Re: Overijse: 27 September

zeno wrote:
Kenniz05 wrote:

Wat als de dood van Finné noch gepland, noch toeval was ? Neem nu dat hij bvb. 1 van de daders kende ? Hij hoefde hem daarom nog niet te hèrkennen, het feit dat de dader(s) Finné ziet kan voor hen al enorm bedreigend overkomen. Stel je voor, je overvalt pakweg een bank en draagt een bivakmuts of vermomming. Redelijk safe, niemand zal je kunnen identificeren. Maar plots sta je oog in oog met je buurvrouw ... Dan zul je misschien toch al iets minder op je gemak zijn denk ik.

Dat is idd een mogelijkheid die geopperd werd maar gezien het overlijden van mijnheer Finné kom je daar natuurlijk meteen vast te zitten.

Ik vind dat niet zo'n stomme piste hoor. De dader 'verschiet' dat Finné daar plots staat of komt aangereden (herkent zijn auto) en uit een automatische reflex in volle actie Finné dan maar 'voor de zekerheid' afknalt. Als je vanuit deze hypothese vertrekt dan kan het interessant zijn om in kaart te brengen wie Finné allemaal kende én in aanmerking kan komen als dader van de bendefeiten. In die optiek is Finné nog altijd een toevallig slachtoffer (het is te zeggen dat zijn moord niet voorbereid noch voorbedacht was) maar is hij wel neergeknald omdat de dader(s) vreesde(n) om herkend te worden. Misschien moeten we zelfs die fameuze 'huiszoeking' bij Finné thuis in dezelfde lijn zien.

422

Re: Overijse: 27 September

Merovinger wrote:

Je bent hier niet de enige die de serienummers kent van de verdwenen wapens van Leon Finné hoor the end. wink Het gaat om:

  • een pistool Beretta 7.65 n° 564025

  • een pistool Luger 9 mm n° 5.879

Bron: PV 18/6/1993 CWB Jumet

Natuurlijk ben ik niet de enige dat is logisch. Ook ben ik niet de enige die de inhoud van de gevonden zakken in 86 kent, er is een onderzoek op gedaan door de KMS en Dekaise.

Over de wapens van Finne beiden zijn verdwenen. Hij is niet de eerste dode, zijn wagen is voorbij obstakels gereden naar die kleine parking uit het zicht. Als hij toen zijn wapens bij had, zou hij gewapend uit gestapt zijn. de 9mm in een schouderholster en de 7.65 waarschijnlijk een enkelholster. De kans dat Finne zijn wapens en holster bij had tijdens de aanslag is heel erg klein.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Overijse: 27 September

the end wrote:

De kans dat Finne zijn wapens en holster bij had tijdens de aanslag is heel erg klein.

Zoals ik schreef, is er niemand - behalve Finné zelf en de daders in Overijse - die dat kan weten. Het kan zijn dat Finné niet gewapend was maar het kan evengoed zijn dat hij het wél was. Nét zoals hij wel of niet een toevallig slachtoffers is. Wat er wel absoluut vaststaat is dat Finné niet geschoten heeft (want anders zou men kruit gevonden hebben op zijn handen en kledij) maar dat is dus iets anders dan te verklaren dat hij niet zou gewapend geweest zijn. Maar ook het feit of hij al dan niet gewapend was brengt ons niet dichter bij de daders. Wat ons wel dichter bij de daders zou kunnen brengen is wanneer één van de verdwenen wapens van Finné ergens bij iemand gevonden wordt. Dan heb je iets concreet om verder op te werken.

424

Re: Overijse: 27 September

Het is een feit dat alle details de zekerheden automatisch naar de daders leiden. Er wordt in dit dossier zoveel over het hoofd gezien waarbij dan het stop zinnetje komt, het is toeval. Wel details sluiten toeval uit, er zijn veel meer zekerheden. Die zekerheden verklaren ook waarom het niet opgelost geraakt. 35 jaar het zelfde proberen en een ander resultaat verwachten bied geen oplossing.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

425

Re: Overijse: 27 September

Hier en daar heb ik enkele "toevalligheden" uitgepikt waar ik snel een reactie/antwoord op heb:

Insider wrote:

Men neemt aan, let wel: ‘men heeft niet gezien’, dat Leon Finné meteen aan het begin is neergeschoten.

Wie is "men"? Toch niet de speurders dan. Deze houden zich al 30 jaar bij hetzelfde standpunt: Finné werd als voorlaatste beschoten, na ze de supermarkt hadden overvallen.

Insider wrote:

De plakploeg heeft niet gezien dat Finné met zijn auto aankwam.

