Re: Léon De Staerke

Als geboren en getogen Gooikenaar en er ook steeds gewoond tot een tiental jaren gelden en nu woonachtig in de onmiddellijke omgeving zeg maar, heb ik weet van een aantal gebeurtenissen in en rond Gooik (Gooik in de bende-periode bestaande uit Kester, Leerbeek, Strijland en Oetingen).

De verdwijningen van enkele mensen. De bankoverallen te Leerbeek en ook Gooik centrum. Bij de bankoverval in Gooik waren de Gooikse apotheker en een buurvrouw... Zelf woonde ik toen op honderd meter van de bank ... De Kredietbank was dat toen getuigen.

De buurvrouw stond als verstijfd toen een zware auto (ik weet niet meer welk merk noch kleur) de bankvitrine inbeukte (de auto geraakte niet verder want achter de vitrine stond een zware radiator) en er enkele mannen uitsprongen. Een of twee trokken de bank binnen, een derde (of tweede) vatte post temidden van de straat (pal in het centrum van Gooik) en dirigeerde het verkeer zeg maar. De apotheker kwam net met zijn Mercedes de straat ingereden en zag de gangster die met een groot geweer zwaaide en hem aanmaande zich uit de voeten te maken. De apotheker vertrok zo snel als hij kon! De buurvrouw bleef die tijd stoktstijf staan en zag de gangsters na luttele tijd wegstuiven. De bank in Leerbeek is ook overvallen en daarover weet ik niet meer precies wat en hoe.

De verdwijningen te Gooik en Tollembeek, Affligem, Pepingen, Ternat, Hekelgem, Liedekerke ... een regio waarin heel wat gebeurde hoor. In de periode van de verschillende bendes en later ook.

Het rustige boerenbuiten-plattelandje!

42

Re: Léon De Staerke

http://users.telenet.be/renevlayen/leon.gif

Léon op oudere leeftijd.

Re: Léon De Staerke

Straf!

44

Re: Léon De Staerke

Reneke: bij "de oude" staat als beschrijving: 1,75m - 1,80m. Diegenen wie Leon De Staerke ooit op het Vossenplein hebben zien rondlopen zouden alvast nooit "1,75m - 1,80m" als beschrijving doorgeven.

Non semper ea sunt quae videntur

45

Re: Léon De Staerke

Geef die plateauzolen of een hogere hak een dikke mantel en een hoedje en hij is groot op het eerste zicht. Vergeet de factor verwarring door het brute geweld niet. Iemand die met een riot gun op je afkomt is sowieso indrukwekkend.

46

Re: Léon De Staerke

Naar eigen zeggen is Leon De Staerke ooit nog betrokken geweest bij affaires rond red mercury.
( als mn geheugen goed is, oa in boek Hilde Geens )

Red mercury is boeiend materie, ik beperk me hier tot 1 invalshoek :

Red mercury is thought by some to be the invention of an intelligence agency or criminal gang for the purpose of deceiving terrorists and rogue states who were trying to acquire nuclear technology on the black market ( wikipedia )

En zou meer in het bizonder graag weten of de De Staerkes in verband te brengen zijn met 'an intelligence agency' of met een specifieke 'criminal gang' in de context van red mercury en smokkel v nucleaire technologie.

Wie graag mee uitdiept : interessant boek : William Langewieshe, The Atomic Bazaar.

Re: Léon De Staerke

Nucleair transport zoals Pilarski dus.

Daar lijken ze me wel te nerveuze types voor. Maar je weet nooit.

48

Re: Léon De Staerke

Voor Léon : zie ook topic Jean Renson !

49

Re: Léon De Staerke

Trojan wrote:

Naar eigen zeggen is Leon De Staerke ooit nog betrokken geweest bij affaires rond red mercury.
( als mn geheugen goed is, oa in boek Hilde Geens )

.

Mijn geheugen was niet goed, de bron is Patrick Baudry en het gaat over de tuin van Henri De Staerke.
De bewuste passage :



In zijn tuin in Sint-Pieters-Leeuw ligt nog een grote partij mercure rouge van mij begraven; uiterst geschikt voor de aanmaak van een atoombom. In die tijd bestond een hele handel in kwikzilver. Vooral het Joodse milieu in de Greepstraat had er interesse voor. Ik deed toen zaken met een invalide wapenhandelaar in Gent, zijn naam ben ik vergeten. Er rezen echter moeilijkheden rond de betaling en ik heb toen het kostbare kwikzilver verstopt bij vader De Staerke, waar het nu vermoedelijk nog altijd ligt

Re: Léon De Staerke

Wanneer ik meer informatie opzoek over de substantie Red Mercury. Dan kom ik al heel snel uit bij het feit dat dit niet bestaat en dus een hoax is. Om even de luie kant op te gaan, op wikipedia zeggen ze dit ook >Link.

Wat valt er dan te geloven van dit verhaal?