Re: Aalst: Proloog

Bakerstreet 221B wrote:

Volkomen akkoord met Merovinger, maar er is al meermaals bewezen dat men bij justitie bewijsmateriaal liet verdwijnen.

Als deze stukken niet meer bestaan dan kan er jammer genoeg niets meer mee gedaan worden. Hooguit kan de manipulator of diegene die ze deed verdwijnen aan de tand gevoeld worden maar daarmee heb je de stukken niet terug. Die persoon kan gestraft worden maar meer niet.

Bakerstreet 221B wrote:

Zijn dat dan ook geen bewijzen (van medeplichtigheid) om rekening mee te houden?

U zit in de tunnel. Lees dit eens » Forum

U bent er heilig van overtuigd dat WNP achter de benefieten zit. Ik heb dit ook heel lang gedacht maar er zijn ook zeer veel elementen die dat tegenspreken. U bekijkt alles door uw WNP-bril en schuift alle andere logische tegenargumenten weg. U wil zelfs geen andere pistes in aanmerking nemen. U moet zich ook eens andere vragen durven stellen. Er zijn (voorlopig) géén harde bewijzen tegen WNP (en ook niet tegen anderen), wel zeer veel verklaringen zodat er in andere pistes ook zeer veel verklaringen zijn.

Bakerstreet 221B wrote:

Waar is bv. de Saab?

De Saab werd teruggeven aan de rechtmatige eigenaar » Forum

Bakerstreet 221B wrote:

Waar zijn bv. de riotguns van Libert?

Die zijn vernietigd. Denkt u nu echt dat Libert zijn riot guns zou afgegeven hebben moesten deze effectief gebruikt zijn geweest voor de bendefeiten? Hij zou goed zot geweest zijn. Hoe zou hij voorkomen hebben dat ze getest werden? Ik geef toe dat die riot guns alweer een bijzonder gegeven zijn maar toeval bestaat nu eenmaal.

862

Re: Aalst: Proloog

Merovinger wrote:

Rond 19u-19u15 werden verdachte toestanden opgemerkt aan het tankstation Texaco (zwarte Golf GTI die niet tankt, persoon die de snelweg oversteekt) in Groot-Bijgaarden. Kon je vanuit het tankstation in Groot-Bijgaarden het signaal van Radio Mi-Amigo ontvangen? Of werd er vanuit het tankstation gebeld naar de radio?

Voorts denk ik niet dat dat telefoontje (of de analyse ervan) ons dichter bij de daders gaat brengen. Zoals het parket terecht stelt moeten er bewijzen op tafel komen en geen hypothesen.

Hoefde ook niet persé rechtstreeks van Mi-Amigo richting G-B gegaan te zijn. Mits simpele communicatiemiddelen (geen tam-tam) kon de boodschap ook daar in een mum van tijd aangeleverd worden. De Bende - of wat daar moet voor doorgaan - was intussen wel al met één en ander vertrouwd en zeker al op het vlak van communicatie.

Re: Aalst: Proloog

Vermeulen wrote:
P-51 wrote:

Dat telefoontje was een signaal, niet meer en niet minder. De aanslagen van de CCC - meer dan twee jaar daarvoor - zullen heus geen reden tot opsteken van een middelvinger geweest zijn. Die "gasten"waren goed voorbereid, gebriefd en vooral goed geïnformeerd. En nog meer : heel goed beschermd.

Goed geïnformeerd, goed voorbereid, goed georganiseerd, goed bewapend, goed beschermd, maar wel hun lot of werkwijze laten afhangen van de goodwill van een amateur plaatjesdraaier van een lokale piraatzender. Ben blij voor u dat u het 100% weet, maar ik durf dat niet stellen. 't komt misschien ooit uit als een dader bekent, laat het ons daar op houden.

Inderdaad!! Wanneer allles werkelijk zou zijn zoals hier veelal te lezen is dan is het toch van de gekke dat die bende het starten van een actie...of het afblazen ervan...of een boodschap ivm de actie etc zou laten afhangen van een liedje op een welbepaald tijdstip op een vrije radio?
De boodschap is in het Nederlands ook...het lied ook een echt Vlaams lied (zeker niet gekend door bvb franstalige criminelen en/of buitenlanders en anderstalig) en het was niet eens beschikbaar en de dj draaide dus een ander lied met weliswaar mededeling zoals aangevraagd. Maar er kon zoveel misgaan bij deze werkwijze.

