken aan champagne", 50 flessen oid dus. Maar dan nog blijft die 18-08-1982 me intrigeren en het feit dat op 14-08 geen dode is gevallen.

ddd wrote:

2.500 flessen champagne prop je met de beste wil nooit in een Santana. Dat is wel heel specifieke info. Als dat element klopt dan was het niet het voorval op 14-08-1982. Ofwel missen we info over 18-08-1982 uit Maubeuge, ofwel zat de journalist van Het Vrije Volk wel serieus aan de paddo's. Ik vind niks uit Maubeuge in die tijd. En tegelijk kan ik me moeilijk voorstellen dat die journalist zo slordig was.

ddd wrote:

Op het forum van de tueries is er een artikel uit Le Soir (januari 1983) die dat van Het Vrije Volk bevestigt. De leden van dat forum verwonderen zich ook over eea. Ik vind in dit topic Maubeuge enkel een datum van 14-08-1982 bij de beschreven feiten, niet 18-08-1982. Twee feiten of een zware vergissing? Er is ook sprake van een dode op 18-08.

Goed opgemerkt ddd dat van dat artikel van Le Soir. Ik denk dat we kunnen stellen dat de journalist van het Vrije Volk in 1985 de gegevens van het artikel uit 1983 van Le Soir gewoon heeft overgenomen zonder dit verder te checken. Het is dus het eerste artikel, dat van Le Soir, dat de mist ingaat. Toch wel straf dat in één zin drie bijzondere grote fouten staan: de datum van het feit is verkeerd, er was geen dode maar wel een gewonde en de buit was minder groot dan beschreven door de journalist. Het gaat het dus wel degelijk gaat om de feiten die op 14 augustus 1982 gepleegd werden bij de kruidenierswinkel van Piot en niet om een ongekend feit van 18 augustus 1982.

Ik kwam onderstaande vreemde gebeurtenis uit december 1983 in Maubeuge tegen. Het doet wat denken aan het verhaal van chenda in het café in Temse. Heeft er iemand meer info over deze man die zich een Amerikaanse generaal waande?

Maubeuge – Amerikaanse generaal was gezochte ex-para

De stamgasten van een bar in het Noord-Franse Maubeuge keken niet weinig raar op, toen een onbekende in de gevechtskledij van een Amerikaanse generaal de drankgelegenheid kwam binnengestapt. De ‘generaal’ had zijn helm aan zijn arm bevestigd en droeg een Colt aan de gordel.

Na een anoniem telefoontje kwamen enkele politieagenten ter plaatse om de krijgshaftige barklant even aan de tand te voelen. Al gauw bleek de ‘generaal’ de 45-jarige André Larbalestrier, een voormalige Belgische para uit Trivières nabij Charleroi, te zijn. Ook werd vastgesteld dat de Colt die hij aan de gordel droeg niet geladen was.

Larbalestrier, die verklaarde een bijeenkomst te Normandië bijgewoond te hebben, werd daarop over de grens gezet wegens het illegaal dragen van een uniform. Daar werd hij ter beschikking gesteld van de Belgische politie, die hem reeds een tijdje zocht wegens wapensmokkel.

Bron: Het Laatste Nieuws | 7 december 1983

228

Geboren op 5/11/1938 in Courcelles - zoon van Edouard en Lucienne Lacassaigne. Gehuwd op 29/4/1961 met Clarisse Tieleman (St-Martens-Latem). Deze info heb je ongetwijfeld zelf ook al gevonden. smile Weet overigens niet of het hier om dezelfde persoon gaat; qua leeftijd alleszins wel.

229

club_le-happy-few wrote:

Bende Farcy zou ook via bos van Bonsecours (tegen Bernissart) drugs Frankrijk binnengesmokkeld hebben.

Voor wat het waard is: Bernissart was ook de verblijfplaats destijds van een zekere C.D. die door het slachtoffer van de autodiefstal in Elsene in een fotoboek werd aangewezen als dader.