Re: Aalst: Proloog

H-dock wrote:

Misschien is dit hier al aan bod gekomen (ik heb de meer dan 80 pagina's in dit topic niet allemaal gelezen), maar als de DJ juist geciteerd is, sprak de beller zuiver Nederlands en zei hij:

"(...) liefst draaien vóór kwart over zeven of  om kwart over zeven precies, zeker niet later. Anders is het te laat."

Hij gebruikte dus 2x het voorzetsel "over", niet "na". Ik persoonlijk zeg altijd "kwart na zeven".

In België wordt in dergelijke gevallen vaak na gebruikt. Toch is er een niet te verwaarlozen groep taalgebruikers die het gebruik van na in zulke tijdsaanduidingen afkeurt. Het is daarom vooralsnog niet duidelijk of combinaties als tien na drie tot de standaardtaal in België gerekend kunnen worden.

Bron » www.taaladvies.net

Bij ons in het dialect wordt zowel 'kwart over' als 'kwart na' gezegd.

Zegt misschien toch iets over afkomst beller.

Re: Aalst: Proloog

bertlagaisse wrote:

Als het telefoontje live op de radio was, dan zou dat idd mogelijk zijn. Als het gewoon een telefoontje was naar "de redactie" die niet live op de ether was, hoort enkel de DJ het... Maar dan is het risico: wat is de kans dat je met je telefoontje binnenraakt live op de radio?

Good point! Of het telefoontje al dan niet op de ether te horen was, weet ik niet. Misschien weet iemand hier iets meer over? Wat de kans is... Persoonlijk ken ik niet genoeg over de (lokale) radio's in de jaren 80. Hoewel bepaalde lokale radios nog steeds alle of zoveel mogelijk oproepen beantwoorden.

Mocht de oproep op de ether beantwoord zijn, dan hecht ik toch iets meer belang aan de boodschap zelf dan aan het liedje. Aangezien ik niet weet hoe gemakkelijk men kon "binnen geraken" bij een lokale omroep om iets aan te kondigen, valt mijn hypothese voorlopig een beetje uit de mand.

833

Re: Aalst: Proloog

Wat als het liedje bedoelt was om een medeplichtige die thuis of op een kantoor zat op de hoogte te houden van de vorderingen voor de overval? Gewoon het liedje gebruiken als melding: We beginnen eraan! Deze specifieke luisteraar had dan voorkennis om reeds de vluchtroute te beveiligen, politie te hinderen enz.

Re: Aalst: Proloog

Lack of a better name wrote:

Mocht de oproep op de ether beantwoord zijn, dan hecht ik toch iets meer belang aan de boodschap zelf dan aan het liedje. Aangezien ik niet weet hoe gemakkelijk men kon "binnen geraken" bij een lokale omroep om iets aan te kondigen, valt mijn hypthese voorlopig een beetje uit de mand.

Ben wel eens te gast geweest in een studio begin jaren 90, daar werd live uitgezonden en de gasten die binnen belden deden dat ook live.

835

Re: Aalst: Proloog

LEO wrote:

Wat als het liedje bedoelt was om een medeplichtige die thuis of op een kantoor zat op de hoogte te houden van de vorderingen voor de overval? Gewoon het liedje gebruiken als melding: We beginnen eraan! Deze specifieke luisteraar had dan voorkennis om reeds de vluchtroute te beveiligen, politie te hinderen enz.

Dan kon deze beter een telefoontje doen naar die persoon i.p.v. naar de radio met de afgesproken melding als signaal: "hallo, ben ik bij X? Nee, oei, verkeerd verbonden." GSM's bestonden nog niet om mensen makkelijk te kunnen bereiken, maar er waren wel genoeg telefooncellen bijvoorbeeld.

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Aalst: Proloog

Maar als die persoon om een of andere reden onder observatie stond, of het zou opvallen dat hij een telefoon aannam, dan kan hij misschien wel gewoon radio hebben zitten luisteren.