Dit is dan toch behoorlijk riskant allemaal en niet professioneel!

864

Re: Aalst: Proloog

In het radionummer incl. boodschap op Mi Amigo als cruciaal gegeven om al dan niet de actie te laten starten of eender wat: ik persoonlijk geloof er niet in. Maar moest ik er wel in geloven, dan zou ik niet anders kunnen dan aanvaarden dat je met dit gegeven, zijnde dit verzoeknummer, niets in handen hebt waar je een millimeter mee verder geraakt.

De Volkswagen Golf GTI van de daders had 4 banden toen ze de parking op reden. Met dit gegeven ben je eigenlijk even veel. Niets dus. En als dat plaatje op Mi Amigo een vorm van dwaalspoor zou blijken te zijn (wat niet onrealistisch zou zijn), dan geraak je er al helemaal niet verder mee als je dit niet juist kan plaatsen.

Non semper ea sunt quae videntur

865

Re: Aalst: Proloog

Over die DJ "Harry Van Praag"weet niemand (van de actieve bijdragen-schrijvers) hier echt iets meer? Leeft die DJ nog? Is het een echte naam of een (radio-)pseudoniem?

Re: Aalst: Proloog

Merovinger wrote:

Die zijn vernietigd. Denkt u nu echt dat Libert zijn riot guns zou afgegeven hebben moesten deze effectief gebruikt zijn geweest voor de bendefeiten? Hij zou goed zot geweest zijn. Hoe zou hij voorkomen hebben dat ze getest werden? Ik geef toe dat die riot guns alweer een bijzonder gegeven zijn maar toeval bestaat nu eenmaal.

Dit is wel heel erg kort door de bocht. Libert heeft zijn riotguns van de hand gedaan. Justitie is die riotguns later gaan ophalen bij de nieuwe eigenaars. Vervolgens heeft justitie geen onderzoek gedaan op die wapens, om ze dan uiteindelijk te laten vernietigen. Wie heeft dus de wapens van Libert laten vernietigen? Justitie zelf. Niet Libert. Natuurlijk zijn er geen materiële bewijzen (meer) tegen WNP. Justitie liet ze zelf verdwijnen. Dat op zich kan toch al gemakkelijk bewezen worden dacht ik.

Kijk eens goed naar dit nieuwsfragment op chronostand 00m10s » www.tvoost.be Daar lees je rechtsboven in beeld dat het alweer het spoor Smets (infiltrant van Staatsveiligheid bij WNP) was, dat niet mocht onderzocht worden. Ik denk eerder dat justitie al 30 jaar een tunnel graaft om WNP/SDRA/SDRA8/STAATSVEILIGEID/DIANE heen, en iedereen langsheen die tunnel om de tuin leidt. Dit lijkt me geen tunnelvisie maar een globaal patroon.

Dan nog iets over dat materieel bewijs: Men moet een googelen op 'strafrecht' en 'bewijslast'. Een vette kluif, maar men leert al snel dat een bewijs lang niet altijd van fysieke aard moet zijn en dat de overtuiging van de rechter altijd heel erg meespeelt. De zwart-witdenkers zijn precies diegenen die het altijd maar over tastbaar en staalhard bewijs hebben. Ook dat is een drogreden.

867

Re: Aalst: Proloog

H-dock wrote:

Over die DJ "Harry Van Praag"weet niemand (van de actieve bijdragen-schrijvers) hier echt iets meer? Leeft die DJ nog? Is het een echte naam of een (radio-)pseudoniem?

Enkel de voornaam van de dj was niet zijn echte naam. Hij zou "Gerry Van Praag" heten. Hij is een Nederlander en (mede-) oprichter van radio Mi Amigo in Hofstade, samen met zijn vrouw. Ze zijn weer naar Nederland vertrokken toen Mi Amiga ter ziele ging. Als ze nog leven zijn ze nu toch al de pensioenleeftijd gepasseerd, ik heb die mensen eens gezien in die periode en ik schat dat ze toen de 30 al goed voorbij waren (natuurlijk ziet iedereen er oud uit als je zelf nog maar 14 - 15 jaar bent).

