121

Re: Overzichtsschema

the end wrote:

en voor de 9 mm die in 85 gebruikt is, er zijn daar maar 12 hulzen van terug gevonden waarvan er 2 in Aalst. En zouden 2 .45 gebruikt zijn in plaats van 1, ( van de 8 gevonden hulzen zijn er 7 met één wapen en 1 met een ander wapen afgevuurd).

Opmerking bij bovenstaande, de 12 9 mm hulzen die onderzocht zijn zijn de enige die onderzocht zijn (2 Aalst, 3 Overijse?), dus er kunnen van andere feiten van voor 85 ook tussen zitten. en ivm. de .45 2 verschillende wapens maar wel zelfde loop :-)

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

122

Re: Overzichtsschema

the end wrote:
bertlagaisse wrote:

Wie, waarom, en wanneer heeft de ingrams als gebruikt wapen op de lijst gezet ?

Logisch nadenken zat er bij de opsteller niet bij blijkbaar. in de lijst gebruikte munitie staan er verschillende 9 mm tussen , in het wapenschema ontbreek de 9 mm. Staar je niet blind op dit lijstje er werden hulzen van 9 mm gevonden en projectielen er was geweten dat er een 9 mm gebruikt was.

Klopt, had ik ook opgemerkt. veel soorten 9mm gebruikt. Niets bij de wapens van 9mm te vinden.
Zouden al die verschillende 9mm uit die ingram  komen ?

123

Re: Overzichtsschema

Extra info over de RG's
In Eigenbrakel is er 8 keer met de RG1 gevuurd en niet met de RG2.
In Overijse 9 keer met de RG1 en 2 keer met de RG2.
In Aalst 13 keer met de RG1 en 9 keer met de RG2.

Schema met meer gegevens.

https://lh3.googleusercontent.com/-ODEokWrrPVA/XA8R_x8FPnI/AAAAAAAABPA/p86lmNqKjiAokJf81dzmZ7GkL5KtkLXeACL0BGAs/w530-d-h344-n/schema.JPG

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Overzichtsschema

Bedankt the end. Op het document van the end is duidelijk te lezen dat de ballistische analyses door meerdere experten werd gedaan. Het gaat dus niet enkel om Dery.

Ik heb nog een tv-afbeelding gevonden van het volledige schema (is niet 100% hetzelfde als het document van the end) maar deze is niet zo goed leesbaar. Misschien kan the end ons een leesbaar totaalbeeld bezorgen? Staat er een datum op je document the end?

Volgens dit schema zijn de riotguns RG1 en RG2 de enige ballistische link tussen de feiten van 1982-1983 en deze van 1985.

https://nsm09.casimages.com/img/2018/12/11//18121111192314738716033187.jpg

https://nsm09.casimages.com/img/2018/12/11//18121111215014738716033192.jpg

the end wrote:

Extra info over de RG's
In Eigenbrakel is er 8 keer met de RG1 gevuurd en niet met de RG2.
In Overijse 9 keer met de RG1 en 2 keer met de RG2.
In Aalst 13 keer met de RG1 en 9 keer met de RG2.

Dus in Overijse en Aalst heeft de dader zijn RG1 moeten herladen, wat toch enige tijd in beslag moet nemen. In Aalst heeft ook de dader met de RG2 zijn riot gun moeten herladen. Tenzij de daders tijdens de feiten ter plaatse minder geschoten hebben maar wel reeds eerder afgevuurde munitie hebben achtergelaten. Komt het aantal teruggevonden hulzen overeen met het aantal impactpunten van de riot guns op de plaats delicten?

In totaal komt men in Eigenbrakel aan 8 schoten met de riotguns, in Overijse 11 schoten en in Aalst 22 schoten.

125

Re: Overzichtsschema

Merovinger wrote:

Bedankt the end. Op het document van the end is duidelijk te lezen dat de ballistische analyses door meerdere experten werd gedaan. Het gaat dus niet enkel om Dery.

