Topic: Gelijkenissen "Once Upon a Time in the West"

Ik heb onlangs de western ''Once upon a time in the west'' gezien en misschien is het mijn verbeelding maar ik moest constant aan de bende van Nijvel denken. Ik zeg niet dat de bende overvallen beginnen plegen is na het zien van deze film maar zou het niet kunnen dat 1 van de daders een fan is?

  • ze dragen dezelfde regenmantels

  • het neerschieten van onschuldige kinderen

  • voor het neerschieten van de jongste zoon (eerste scene) heeft de dader een grijns (zie David Van de Steen)

  • in de film hebben de gangsters een toevluchtsoord in de bergen (Bois de la Houssière)

  • baas der gangsters staat bekend voor het leggen van valse sporen

Zijn er geen getuigen die zeiden dat de reus cowboylaarzen droeg?

Re: Gelijkenissen "Once Upon a Time in the West"

Zij zullen zeker een bepaalde voorkeur gehad hebben voor westerns. Heb hier ook al gedacht aan "Gunfight at the O.K.Corral". Kaliber 10 speelde daar ook een belangrijke rol. Wapenliefhebbers gaan altijd een bepaalde voorkeur hebben voor zulk een films. Zou er niet stom van staan dat er ergens een copycat in de bende zat.

Re: Gelijkenissen "Once Upon a Time in the West"

Er zijn wel meer films die de Bendeleden mogelijks geïnspireerd hebben. Zo is er ook Three Days Of The Condor van Sidney Pollack. Hier een kort fragment (lange jas, hoed, bril, snor) » YouTube

Ook Brussels By Night (waar het einde zich in Ronquières afspeelt) van Marc Didden kan hen geïnspireerd hebben. Zie » Forum

En in Assault On Precinct 13 van John Carpenter (prachtige soundtrack by the way) worden wapens die gestolen werden uit een kazerne gebruikt om onschuldigen te doden en 's nachts een politiekantoor aan te vallen. Een goeie film en aanrader voor de lange winteravonden » YouTube

En dan is er nog deze Belgische film die ik nog niet gezien heb » Forum

4

Re: Gelijkenissen "Once Upon a Time in the West"

mcfisto wrote:

Zijn er geen getuigen die zeiden dat de reus cowboylaarzen droeg?

De moordenaar op André Cools zou volgens getuigen cowboylaarzen gedragen hebben, en was evenzeer aanzienlijk groot van gestalte. Ook hebben ze zijn robotfoto nooit openbaar willen maken.

5

Re: Gelijkenissen "Once Upon a Time in the West"

Merovinger wrote:

Er zijn wel meer films die de Bendeleden mogelijks geïnspireerd hebben.

Zouden ze soms naar de Braziliaanse zender TV Globo gekeken hebben?

TV-feuilleton

Het scenario voor de roof- en moordpartijen van de Bende van Nijvel is blijkbaar niet nieuw. Op één der Braziliaanse televisieketens - TV Globo - liep in 1982 een feuilleton, waarin in geuren en kleuren werd getoond hoe een gewapende bende roofovervallen pleegde op supermarkten en warenhuizen, hoe ze onder oorverdovende salvo's iedereen in hun vizier neerknalden, hoe ze de kassa's roofden en de politie beschoten, en hoe ze zich dan met een Golf uit de voeten maakten. Het feuilleton werd op TV Globo in Brazilië heruitgezonden in 1983. Volgens de betrokken maatschappij bestaat het op videocassette.

Bron: Gazet van Antwerpen | 12 November 1985

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Gelijkenissen "Once Upon a Time in the West"

Merovinger wrote:

Er zijn wel meer films die de Bendeleden mogelijks geïnspireerd hebben. Zo is er ook Three Days Of The Condor van Sidney Pollack. Hier een kort fragment (lange jas, hoed, bril, snor) » YouTube

Ook Brussels By Night (waar het einde zich in Ronquières afspeelt) van Marc Didden kan hen geïnspireerd hebben. Zie » Forum

En in Assault On Precinct 13 van John Carpenter (prachtige soundtrack by the way) worden wapens die gestolen werden uit een kazerne gebruikt om onschuldigen te doden en 's nachts een politiekantoor aan te vallen. Een goeie film en aanrader voor de lange winteravonden » YouTube

En dan is er nog deze Belgische film die ik nog niet gezien heb » Forum

Twee van mijn absolute favorieten, Brussels heb ik wel 10 keer gezien. De film heeft blijkbaar zelfs een eigen topic. Een beter sfeerbeeld van Waals Brabant in de vroege jaren '80 vind je niet. Schitterende cultfilm. Assault idem, de link met de Bende was me ontgaan.

Mijn 'Bende gevoel film' is dan weer Eyes Wide Shut. Apart sfeertje, voor believers van vrijmetselarij, roze baletten en volwassen clubs op verlaten plekken.

Hostel zette me ook aan het denken; een film over rijke machtige personen die een fortuin betalen om te kijken naar een show waarbij criminelen in real life jonge mensen martelen en vermoorden. Met wat goede (of slechte) wil kan je de link leggen naar een (nieuwe) bende piste.

Re: Gelijkenissen "Once Upon a Time in the West"

Wanneer ik dit lees komt spontaan het 'BSR-grapje' waarmee de Bende Haemers zich kenbaar maakte na de ontvoering van VDB naar boven bij mij ... Ik geloof dat er in het Bende van Nijvel-dossier ook nog zulke cynische verwijzingen zitten?

Re: Gelijkenissen "Once Upon a Time in the West"

Bij de overval op Dekaise werden ook drie single action revolvers gestolen. Dit zijn cowboy wapens met 19 eeuwse technologie, je moet zelf steeds de hamer opspannen voor je kan vuren en laden en ontladen gaat via een laadpoort, de trommel kan niet openen voor snel laden. Dit zijn wapens voor nostalgie liefhebbers, geen moderne politierevolvers.

Re: Gelijkenissen "Once Upon a Time in the West"

Als je ziet wat ze hebben meegenomen, zou je denken dat het idioten waren.

Re: Gelijkenissen "Once Upon a Time in the West"

Ofwel stalen ze wapens op bestelling zoals de twee Ingram machinepistolen, volgens Ponsaers in De loden jaren ook een Beretta machinepistolen met geluiddemper, en namen ze de rest mee zodat het een gewone overval zou lijken. Andere mogelijkheid is dat het wapenliefhebbers waren die de drie machinepistolen graag hadden voor hun verzameling omdat ze niet beschikbaar waren op de civiele markt of evt ook in opdracht. De drie single action revolvers zijn ook meer een item voor liefhebbers dan dat het wapens zijn die je gebruikt om misdaden mee plegen in de 20 ste eeuw.

Nog volgens Ponsaers vertrok volgens de getuigen de gestolen VW Santana voor de overval op Dekaise vandaan een appartement gehuurd door Bouhouche en zou hij later naar een garagebox gehuurd door Mendez rijden. volgend een interview in De Morgen met ex-BOB’er Bernard Sartillot die de Santana na de overval klemreed heeft hij Mendez herkend als passagier.