837

Re: Aalst: Proloog

Aangezien ik hier al jaren lees hier mijn eerste bijdrage.

Over dat telefoontje dacht ik het volgende. Stel dat de opdrachtgevers niet gekend mochten zijn bij de uitvoerders? De presentator leest het voor en zo is er dus geen direct contact tussen verzender en ontvanger. Ook is het zo dat de verzender in 1 keer meerdere ontvangers kan aansturen... denk aan de logistiek en de uitvoerders.

Nog wel iets anders. Een degelijk programma heeft als voordeel dat het een vast gegeven is. Stel dat de opdrachtgevers niet in het bereik zaten van de ontvangers en de ontvangers niet beschikten over een telefoon of iets dergelijks? Met andere woorden je kunt op deze manier vanuit heel de wereld een sein tot actie geven...

Ik vroeg me nog wel af of er iets gekend is van de technische installatie van die zender, of weet iemand van waar tot waar deze zender te ontvangen was? Ik denk dat het ongeveer een cirkel is of een ovaal van ongeveer 15 a 25 km rond de zendmast. Als je nu een cirkel trekt op een landkaart die ongeveer 15 a 25 km is rond die mast komen er dan nog interessante plaatsen voorbij waar vreemde acties zijn gezien vooraf of misschien zelfs na de overval in Aalst?

Verder heb ik nog iets gezien op de inbeslagnamelijst van Mendez waar ik hier niemand over gehoord heb. Is daar interesse voor? dan wil ik daar ook nog iets over plaatsen. Ik weet ook niet wie de daders zijn maar mogelijk komen mensen met meer visie op de zaak met deze feiten weer iets verder.

838

Re: Aalst: Proloog

Herr Flick wrote:

Maar als die persoon om een of andere reden onder observatie stond, of het zou opvallen dat hij een telefoon aannam, dan kan hij misschien wel gewoon radio hebben zitten luisteren.

Op een telefooncel kleeft geen naam. Maar ik noem maar een van de vele mogelijkheden. Er zullen ongetwijfeld wel genoeg betere manieren-ter-signaalgeving bestaan met meer slaagkansen dat deze signalen toekomen, dan een provocerend radiobericht.

tjatja wrote:

Stel dat de opdrachtgevers niet gekend mochten zijn bij de uitvoerders? De presentator leest het voor en zo is er dus geen direct contact tussen verzender en ontvanger.

Allereerst, proficiat met je eerste bijdrage. smile Verder: in het scenario van opdrachtgevers en uitvoerders, zal er ergens wel een soort "middle-man" moeten zijn tussen opdrachtgevers en uitvoerders, en die middle-man zal wel niet radiozender Mi Amigo heten.

tjatja wrote:

Stel dat de opdrachtgevers niet in het bereik zaten van de ontvangers en de ontvangers niet beschikten over een telefoon of iets dergelijks? Met andere woorden je kunt op deze manier vanuit heel de wereld een sein tot actie geven.

Dan heeft 1 van de partijen alvast een telefoon ter beschikking (anders zou het moeilijk zijn om naar Mi Amigo te bellen), en deze kon even goed het signaal doorgeven aan de "middle-man" die op zijn beurt de bendeleden kon verwittigen die zich reeds in de omgeving van Aalst zouden moeten bevinden. Dat was ook veel meer op "safe" spelen dan een radiobericht waarvan je niet weet of het wel uitgezonden gaat worden EN indien het uitgezonden wordt, nog niet de garantie hebt dat de ontvanger dit effectief heeft gehoord (door bijvoorbeeld technisch probleempje met de radio).

tjatja wrote:

Verder heb ik nog iets gezien op de inbeslagnamelijst van Mendez waar ik hier niemand over gehoord heb. Is daar interesse voor? dan wil ik daar ook nog iets over plaatsen.

Voor iets wat nog niet werd vermeld of nog niet de aandacht op gevestigd werd, is er altijd wel interesse denk ik.