Maar veel wijzer gaan we er niet mee worden, zoals hier al opgemerkt werd. Ik dacht eerst ook dat dit een sein was, maar ben er nu meer van overtuigd dat het een (inside) (lugubere) grap was. Misschien inderdaad wel naar De Staerke gericht. Die had zich misschien ergens uit teruggetrokken omdat hij tegen al dat geweld was, en werd hier dan op deze manier in het wereldje even belachelijk gemaakt

868

Re: Aalst: Proloog

M’n eerste post hier. Opgegroeid in Aalst, heeft het verhaal van de Bende van Nijvel me altijd wel geïntrigeerd en vooral blijf ik het -net zoals vele anderen - onwaarschijnlijk vinden dat deze zaak niet uitgeklaard wordt. Duidelijk door geknoei, manipulatie en onkunde, iets waar de Bende ten tijde van hun aanslagen al duidelijk rekening mee hield door ze grensoverschrijdend te plannen (territorium & politionele bevoegdheden).

M’n deelneming aan alle slachtoffers en hun familie en vrienden. Sterkte en hoop. Zelf blijf ik geloven in een - weliswaar minuscule - kans op een doorbraak (vooral via het DNA-onderzoek in Lyon).

Laatst zag ik de - uitstekende - film van Stijn Coninx, ervoor en erna was ik reeds uitgebreid aan het lezen hier op het forum. Omdat ik - aan de Academie - reeds jarenlang bezig ben met (creatieve) fotografie had ik het idee opgevat om een fotoboek samen te stellen met de vele frappante feiten rondom heel het onderzoek naar de Bende van Nijvel.

Omdat ik gisteren in Antwerpen was ging ik er in de Kloosterstraat op zoek naar het plaatje “Te voet naar Scherpenheuvel” van de Marlets. (Kenners van de feiten weten dat dit plaatje werd aangevraagd om te spelen op de lokale radio in Aalst om kwart over zeven, een kwartier later ongeveer pleegde de bende haar zwaarste aanslag.) Dat leek me een ‘’makkelijk” begin om in beeld te brengen. Deze plaat - in 1985 opgenomen - vond ik niet. Bizar genoeg ontdekte ik wel dit single’tje van de Marlets uit 1984:

http://i66.tinypic.com/e8x3rm.jpg

Geen idee of dit al eens gepost was, daarom dat ik me ook gelijk maar eens registreerde... 2 opties volgens mij:

  1. Een sisser: de DJ of een andere grappenmaker wou de mensen aan deze andere single herinneren door die andere plaat te laten draaien. Een grap die heel toevallig een heek luguber kantje krijgt doordat de Bende die dag een aanslag pleegt.

  2. Nagel op de kop: toch wel heel erg veel toeval. Maar als het dan allemaal geen toeval is, wat was dan toch die bedoeling ervan? Geen idee, maar bizar blijft het wel.

Re: Aalst: Proloog

Tja, en op de B-kant van 'Te voet naar Scherpenheuvel' staat 'Zwijg maar stil ...'. Was dat dan de boodschap? Puur giswerk allemaal waar we nog uren mee bezig kunnen zijn. Zoals gezegd schieten we er niets mee op. Buiten het traceren van de beller naar de radio (wat toen niet is gebeurd en nu niet meer kan) zijn we met dit gegeven niets en zal dit niet leiden naar de daders van de aanslag in Aalst.

870

Re: Aalst: Proloog

Dat de DJ het nummer "Te voet naar scherpenheuvel" niet had kan ik begrijpen. Maar hij wist volgens mij wel wie bedoeld werd met de bende van Hofstade. Mi Amigo lag ten noorden van Aalst, net zoals Hofstade. Pal in zijn achtertuin. Een DJ kent meestal het nachtleven en de roddels wel, en hij heeft niet per toeval "Johnny B Good" gekozen. Hij wist dat dat bericht over De Staerke ging, maar was er zelf voor de rest niet bij betrokken.

Volgens mij dacht gij dan maar aan Johnny De Staerke, en bijgevolg aan het nummer Johnny B good, als in:

  • Johnny wees braaf. of

  • Johnny het ga je goed.

Maar ik geloof niet in actieve betrokkenheid vanwege de DJ. Ik denk wel dat hij zich bewust was dat het over Johnny De Staerke ging.