31

Re: Geldkoffer Aalst

De Basis wrote:

Is dit trouwens wel 'dé' geldkoffer van Aalst? In het boek van Hilde Geens staat:

"Dat ding weegt verdorie twintig kilo en er hangt een ketting aan van anderhalve meter!"

Als ik de foto's bekijk kan ik moeilijk geloven dat je 20 kilo wisselgeld in dat koffertje krijgt.

Dit geldkoffertje van Aalst was niet "dé" geldkluis van Delhaize-Aalst ofzo. Dat was ook niet het "babykoffertje". Dat was gewoon "een geldkoffertje". Wellicht wisten de daders niet eens wat daar in zat, maar aangezien het een "geldkoffertje" van uitstraling had (wat het ook was), sleurden ze het maar mee.

Hoeveel van die geldkoffertjes er waren, dat weet misschien iemand die in een Delhaize heeft gewerkt in de jaren '80?

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Geldkoffer Aalst

Vermeulen wrote:

Als zo'n zak in het slip zou wegzakken, vindt hem maar terug hé

Vermeulen jongen, hiermee heb je mij toch wel serieus aan het lachen gebracht. Wat een letter verschil niet kan doen. LOL

FreCR wrote:
De Basis wrote:

Is dit trouwens wel 'dé' geldkoffer van Aalst? In het boek van Hilde Geens staat:

"Dat ding weegt verdorie twintig kilo en er hangt een ketting aan van anderhalve meter!"

Als ik de foto's bekijk kan ik moeilijk geloven dat je 20 kilo wisselgeld in dat koffertje krijgt.

Dit geldkoffertje van Aalst was niet "dé" geldkluis van Delhaize-Aalst ofzo. Dat was ook niet het "babykoffertje". Dat was gewoon "een geldkoffertje".

Inderdaad een goede vraag: is dit eigenlijk wel de koffer die gestolen werd in Aalst? Zie nl. onderstaande beschrijving. Waar zijn die stickers? Of gaat het onderstaande om nog een andere koffer die tijdens een ander Bendefeit gestolen werd? De kleur komt anderzijds wel overeen met de opgeviste koffer.

Merovinger wrote:

In het bijzonder opsporingsbevel van het CBO van 21 maart 1986 worden een aantal elementen vernoemd en beschreven waarnaar moet gezocht worden in het kader van de Bendefeiten. Bij de beschrijving van de te zoeken gestolen goederen staat onder meer:

15°) Coffret d'argent (dim. longueur 30 cm, largeur 25 cm, hauteur +/- 10 cm, couleur vert foncé) sur le couvercle il y a 3 auto-collants blancs représentant un coeur vert avec le texte: "Moi, j'aime" et "Ik hou van" - voir photo E

Eigen vertaling:

geldkoffer (afmetingen lengte 30 cm, breedte 25cm, hoogte +/- 10 cm, donkergroene kleur) op het deksel zijn er drie stickers die een groen hart voorstellen met de tekst: "Moi, j'aime" en "Ik hou van" - zie foto E

Over welke geldkoffer gaat dit? Op de foto's van de gevonden donkergroene geldkoffer van Aalst zie ik die stickers niet. Zijn deze stickers door het water losgekomen? Of was de info in het opsporingsbevel niet helemaal correct?

33

Re: Geldkoffer Aalst

Zulk kistje wordt ook gebruikt om het geld van een kassa naar de kluis te brengen.

34

Re: Geldkoffer Aalst

Ben wrote:

http://lh5.ggpht.com/_w9CR5VmH5fc/TTIjlcXBp5I/AAAAAAAAAnU/T76SelWsIG0/Ronq%202.png

Merovinger wrote:

http://nsm08.casimages.com/img/2013/03/10//13031010024214738710954948.jpg

Dat is wel degelijk hetzelfde koffertje, maar met 20 jaar verschil in tijd denk ik. Je ziet duidelijk dat het in een vochtige kelder heeft gestaan. Er is veel roest bijgekomen. wink Je kan wel degelijk de schade zien waar ze het opengebroken hebben aan het bovenste koffertje. Er is een iets donkerder zone waar de rand naar bovengedraaid staat. Je kan ook de stikker zien vooraan-onder-rechts.

De eerste foto is gewoon met oudere video apparatuur en minder licht opgenomen.

Ben, van wanneer dateert het bovenste beeldmateriaal?

35

Re: Geldkoffer Aalst

Hetzelfde koffertje? Kijk eens naar het rechter handvat; bij de éne is er een huisje rond het handvat en bij het andere niet.

36

Re: Geldkoffer Aalst

Dat lijkt mss zo door het verschillende perspectief en de toegenomen corrosie, maar het is duidelijk hetzelfde koffertje hoor. Schade, vervormingen, krassen zijn identiek op beide foto’s.

37

Re: Geldkoffer Aalst

Inderdaad. Alle krassen zijn identiek. De 3 krassen links van voor, de kras linksonder het sleutelgat... De schade aan de rand vanvoor is ook identiek. Het puntje op de rechterhoek van voor (op de gebogen hoek). Allemaal identiek.

Wat mij vooral verbaasd: Dat koffertje heeft meer roest verzameld na tientallen jaren in de bewijskamer, dan de tijd dat het in het water gelegen heeft ...

semi-on-topic: Ik moet zeggen. Ik heb 4 maanden een goedkoop metalen keukenweegschaaltje in de garage laten liggen, en gisteren vastgesteld dat alle metalen onderdelen al serieus verroest zijn.

38

Re: Geldkoffer Aalst

Blijft toch een schande dat zulke stukken niet beter bewaard worden. Die extra corrosie zou gewoonweg niet mogen, wie weet met wat voor technieken men ooit nog komt om sporen te vinden, welke nu gewoon weggeroest zijn.

39

Re: Geldkoffer Aalst

Altijd handig om op uw bureau te hebben staan om uw waardevolle spullen in op te bergen big_smile

https://i.ibb.co/NSDk4Wv/gk-ne.jpg

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Geldkoffer Aalst

Spijtig dat die andere 'stukken' niet scherp te zien zijn. Lijkt me 'het vissershoedje' en nog andere stoffen zaken (vest?).