Topic: Ronquières: Diverse gevonden voorwerpen

Volgende voorwerpen werden tijdens de duik in 1986 gevonden in de zwaaikom van Ronquières.

https://nsm09.casimages.com/img/2018/11/13//18111302393614738715993803.jpg

Veel van deze voorwerpen of metalen onderdelen zijn mij onbekend. Vooral B27 (M-teken) vind ik intrigerend. Wat zou dit zijn en waarvoor dient het? Is het een insigne?

Kan er iemand onderstaand lijstje verder aanvullen:

  • B21: een veer?

  • B22: ?

  • B23: ?

  • B24: medische spatel, lepel?

  • B25: ? (metalen U-vorm)

  • B26: ?

  • B27: ? (M-vorm)

  • B28: klink?

  • B29: ?

  • B30: ring?

  • B31: huls?

  • B32: ?

  • B33: ?

  • B34: ?

  • B35: holster

  • B36: karton munitiedoos?

  • B37: flesje met blauwe vloeistof

  • B38: leren lapjes munitiegordel

  • B39: kraag kogelwerende vest

2

Re: Ronquières: Diverse gevonden voorwerpen

B23 lijkt op een potlood en B22 lijkt op een ongeslepen potlood.

De 'M' (B27) kan ook een 'W' zijn. Het hangt ervan af hoe je de foto draait. smile

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/m10.png

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/w10.png

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Ronquières: Diverse gevonden voorwerpen

  • B30 - wapenonderdeel - ring om lederen riem aan loop te bevestigen?

  • B33 - B34 geweerkolfdemper in rubber

  • B37 - vloeistof om wapens kunstmatig te blauwen? Om bepaalde antieke geblauwde "look" te geven. Komt veel voor bij "western"-achtige wapens.

Re: Ronquières: Diverse gevonden voorwerpen

  • B24 - een lepel kan wijzen op een heroïnegebruiker. Heroïnepoeder of -hars wordt eerst met een beetje water of citroensap vloeibaar gemaakt voor het kan geïnjecteerd worden. Dit wordt vaak gedaan in een lepel die men opwarmt met een aansteker of boven een kaars. Een lepel met een houten handvat zou er voor zorgen dat de lepel ondertussen niet te warm wordt om vast te houden. Als de lepel zwartgeblakerd is aan de onderzijde is de kans groot dat hij hiervoor gebruikt werd.

  • B26 - een oude tang voor kogels/munitie?

5

Re: Ronquières: Diverse gevonden voorwerpen

B24 lijkt voor mij precies meer op zo'n spiegeltje dat een tandarts gebruikt om "om het hoekje" te kunnen kijken.

Re: Ronquières: Diverse gevonden voorwerpen

B30: ring rond wapen om draagriem aan te bevestigen (denk ik).

7

Re: Ronquières: Diverse gevonden voorwerpen

B22 - Onder voorbehoud:

In een pistool FN 1910/25 pistool (Cal 7.65), zoals bij gebruik in de RW zat er in de kolf een lange bijna platte veer voor de greepveiligheid. Normaal zit er dan bijna in de helft een klein knikje in en dat zie ik precies op de foto. Het had handig geweest als er naast de voorwerpen een soort schaalaanduiding had gestaan om de grootte te kunnen inschatten. 't is zo net iets te groot, maar een foto kan bedriegen en de foto is wat wazig.

8

Re: Ronquières: Diverse gevonden voorwerpen

Vermeulen wrote:

B22 - Onder voorbehoud:

In een pistool FN 1910/25 pistool (Cal 7.65), zoals bij gebruik in de RW zat er in de kolf een lange bijna platte veer voor de greepveiligheid. Normaal zit er dan bijna in de helft een klein knikje in en dat zie ik precies op de foto. Het had handig geweest als er naast de voorwerpen een soort schaalaanduiding had gestaan om de grootte te kunnen inschatten. 't is zo net iets te groot, maar een foto kan bedriegen en de foto is wat wazig.

Negeer dit, is niet juist, de veer die ik bedoel uit de 1910/25 is een stuk gespleten.

9

Re: Ronquières: Diverse gevonden voorwerpen

B32 midden van de groep onderdelen: De ring zou onderdeel kunnen zijn van het buismagazijn van een riot gun.

Re: Ronquières: Diverse gevonden voorwerpen

Zou de veer (B21) afkomstig kunnen zijn van het pompsysteem van een FN Auto 5 riot gun? Op onderstaande foto is zulke veer te zien.

http://revivaler.com/wp-content/uploads/2016/05/Belgian-Browning-Auto-5-Semi-Automatic-Shotgun-3-wikipedia.jpg