41

Re: Opgravingen Bois de la Houssière

Een lugubere vraag (sorry), gaat een kogel altijd door een neerliggend lichaam/hoofd? (En zo in de grond?)

42

Re: Opgravingen Bois de la Houssière

Als de namen van de mensen die betrokken waren bij de bende vandaag gekend zijn in het dossier (dixit Vermassen), en men gaat ervan uit dat Eddy Nevens raak geschoten heeft... welke gangster of gekende persoon is dan van de aardbol verdwenen op 9 november 1985? Bouhouche, Haemers, bende van De Staerke, en al dat ander gekend kr*p**l ... iedereen is toch na 9 november nog gezien? Is er een gekend iemand in dat milieu verdwenen in die periode? Dus ofwel waren het ongekende personen ofwel leeft hij nog ... (imho)

Re: Opgravingen Bois de la Houssière

ele9 wrote:

Een lugubere vraag (sorry), gaat een kogel altijd door een neerliggend lichaam/hoofd? (En zo in de grond?)

Meestal zal een 9mm FMJ een menselijke schedel doorboren. Dan moet er wel hersenweefsel, bloed, of toch iets gevonden zijn op diezelfde plaats.

44

Re: Opgravingen Bois de la Houssière

Klopt volledig Geronimo. Er zal zeker een exit-wonde zijn bij een schot op korte afstand met een 9mm (zelfs met soft points, niet alleen FMJ) door de schedel en 15 cm penetratie in de bodem in dat geval is ook heel realistisch. Er moet dan inderdaad toch nog sporen van weefsel of beenfragmenten zijn. 't is luguber maar weefsel kan natuurlijk wel opgegeten zijn door alles wat er in de bodem kruipt. (wormen, maden, kevers, enz.) Maar been en kraakbeen fragmentjes zouden er wel moeten zijn, want dat moeten de beestjes niet hebben.

Re: Opgravingen Bois de la Houssière

Juist, was vergeten dat ze pas jaren later gaan graven zijn.

Re: Opgravingen Bois de la Houssière

Ik vind dit een van de meest raadselachtige en intrigerende zaken uit heel het dossier. Het kan bijna niet anders of iemand is daar afgemaakt maar wie, o wie?

47

Re: Opgravingen Bois de la Houssière

Inderdaad Django, intrigerend, al ben ik zelf geen believer van een gedode dader die dan de organisatie zou stoppen, maar elke spoor of hypothese is even waardevol.

Als er niet op een dader is geschoten wat zou dan ook kunnen?

De dader zou natuurlijk ook gewoon even een schot kunnen doen in de bosgrond (geen risico) omdat hij daarvoor tijdens de raid met de ingram een vastlopertje had gehad in full-auto.Om het het automatisch doorladen van een dergelijk wapen snel en doeltreffend en meest veilig te testen, steek je 2 patronen in de lader, wapenen en trekker overhalen. Als alles goed werkt zijn de 2 kogels vertrokken. Als automatisch vuren niet goed werkt, vertrekt er 1 kogel en zit je nog met een patroon over in de kamer en moet je een tweede keer de trekker overhalen.
Zo kan je 2 kogelkoppen vinden en 2 hulzen, maar geen menselijke resten. 

Voor de vraag komt : schutters met ervaring schieten niet zo maar in de lucht omdat altijd aangeleerd wordt, wat naar boven gaat, komt ook terug naar beneden.

Als er toch op de dader is geschoten, dan moet de ingram zeker op single shot zijn gezet. (bij model 10 kon dat, bij model 11 niet meer, de 9mm was in beide modellen leverbaar, de 9mm kort (.380ACP) in enkel full-auto). In full-auto is het met zo een wapen gezien de hoge rate of fire (1000-1200 patronen per minuut), 16-20 patronen per seconde , moeilijk (lees onmogelijk) maar 2 patronen af te vuren (of er moeten er maar 2 meer in het magazijn zitten). Beide kalibers werden in Waver bij de overval op de wapenwinkel gestolen.

Weet er iemand of bij de opgraving 9mm parabellum of 9mm kort kogelkoppen en hulzen zijn gevonden?

48

Re: Opgravingen Bois de la Houssière

Vermeulen wrote:

Voor de vraag komt : schutters met ervaring schieten niet zo maar in de lucht omdat altijd aangeleerd wordt, wat naar boven gaat, komt ook terug naar beneden.

Als 6-jarige had ik dat ook al door toen ik tegen een boom bij ons in de tuin aan 't pissen was. Ik denk dus niet dat dat te maken heeft met het feit of je al dan niet een ervaren schutter bent, maar veeleer met het feit of je al dan niet een dwaze kloot bent.

Re: Opgravingen Bois de la Houssière

Django68 wrote:

Ik vind dit een van de meest raadselachtige en intrigerende zaken uit heel het dossier. Het kan bijna niet anders of iemand is daar afgemaakt maar wie, o wie?

Het zou goed kunnen dat er voor deze job iemand ingehuurd werd uit het vroegere milieu van de OAS en/of SAC. Elnikoff, Calmette en ook Vittorio komen uit dit milieu. Vergeet niet dat nogal wat mensen uit het franse SAC ooit ondergedoken waren in België. Dat staat te lezen in het boek over de SAC.

Dat die Fransman van de aardbol verdwijnt zal hier minder snel op de radar komen.

Re: Opgravingen Bois de la Houssière

Laten we ook niet vergeten wat de speurder op rust de heer Adam gezegd heeft in interviews (ook op TV)! Namelijk dat van de bende van de gebroeders Sliman (zou een zeskoppige bende zijn) die heel gewelddadig zou zijn geweest en ... Frans! Met andere woorden: een Franse gangster die geraakt/gedood is, wordt allicht niet gemist alhier in België. De info waar ik op doel is te hier ergens op het forum te vinden (zowel artikel als YouTube-filmpje). Ik ben nog steeds van mening dat dit een piste is die geloofwaardig is!