Non semper ea sunt quae videntur

839

Re: Aalst: Proloog

FreCR wrote:

een radiobericht waarvan je niet weet of het wel uitgezonden gaat worden EN indien het uitgezonden wordt, nog niet de garantie hebt dat de ontvanger dit effectief heeft gehoord (door bijvoorbeeld technisch probleempje met de radio).

Enerzijds 100% mee akkoord. Maar anderzijds; In het verslag van de openbare vergadering voor binnenlandse zaken, algemene zaken en het openbaar ambt van woensdag 8 januari 1986, in de interpellatie van de heer Van den Bossche aan de vice-eerste minister / minster van Binnenlandse zaken Nothomb, lees ik...

In de interpellaties van de heer Van den Bossche;

De enige andere warenhuizen in het district Aalst waren de Colruyt aan de Brusselsesteenweg te Aalst en de Aldi te Erembodegem. De Aldi sloot om 18u00, de Colruyt om 19u00 en de Delhaize om 20u00. De rijkswachtpatrouille heeft de parking van de Delhaize verlaten om ca. 19u30.

In de antwoorden van de heer Nothomb, vice-premier en minister van binnenlandse zaken;

Er was een schriftelijk akkoord tussen de gemeentepolitie van Aalst en de rijkswacht van Aalst betreffende een dagelijkse beurtrol voor de bewaking van de warenhuizen. Zij zouden elk één dag de bewaking van de grootwarenhuizen op zich nemen, hetzij op vrijdag hetzij op zaterdag, en dit van 19u00 tot 21u30. De dag van de overval was de rijkswacht met de bewaking belast. Betreffende de dag van de feiten was een rijkswachtpatrouille samengesteld, bestaande uit 1 keur-onderofficier en 2 onderofficieren. Zij beschikten over 2 machinepistolen UZI, 2 kogelvrije vesten, een vaste radio in hun voertuig, en een draagbare radio.

M.b.t. de wijze van uitvoering van de bewaking was door de rijkswacht van Aalst een dienstorder opgesteld. Dit dienstorder gaf bevel tot een "mobiele" bewaking en niet tot een "statische" bewaking, wat inhield in dat de rijkswachtpatrouille telkens maximum 15 minuten ergens halt zou houden (= bewaking uitoefenen) om zich daarna te verplaatsen. Na hun vertrek aan de Delhaize, volgde de rijkswachtpatrouille volgende reisweg: Ninoofsesteenweg, Churchillsteenweg, Geraardsbergensteenweg, Villalaan (tijdstip oproep roofoverval om 19u45), Ninoofsesteenweg en terug naar Delhaize.

Als de rijkswachtpatrouille de parking van de Delhaize om ca. 19u30 heeft verlaten,  en als de verklaringen van minister Nothomb op correcte info berusten, zou de patrouille aan de Delhaize om ca. kwart na zeven  - sommigen zouden zeggen "kwart over zeven" - voor 15 minuten bewaking moeten zijn toegekomen.

840

Re: Aalst: Proloog

Beste FreCR, ik ben het met u eens dat het voor een professionele organisatie een niet erg professionele manier van werken is. Het is een manier waarop men geen terugkoppeling heeft of de boodschap wel daadwerkelijk is aangekomen.

Bedenk wel dat er enkele voordelen aan deze methode zijn. Het is erg simpel om te ontvangen, een radio is immers makkelijk te verkrijgen en indien men problemen wil voorkomen, neem een tweede exemplaar mee. Uiteraard moet de ontvanger wel op voorhand worden ingelicht om op dat tijdstip naar die zender te luisteren naar een bepaalde boodschap (ik betwijfel of dat de aangevraagde plaat er wel werkelijk toe doet).

Er blijken connecties te zijn met bepaalde bossen, en daar zijn geen telefooncellen of andere communicatiemiddelen voorhanden en zo zijn er nog tal van andere situaties waar men nu gemakkelijk een GSM gebruikt maar toen was dat toch wel anders...

Uiteraard moet je altijd in het achterhoofd houden dat het ook helemaal niets te maken kan hebben met de bende...