Ik heb nog een tv-afbeelding gevonden van het volledige schema (is niet 100% hetzelfde als het document van the end) maar deze is niet zo goed leesbaar. Misschien kan the end ons een leesbaar totaalbeeld bezorgen? Staat er een datum op je document the end?

Dit schema waarvan ik een stukje in het topic geplaatst heb is een deel van of nodig om de verslagen van de labo's ivm het onderzoek naar de wapens en hulzen te kunnen begrijpen. Er staat geen datum op het schema maar dit gaat wel samen met een onderzoek in het buitenland van de hulzen. De datum van dit verslag zal ik opzoeken.

Merovinger wrote:

Dus in Overijse en Aalst heeft de dader zijn RG1 moeten herladen, wat toch enige tijd in beslag moet nemen. In Aalst heeft ook de dader met de RG2 zijn riot gun moeten herladen. Tenzij de daders tijdens de feiten ter plaatse minder geschoten hebben maar wel reeds eerder afgevuurde munitie hebben achtergelaten. Komt het aantal teruggevonden hulzen overeen met het aantal impactpunten van de riot guns op de plaats delicten?

Wel er is een getuige van het herladen in Aalst:

D.J. rijdt met plankgas tot parking 3. Dader achtervolgt hen tot op parking 3. Dader schiet nog minstens 2 maal en treft D.J. in het hoofd. Signalement: ongeveer 1.80m, zwaar gebouwd, ongeveer 25 jaar, soepelheid van bewegen, bivakmuts, lange winterjas, met één rij knopen, geweer (zwart of donker van kleur) dat blonk. M. Rosette is zeker van een pompgeweer (duidelijk zien herladen na het eerste schot, vijftal keren op hen geschoten, richtte vanuit de heup en hield het wapen vast met beide handen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

126

Re: Overzichtsschema

the end wrote:

Wel er is een getuige van het herladen in Aalst:

D.J. rijdt met plankgas tot parking 3. Dader achtervolgt hen tot op parking 3. Dader schiet nog minstens 2 maal en treft D.J. in het hoofd. Signalement: ongeveer 1.80m, zwaar gebouwd, ongeveer 25 jaar, soepelheid van bewegen, bivakmuts, lange winterjas, met één rij knopen, geweer (zwart of donker van kleur) dat blonk. M. Rosette is zeker van een pompgeweer (duidelijk zien herladen na het eerste schot, vijftal keren op hen geschoten, richtte vanuit de heup en hield het wapen vast met beide handen.

Worden hier niet 2 verschillende betekenissen van herladen dooreen gebruikt:

  • het gebruiken van de pomp aan het pompgeweer

  • effectief de kogels/cartouchen moeten bijvullen omdat het pompgeweer volledig leeg is.

Laat mij verduidelijken:

  • Er zijn meer schoten afgevuurd met een riot gun dan dat er cartouchen/kogels in dat ding kunnen. Daaruit komt de vraag: heeft men herladen.

  • De getuigenis die The End suggereert over herladen gaat volgens mij over "het gebruik van de pomp" aan het pompgeweer om een cartouche in de vuurkamer te brengen (ik ben geen wapenkenner, sorry als mijn woordgebruik verkeerd is)

127

Re: Overzichtsschema

Wel terechte opmerking, het echte antwoord weet enkel de getuige zelf. Doch denk ik wel op basis van de pv's dat de getuigen het verschil kennen tussen vuren en herladen. Het feit dat er staat herladen ga ik ervan uit dit dan ook wel zo zal zijn.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

128

Re: Overzichtsschema

Merovinger wrote:

Opvallend is dat enkel in Nijvel en Anderlues met een Colt 45 werd geschoten, het wapen van een aantal WNP'ers. Onder meer Barbier en Lammers hadden een Colt 45. Toeval?

  • In Nijvel (17.09.1983) werd rijkswachter Lacroix beschoten door een man met baard.

  • Op 04.10.1983, twee dagen na de feiten in Ohain, wordt , die ondergedoken was in fort Dave, aangehouden.

