741

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

luk paard wrote:

Deze bendes hebben echter niets te maken met de moord-overvallen van de Bende van Nijvel.

Als er een achterzetel van een Bende-wagen in een waterput gevonden wordt bij familie van iemand uit die bende, en die kent dan nog eens internationale misdadigers en huurlingen dan hebben niets met de bende te maken volgens jou. We moeten het niet te ver en te moeilijk maken.

Het is volgens jou veel logischer dat het Franse restaurant-uitbaters zijn die moorden voor het geld en de kick?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

742

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

luk paard wrote:

the end: wie is die A van de Halse BOB?

François Achten. Heb er uitgebreid over gelezen, meen op dit forum maar kan het niet geheel terugvinden.

743

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

the end wrote:

Als er een achterzetel van een bende wagen in een waterput gevonden wordt bij familie van iemand uit die bende, en die kent dan nog eens internationale misdadigers en huurlingen dan hebben niets met de bende te maken volgens jou. We moeten het niet te ver en te moeilijk maken.

Het is zelfs straffer; die huurlingen die in relatie staan met die bende (uit Nijvel) oefenden in de bossen van Housseire en zijn gezien aan de Zwaaikom waar de zakken gevonden zijn. Joel Lhost heeft ze geobserveerd, niemand snapt blijkbaar wat er aan de hand was.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

744

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Laat mij raden, een tweede bende wist dat en heeft hun werkwijze gekopieerd en door de auto daar in brand te steken en de zakken in Ronquières te gooien, hebben ze een dwaalspoor aangelegd en zat iedereen op het verkeerde spoor en daar wat belangrijke Bende van Nijvel-leden direct van geliquideerd en het komt nooit niet uit als er nog wat dikke koppen mee in het spel zitten?

745

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Het ziet er naar uit dat men Philippe Vermeersch eindelijk iets ten laste kan leggen!

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Philippe Vermeersch is opgepakt door het huidige onderzoeksteam. Iemand een idee of ze dat gedaan hebben op basis van nieuwe informatie/getuigenissen of is dit gewoon een zoveelste poging om hem aan het praten te krijgen?

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Vermeulen wrote:

Ik heb waarschijnlijk zoals velen altijd gehoopt dat de vondst in Ronquières een topvonst was van de DELTA-cel. Het is jaren toch een soort houvast geweest. Maar ik zie wat ik zie.

In haar boek over de Bende schrijft Hilde Geens dat ze de vondst in Ronquières voorlegde aan Peter van Koppen. Was dit een manipulatie?  Zijn insteek ging in de volgende trant: "kan je niets over zeggen. Je moet weten hoe de wapens en de vondst verpakt waren. Als ze waterdicht verpakt waren, kunnen ze daar gerust een jaar gelegen hebben." Ik moet de exacte passage eens opzoeken, maar ze lijkt mij op z'n minst relevant.
Peter van Koppen is in die zin een nuchtere figuur (in Nederland zeer bekend) die er - terecht - van uitgaat dat een piste maar écht bewezen is, als alle andere pistes 100% zeker uitgesloten kunnen worden. En daar zit in mijn ogen nog altijd het manco. Weten we écht, maar dan écht 100% zeker dat die spullen niet verpakt waren in de waterdichte zak?  Kunnen we 100% uitsluiten dat ze niet droog en wel, waterdicht verpakt dus, een jaar in het kanaal lagen? Met het gewicht van zoveel wapens blijft zoiets wellicht wel op de bodem liggen. Zolang je geen keihard bewijs hebt, blijft er m.i. twijfel. En kan je niet uitsluiten dat net de enige speurder die in 30 jaar iets wezenlijks gevonden heeft, in de bak gestoken is.

Ik vind over de verpakking van de wapens zelf onvoldoende informatie terug om een van beide pistes te kunnen uitsluiten.

Vergelijk ook de in dit topic eerder gevoerde discussie omtrent de corrosie op het geldkoffertje, die tov. de vondst sterk toegenomen lijkt. Wat is het effect van tientallen jaren in een misschien vochtige kelder te liggen?

748

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

patrick111 wrote:

Philippe Vermeersch is opgepakt door het huidige onderzoeksteam. Iemand een idee of ze dat gedaan hebben op basis van nieuwe informatie/getuigenissen of is dit gewoon een zoveelste poging om hem aan het praten te krijgen?

Als het niet i.v.m. nieuwe informatie is die ze hebben ontvangen, dan zijn ze er wel behoorlijk laat mee.

een zoveelste poging om hem aan het praten te krijgen?
Hij heeft al gepraat, maar misschien niet voldoende.

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

kim_wouters wrote:
Vermeulen wrote:

Ik heb waarschijnlijk zoals velen altijd gehoopt dat de vondst in Ronquières een topvonst was van de DELTA-cel. Het is jaren toch een soort houvast geweest. Maar ik zie wat ik zie.

In haar boek over de Bende schrijft Hilde Geens dat ze de vondst in Ronquières voorlegde aan Peter van Koppen. Was dit een manipulatie?  Zijn insteek ging in de volgende trant: "kan je niets over zeggen. Je moet weten hoe de wapens en de vondst verpakt waren. Als ze waterdicht verpakt waren, kunnen ze daar gerust een jaar gelegen hebben." Ik moet de exacte passage eens opzoeken, maar ze lijkt mij op z'n minst relevant.
Peter van Koppen is in die zin een nuchtere figuur (in Nederland zeer bekend) die er - terecht - van uitgaat dat een piste maar écht bewezen is, als alle andere pistes 100% zeker uitgesloten kunnen worden. En daar zit in mijn ogen nog altijd het manco. Weten we écht, maar dan écht 100% zeker dat die spullen niet verpakt waren in de waterdichte zak?  Kunnen we 100% uitsluiten dat ze niet droog en wel, waterdicht verpakt dus, een jaar in het kanaal lagen? Met het gewicht van zoveel wapens blijft zoiets wellicht wel op de bodem liggen. Zolang je geen keihard bewijs hebt, blijft er m.i. twijfel. En kan je niet uitsluiten dat net de enige speurder die in 30 jaar iets wezenlijks gevonden heeft, in de bak gestoken is.

Ik vind over de verpakking van de wapens zelf onvoldoende informatie terug om een van beide pistes te kunnen uitsluiten.

Vergelijk ook de in dit topic eerder gevoerde discussie omtrent de corrosie op het geldkoffertje, die tov. de vondst sterk toegenomen lijkt. Wat is het effect van tientallen jaren in een misschien vochtige kelder te liggen?

Inderdaad zo is dat en dus...voorzichtig en geen al te voorbarige conclusies dus!!! Wilde west verhalen zijn er al genoeg doch waar het op aankomt zijn bewijzen!!

750

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Als de frituuruitbater en een getuige beweren personen zien zakken in het water te hebben gegooid en bij het duiken vinden ze niets en een tijd later gaan ze terug duiken en is het bingo ? Ik zou de frituuruitbater en de getuige ook nog eens ondervragen (als deze getuigen echt bestaan)