Finné is mogelijks pas aangekomen toen de daders reeds naar binnen waren in de supermarkt en de plakploeg hulp was gaan zoeken.

Insider wrote:

De bende schoot op iedereen die zich op de parking bevond.

Onjuist, er bevonden zich mensen op de parking die ze ongemoeid lieten.

Insider wrote:

Bij deze overval bleef een overvaller achter op de parking, waarschijnlijk om getuigen weg te houden.

Onjuist. De 3 daders zijn alle 3 naar binnen gegaan in Delhaize. Van de 3 daders bleef er 1 in de omgeving van de ingang staan, maar wel binnen, niet op de parking.

Daar zijn getuigenissen over van in de winkel zelf. Er zijn ook getuigenissen van aan de parking van zowel het moment dat de daders binnen in de winkel waren, als ook van op de moment dat de daders terug naar buiten kwamen. Deze hebben geen dader op de parking zien staan of rondlopen. Finné hebben ze helaas niet zien toekomen, had veel kunnen verduidelijken anders.

Insider wrote:

De SIE stond klaar in Brussel om in te grijpen. Om een of andere reden mochten ze pas na meer dan een kwartier vertrekken waardoor ze te laat in Overijse aankwamen.

De juistheid van dit gegeven trek ik sterk in twijfel om diverse redenen.

Insider wrote:

Laat je niet vastpinnen.

Inderdaad.

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Overijse: 27 September

Maar er is wel sprake van een wagen die in aan de overkant van de steenweg stond (vlak voor de overval) waarbij het leek alsof ze instructies gaven voor de overval. Er is daar sprake van blonde vrouw met kind. Ook in Aalst zouden bepaalde getuigen een vrouw met kind gezien hebben. In hoeverre dit allemaal correct is weet ik niet.

Als het echt zo is, moet dat kind zich op latere leeftijd toch vragen beginnen te stellen zijn. Tenzij hij in het buitenland woont en nooit iets gehoord heeft van wat er zich afgespeeld heeft.

Ik vermoed dat in vele gezinnen - hoe erg ook - men dergelijke feiten met de mantel der liefde zou bedekken. Net om de kinderen te sparen, de goede naam/status van de familie te behouden, het financiële/erfenis voor kinderen niet in gevaar brengen, ...

Het zal je kind of vader maar zijn die meedoet aan zo'n operatie...

427

Re: Overijse: 27 September

Het steeds spoorloos verdwijnen na de feiten en het gebrek aan inmenging en betrokkenheid van de nationale penose doet me toch sterk denken aan een link met het buitenland. Moeilijk te bewijzen natuurlijk maar de betrokkenheid van staatsveiligheid en personen uit de US inlichtingdiensten laat deze mogelijkheid wel open.

428

Re: Overijse: 27 September

LEO wrote:

Het steeds spoorloos verdwijnen na de feiten en het gebrek aan inmenging en betrokkenheid van de nationale penose doet me toch sterk denken aan een link met het buitenland.

Juist LEO, dit is ook de redenen dat het onderzoek moeizaam verliep. Zoals ik al eerder geschreven heb, in het buitenland zijn ze soms beter op de hoogte dat in België. Mendez die veel in het buitenland zat bleek daders te kennen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

429

Re: Overijse: 27 September

the end wrote:
Merovinger wrote:

Je bent hier niet de enige die de serienummers kent van de verdwenen wapens van Leon Finné hoor the end. wink Het gaat om:

  • een pistool Beretta 7.65 n° 564025

  • een pistool Luger 9 mm n° 5.879

Bron: PV 18/6/1993 CWB Jumet

Natuurlijk ben ik niet de enige dat is logisch. Ook ben ik niet de enige die de inhoud van de gevonden zakken in 86 kent, er is een onderzoek op gedaan door de KMS en Dekaise.

Over de wapens van Finne beiden zijn verdwenen. Hij is niet de eerste dode, zijn wagen is voorbij obstakels gereden naar die kleine parking uit het zicht. Als hij toen zijn wapens bij had, zou hij gewapend uit gestapt zijn. de 9mm in een schouderholster en de 7.65 waarschijnlijk een enkelholster. De kans dat Finne zijn wapens en holster bij had tijdens de aanslag is heel erg klein.

Jullie gaan er altijd vanuit dat als iemand een wapen bij zich heeft, hij dit ook altijd gebruikt. Als er tegenover u een paar waco's  met zware wapens staan, zullen er niet te veel naar hun wapen grijpen. Je mag nog 2 wapens hebben, als je niet koelbloedig bent houd het spelleke daar op.

430

Re: Overijse: 27 September

Inderdaad, juist beschreven.