  • De overval in  gebeurde op 01.12.1983.

Velen gingen er toen vanuit dat de overval in Anderleus uitgevoerd werd om de  vrij te pleiten. Ik zie echter nog een andere mogelijkheid: dat deze overval Lammers moest vrijpleiten die op het moment van de feiten in Anderlues in de cel zat.

Merovinger,

Lammers werkte als "sorteur" in bepaalde dancings van de streek, bv de "Moon" in Anderlues, de "El Titos" (nu de privé club  "Only for you") in Thirimont, juist aan het einde van de N559 (route de Sartiaux) en het kruispunt met de N40 Beaumont - Erquelinnes.
Ik had het idee dat was een interessante speur, maar op dit moment was Lammers in gevangenis.

129

Re: Overzichtsschema

bertlagaisse wrote:
the end wrote:

Wel er is een getuige van het herladen in Aalst:

D.J. rijdt met plankgas tot parking 3. Dader achtervolgt hen tot op parking 3. Dader schiet nog minstens 2 maal en treft D.J. in het hoofd. Signalement: ongeveer 1.80m, zwaar gebouwd, ongeveer 25 jaar, soepelheid van bewegen, bivakmuts, lange winterjas, met één rij knopen, geweer (zwart of donker van kleur) dat blonk. M. Rosette is zeker van een pompgeweer (duidelijk zien herladen na het eerste schot, vijftal keren op hen geschoten, richtte vanuit de heup en hield het wapen vast met beide handen.

Worden hier niet 2 verschillende betekenissen van herladen dooreen gebruikt:

  • het gebruiken van de pomp aan het pompgeweer

  • effectief de kogels/cartouchen moeten bijvullen omdat het pompgeweer volledig leeg is.

Laat mij verduidelijken:

  • Er zijn meer schoten afgevuurd met een riot gun dan dat er cartouchen/kogels in dat ding kunnen. Daaruit komt de vraag: heeft men herladen.

  • De getuigenis die The End suggereert over herladen gaat volgens mij over "het gebruik van de pomp" aan het pompgeweer om een cartouche in de vuurkamer te brengen (ik ben geen wapenkenner, sorry als mijn woordgebruik verkeerd is)

1 cartouche in de kamer, een vijftal cartouches in de buis, en telkens je pompt kan je er direct eentje bijplaatsen. is eigenlijk niet herladen maar bijladen. Pakt echt niet zoveel tijd in beslag hoor.

Re: Overzichtsschema

Dank je The End voor deze en andere foto's die hebt geplaatst. Ik probeer sommige info te duiden/te plaatsen, zoals ook die tekeningen van Aalst. Maar helaas heb ik niet meer de tijd om zo veel met de Bende van Nijvel bezig te zijn als ik ooit was.

Het stukje (close-up en duidelijk leesbaar) schema wat je hierboven plaatste ... Ik heb werkelijk vele vele uren zitten puzzelen op mijn variant/halve replica van dat ballistische schema, het is een van vele dingen die ik uiteindelijk nooit op het forum heb gezet omdat er info ontbrak (en dat wat ik had kwam beetje bij beetje tevoorschijn in de loop der jaren) of ik, om bepaalde gaten te vullen, met tegenzin moest vertrouwen op o.a. berichten of uitlatingen die ooit in de pers verschenen.

PunBB bbcode test

Mocht je de rest ook hebben, deel het met ons zodat ik mijn halve replica lekker in de vuilnisbak kwakken. big_smile Als het om dit soort info (kogels en hulzen) gaat heb ik nog steeds een obsessie. En kwaad kan het niet, ooit werd dat schema op een persconferentie getoond aan de journalisten.

PunBB bbcode test

Je hebt het over een zeer beperkt aantal 9mm sporen (kogels/hulzen) in Aalst... opmerkelijk weinig gezien er alleen al zo'n 30 kogels op de BMW van de familie Nijs zouden zijn afgevuurd. Ik zou echt graag eens de rest van dat schema willen zien en ik ben vast niet de enige.

Grts. Boem