841

Re: Aalst: Proloog

Hetgeen mij vooral "stoort" aan het telefoontje naar de lokale radio, is dat de aanvrager "in naam van de bende van Nijvel" zou hebben gezegd. Mijn inziens vergroot zoiets alleen maar de kans dat de DJ het niet zou draaien, en indien er een soort radio-verwitting was afgesproken met bepaalde luisteraars, dan zou de boodschap toch ook wel begrepen zijn zonder dat laatste er aan toe te voegen (zeker als hij al had gezegd zijn aanvraag te doen "voor de bende van Hofstade"). Tenzij de bende van Hofstade niet wist (of niet zeker was) dat de bende van Nijvel iets later die avond in Aalst gruwelijkheden zou begaan en het misschien een soort van "voorafgaandelijke opeising" was?

Re: Aalst: Proloog

tjatja wrote:

Ik vroeg me nog wel af of er iets gekend is van de technische installatie van die zender, of weet iemand van waar tot waar deze zender te ontvangen was? Ik denk dat het ongeveer een cirkel is of een ovaal van ongeveer 15 a 25 km rond de zendmast. Als je nu een cirkel trekt op een landkaart die ongeveer 15 a 25 km is rond die mast komen er dan nog interessante plaatsen voorbij waar vreemde acties zijn gezien vooraf of misschien zelfs na de overval in Aalst?

Ik vermoed dat je met 15 à 20 km een goed gemiddelde hebt. Maar het hangt af van de omstandigheden. Vergunde zender, frequentie en of er veel andere radiostations in de buurt zijn. Zeker begin jaren '80 had zowat elk dorp wel een FM-station. De frequenties waren beperkt.

843

Re: Aalst: Proloog

Er schiet me nog iets te binnen. Deze manier is inderdaad voor een professionele bende een wat vreemde manier van werken. Maar stel nu eens dat het een uitvoerde bende is die voor de bende zelf werkt denk bijvoorbeeld aan de hulpjes de Staerke die elkaar in moesten seinen. Misschien is de plaat of de precieze tekst helemaal niet belangrijk, het ging meer om als er een actie komt kun je die horen tussen 19:00 en 19:15 bij die zender ...

844

Re: Aalst: Proloog

Wat weten we eigenlijk van die DJ? Ik heb die nog nooit in de pers zien verschijnen (en ik wil helemaal niks impliceren).

845

Re: Aalst: Proloog

zenga wrote:

Wat weten we eigenlijk van die DJ? Ik heb die nog nooit in de pers zien verschijnen (en ik wil helemaal niks impliceren).

Heb ik mij ook al vaak afgevraagd. Is er ergens een getuigenis van deze man te vinden? Bij het aanvragen van de plaat kan ook enigszins duidelijk gemaakt zijn dat de plaat moést gedraaid worden (bv. een ietwat verbloemd dreigement wat er zou kunnen gebeuren indien de plaat niet gedraaid wordt). Maar in dat geval zou men er natuurlijk van uit kunnen gaan dat die man de hulpdiensten zou verwittigen ...

846

Re: Aalst: Proloog

De verklaring van de DJ staat hier op de website » Feiten

De forumbeheerder/-verantwoordelijke moet toch kunnen zeggen wie of wat de bron is voor deze bijdrage op de site, hoe het daar is geplaatst geweest en van wie of vanuit welk (kranten)artikel of boek het komt, en eventueel van wanneer dat dan dateert? Het staat niet in het forumgedeelte van de site waar iedereen zomaar een bijdrage kan schrijven.

847

Re: Aalst: Proloog

In de gekende reportage / reconstructie van de laatste 30 uur van de bende van nijvel, wordt dit gereconstrueerd zoals het hier ongeveer neergeschreven staat.

Non semper ea sunt quae videntur

848

Re: Aalst: Proloog

Dit radiogebeuren-verhaal is zo'n ding waar je je volgens mij suf kan blijven over piekeren. Met zo'n onlogica dat alleen maar de persoon die het gedaan heeft, kan vertellen waarom. Beetje zoals een goede goocheltruk. Of een perciflage op de werkwijze van bijvoorbeeld de CCC om geen onnodige menselijke slachtoffers te maken door op voorhand te waarschuwen. Zo van we gaan dat ook eens voor de grap doen.

849

Re: Aalst: Proloog

Voor de grap ... geen onnodige slachtoffers ... leg het maar eens uit in mensentaal, Vermeulen.

850

Re: Aalst: Proloog

P51, ik ben even niet mee. Wat wil je dat ik uitleg?