Topic: Documentaire bende van Baasrode

Dag iedereen, ik ben Jeroen Vanpée en ik zit aan de filmschool in het RITCS te Brussel. Voor mijn Bachelorproef maak ik (in een dossier) een docu reeks over De Bende Van Baasrode. Ik  ben druk bezig met research te doen en deze site is heel hulpvol

Met deze post probeer ik mensen te bereiken die veel artikels hebben, foto's, video beelden, informatie die ze met mij willen delen over deze bende. Ik probeer ook achter de contact gegevens te raken van Philippe De Staerke en Leopold Van Esbroeck.

Als je enige info hebt die je wilt delen met mij of eens wilt samen zitten om dingen te bespreken dan kan je mij altijd contacteren via email: jeroen.vanpee@gmail.com

Hopelijk tot snel.

Mvg

Jeroen Vanpée

Re: Documentaire bende van Baasrode

Hallo Jeroen, veel succes, maar je moet wel een paar zaken voor ogen houden. Er zaten moordenaars, leugenaars, kruimeldieven enz in die bende, bovendien kunnen ze elkaar niet meer uitstaan. Er is dus niet één verhaal, er zijn verschillende verhalen waaruit we niet weten hoe we de waarheid moeten reconstrueren. Je kan deze mensen niet voorstellen als "helden" zoals laatst met die documentaire over Haemers, want dat waren ze niet, het was eerder uitschot en dat wisten ze ook van zichzelf en daarom zijn ze verder op het verkeerde pad blijven doorgaan, tot ze natuurlijk tegen de lamp liepen. Je kan ook maar moeilijk "geld verdienen, eer opstrijken" op kap van de mensen in de bende en de slachtoffers, er is dus een moeilijk deontologisch pad te bewandelen, maar zeker mogelijk. Je kan een sfeerbeeld scheppen, maar hoe beter je dit doet, hoe meer kijkers dan achter blijven met een vieze nasmaak.

Wij zijn hier natuurlijk geïnteresseerd in de Bende van Nijvel. Dus als je De Staerke aan de praat krijgt kan je hem eens een aantal vragen stellen: wat deed hij in de frituur van Bely (zie dit forum), met wie was hij daar? Wat deed hij vlak voor Aalst, misschien in het Bos van La Houssière? Hoe zou de Bende van Nijvel kunnen weten dat er een link is tussen hem en Scherpenheuvel? Als Salesse wil praten: denkt hij dat de Bende van Nijvel ooit een wagen stal bij D'Ieteren-parking of is dat maar een ondervragingstruuk geweest van de politie? Van Esbroeck is minder van belang voor ons, maar vraag eens of hij werkte als informant bij politie of staatsveiligheid.

Nog een keer, veel succes, gelieve al je bevindingen hier omstandig te melden, dat komt ons nog goed van pas.

3

Re: Documentaire bende van Baasrode

Ik zou het persoonlijk niet aandurven, maar heel veel succes.

Re: Documentaire bende van Baasrode

Ik wens je veel succes Jeroen. Zelf ben ik ook al jaren op zoek naar informatie over deze Bende van Baasrode maar die informatie is zeer moeilijk te vinden. Er bestaat hier een specifieke topic over de Bende van Baasrode » Forum

Een paar artikels over hun proces vind je hier terug » Forum

5

Re: Documentaire bende van Baasrode

Contactgegevens van een De Staerke familielid bemachtigen is niet zeer moeilijk. Ik meende me te herinneren dat een van de manieren hoe je een van hen kan contacteren of vinden hier zelfs ergens op dit forum vermeld staat.

Los van dit lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat (een van hen) niet zou willen meewerken als het z'n eigen in een slecht daglicht stelt. Ook als een van hen achteraf iets leest of ziet wat ze liever niet over hen hadden gelezen (of het nu gaat over opsomming van gekende feiten of niet) kan ik me best wel voorstellen dat die daar niet goedgezind van zal worden, hoe zou je zelf zijn.

Ik denk dat moest je met bovenstaand totaal geen rekening zou moeten houden, het dan nog een extreem moeilijke opdracht zou zijn om (zelfs anoniem) informatie te kunnen verzamelen en daarmee een juiste weergave te kunnen schetsen. Een bachelorproef met als titel "Belgische streekbieren" was ongetwijfeld een gemakkelijkere opdracht. smile

Leopold Van Esbroeck heeft overigens een boek uitgebracht, maar dit wist je wellicht al. Of er bruikbare informatie in staat weet ik niet. Het is een van de weinige boeken welke ik (nog) niet heb gelezen in het bibliografie-overzicht op dit forum. Misschien kan iemand anders hier op antwoorden?

Non semper ea sunt quae videntur

6

Re: Documentaire bende van Baasrode

De Staerke is nog steeds te vinden op de rommelmarkt aan het Vossenplein tussen Rue Haute en de Blaesstraat aan de Marollen. Maar wanneer? Tja, dat is zoekwerk. Over de bende van Baasrode zal hij wel praten maar over de Bende van Nijvel? Dat ligt gevoeliger denk ik. Ondanks alles staat hij graag in de kijker en schuwt aandacht niet. Alvast succes Jeroen.

Re: Documentaire bende van Baasrode

Bedankt voor de vele reacties al!

Ik ben eigenlijk ook opzoek naar de contactgegevens van Freddy Troch, de onderzoeksrechter toen. Lijkt mij nog interessant hem te interviewen.

Ook is er een artikel van Van Esbroeck dat hij misschien in de gevangenis moet voor drugstransport. Is dit effectief ook zo? Alle verdere info is zeker welkom!

Top forum!

Re: Documentaire bende van Baasrode

Ook ben ik op zoek naar mensen die in de gevangenis werkte in Doornik op 16 september 1983 tijdens de ontsnapping van de eeuw waar ook Philippe De Staerke is ontsnapt.

Ik heb een journalist contacteert die Philippe nog heeft geinterviewd toen hij net uit de gevangenis kwam. Maar hij kan hem niet meer terugvinden en zijn speurder ook niet.

Re: Documentaire bende van Baasrode

Léon kan je proberen via zijn zoon Jimmy op Facebook. Ik zou hem ook een keer vragen over zijn tijd bij Candy's toen hij samenwerkte met Farcy, Castris en Leclercq. En ook of hij na die periode nog met hen samengewerkt heeft (jaren 80). Waarom hun bende geviseerd werd i.v.m. Bende van Nijvel terwijl Haemers en Farcy minder lastiggevallen werden. Over zijn jeugd en hun lange vriendschap met Apostolos en Sotirios Papadopoulos. De overgang van de 'klassieke bendes' naar de internationale bendes (Oostblok, Noord-Afrika, ...) en hoe het klassieke milieu dat ervaren heeft.

Re: Documentaire bende van Baasrode

Dag Jeroen, is er nog verder nieuws over je project? Indien de documentaire af is, is het dan mogelijk hier een link te plaatsen zodat wij deze kunnen bekijken? Kan misschien heel interessant zijn. Alvast bedankt!