Re: Kogelhuls

https://lh4.googleusercontent.com/-tlN8rcf6o1E/VBnJle3ddcI/AAAAAAAAEGs/yN_FjinCbfs/s632/Ronq%252022.jpg

https://lh5.googleusercontent.com/-9TBbNVldZuI/VBnJr7Jk-PI/AAAAAAAAEHI/zOMTZKduBGo/s634/Ronq%2520Remingtons%2520en%25201%2520Winchester.jpg

De Remington-patronen op de onderste foto zijn niet ingesneden. Ook zien we daar het enige te Ronquiéres teruggevonden Winchester-patroon liggen.

42

Re: Kogelhuls

Een afbeelding van één van de patronen waarop de inkeping duidelijk te zien is:

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/kogelh10.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Kogelhuls

Zouden die inkervingen niet gemaakt zijn door een cuttermes bij het opensnijden van de doos waarin de munitie zat?

44

Re: Kogelhuls

Blijkbaar was alles wat in de zakken zat versneden. Zouden de kogels niet geraakt zijn bij het versnijden van iets? Bv. een riem of vest?

45

Re: Kogelhuls

nostra wrote:

Zouden de kogels niet geraakt zijn bij het versnijden van iets? Bv. een riem of vest?

Neen, om zulke ronde inkeping te maken moet je de patroon in de hand houden en met de patroon draaien.

Re: Kogelhuls

Door in te snijden kan je een patroon op de tast herkennen en zo het verschil voelen als je verschillende soorten munitie op zak hebt, zonder te moeten kijken. Handig als je bv. plots een brenneke nodig hebt.

Re: Kogelhuls

LEO wrote:

Neen, om zulke ronde inkeping te maken moet je de patroon in de hand houden en met de patroon draaien.

Hier durf ik toch aan twijfelen hoor! Ik denk dat het wel goed mogelijk is dat de patronen geraakt zijn bij het versnijden of eerder opensnijden van iets. Zelf heb ik, al is het lang geleden, beroepsmatig met een cutter aan de slag geweest en soms maakte ik eens een fout door te snel te willen zijn bv., en ja dan had je zo'n sporen op het materiaal. Kortom, Nostra heeft niet per sé ongelijk!

De Basis wrote:

Door in te snijden kan je een patroon op de tast herkennen en zo het verschil voelen als je verschillende soorten munitie op zak hebt, zonder te moeten kijken. Handig als je bv. plots een brenneke nodig hebt.

Dit zou dan aantonen dat de daders niet echt profs waren want die zouden de verschillende munitiesoorten zeker apart houden! Zoals jij stelt moet de dader in zijn zak graaien en tasten en kan dan enkele keren verkeerde munitie voelen vooraleer eindelijk de munitie met inkeping! Dat is zeker niet professioneel! Het apart houden van de munitie laat snel handelen zeker eerder toe!

48

Re: Kogelhuls

geronimo wrote:

bedoeling van deze slugs insnijden was om er een poor mans slug van te maken (is reeds een topic over). Het voorste van de slug word mee uit het wapen geblazen,waardoor de hele zooi bij aanraking een enorme rotzooi aanricht.

Forumlid vermeulen opperde dat de snede in de huls het traject van de hagel meer zou centraliseren.

49

Re: Kogelhuls

Klopt Tru Dat, poor mans slug.

Ik had niet gezien dat er al een topic over bestond, waarvoor sorry. (Dat bewijst maar weer eens dat het Bende van Nijvel-forum heel veel info bevat smile, dankzij Ben, dat mag wel 1000x gezegd worden, bij deze bedankt Ben.)

Maar belangrijk is dat dit insnijden enkel gedaan door mensen die heel veel kennis hebben van wapens en er mee bijvoorbeeld experimenteren op schietstanden. Het risico is te groot als je niet weet wat je aan het doen bent of op voorhand niet weet welk wapen je gaat gebruiken. De insnijdingen zijn in die zin perfect. Juiste plaats en juiste verhouding wat te snijden en hoeveel te laten staan.

50

Re: Kogelhuls

Sorry, nog 1 dingetje vergeten. Het valt me op dat er geen munitie (Cal 10) voor de FAUL tussen het opgeviste materiaal zat.