Re: Kogelhuls

Tru Dat wrote:
geronimo wrote:

bedoeling van deze slugs insnijden was om er een poor mans slug van te maken (is reeds een topic over). Het voorste van de slug word mee uit het wapen geblazen,waardoor de hele zooi bij aanraking een enorme rotzooi aanricht.

Forumlid vermeulen opperde dat de snede in de huls het traject van de hagel meer zou centraliseren.

Dat zou inderdaad kunnen! En ja, dat kan ook bij andere munitie. Bedoeling is inderdaad om zo meer schade aan te richten bij de impact! Soortgelijk zelf gemaakte dum-dum-kogel is dat dan.

En die verklaring kan ik aannemen. Daarentegen de stelling dat het zou dienen om de munitie te onderscheiden bij het herladen vind ik amateuristisch en niet logisch... Je moet dan in de tas/zak grabbelen en tasten om te voelen welke de goede munitie is (en je kan dus enkele keertjes verkeerd tasten) en dan gaat het apart houden ervan toch wel in dat dit sneller en ook meteen juist kan.

52

Re: Kogelhuls

Maar vooral onthoud ik dat ze daar in Charleroi geen enkel idee hebben wat het kan betekenen, terwijl er hier binnen de kortste keren enkele goeie mogelijkheden geopperd worden. Zitten er dan geen wapenexperten op het onderzoek?

53

Re: Kogelhuls

Moest de groef in de kogelhuls daarvoor dienen dan voel je dat toch niet met een handschoen aan? En het zou dom zijn om bij een overval van dit kaliber de kogels met de blote hand te nemen want dan laat je DNA achter of vingerafdruk. Als je verschillende kogels bij hebt dan steek je die toch in verschijnende zakken.

54

Re: Kogelhuls

De bende wist goed waar ze mee bezig was, maakte van gewone cal. 12 de genaamde poor man slug. Maar de gevonden lege hulzen in Aalst vertonen deze behandeling niet. Zie link YouTube voor duidelijke beschrijving van deze werkwijze » YouTube

Re: Kogelhuls

kenza wrote:

Moest de groef in de kogelhuls daarvoor dienen dan voel je dat toch niet met een handschoen aan? En het zou dom zijn om bij een overval van dit kaliber de kogels met de blote hand te nemen want dan laat je DNA achter of vingerafdruk. Als je verschillende kogels bij hebt dan steek je die toch in verschijnende zakken.

Precies! Ook dat inderdaad!

Re: Kogelhuls

Jurg& wrote:

De bende wist goed waar ze mee bezig was, maakte van gewone cal. 12 de genaamde poor man slug. Maar de gevonden lege hulzen in Aalst vertonen deze behandeling niet. Zie link YouTube voor duidelijke beschrijving van deze werkwijze » YouTube

Dag Jurg&, inderdaad, maar hou wel rekening met het jaartal. Bij de bende zaten een paar wapenfreaks die wilden experimenteren. Nu kunnen we via de Google alles opzoeken, en krijg je er gratis wat filmpjes bij van hoe je ze het beste snijdt. Destijds was het van horen zeggen, en dan maar proberen he. We zullen het waarschijnlijk nooit weten, maar poor mans slug past voor mij het beste in het plaatje.

De basis, heb jij weet van mensen die dit deden? Insnijden om cartouches te herkennen op de tast lijkt mij zeer amateuristisch.

Re: Kogelhuls

Markeerde Lucien Marbaix soms geen munitie? Dat staat hier op het forum.

Re: Kogelhuls

OK, het was maar een idee van mij om mogelijks het verschil te voelen. Ik ga daar niet de expert over uithangen maar ik opperde gewoon de mogelijkheid. Moeten we niet alle pistes (ook misschien de domme) openhouden? De daders (uitvoerders) waren waarschijnlijk ook geen genieën.

De kalmte waarmee de daders te werk gingen geeft me de indruk dat ze wel de tijd hadden om eens over een huls te wrijven en te voelen of er een groef in zat. Aan de diepte van de inkerving te zien voel je dat zelfs met een (niet te dikke) handschoen. In geval van paniek maakte het type munitie waarschijnlijk niet meer uit.

Re: Kogelhuls

Inderdaad, alle pistes openhouden. Ze zijn wel genie genoeg om tot op heden uit de handen van het gerecht te blijven. Persoonlijk zou ik dan deze cartouches gescheiden houden door ze op een bepaalde manier te fitten op de vest.

Re: Kogelhuls

winne wrote:

Men doet dit om een "slug" of "brenneke" mee te maken. Is in Amerika een veelgebruikte techniek om een hagelpatroon "dodelijker" te maken. Het kan geen kwaad voor het wapen maar het resultaat is verschrikkelijk, men schiet er beren e.d. mee af. In de meeste staten is het een verboden techniek en staan er zware straffen op zoals gevangenisstraf, jachtvergunning direct kwijt, auto kwijt.

Werking is als volgt: Als men een normale hagelpatroon afvuurt gaat deze van voor open en vliegen de bollekes in een omhulsel eruit. Eenmaal dit omhulsel de loop verlaat spreiden de bolletjes zich. Nu door de patroon overlangs te snijden blijven alle bolletjes in het voorste gedeelte zitten van de plastik (deze vliegt mee weg bij het verschieten) hagelpatroon. Als deze nu de loop verlaat is er geen spreiding maar 1 prop dat eruit vliegt. Zoals bij een "brenneke" of "slug" dus met een verschrikkelijk resultaat als gevolg natuurlijk.

Het antwoord staat dus al op het forum denk ik.