Re: Eigenbrakel: 17 September

Reneke wrote:

Onnatuurlijk? Leg uit aub.

Ja The End, onnatuurlijk leg dat effe uit astu? En bij voorkeur geen antwoord zoals ze optimaliseerde hun vuurkracht of zoiets. Leg het onnatuurlijke gebruik van de Riot Gun hier eens uit. Specifiek en duidelijk dat ook eenvoudige zielen zoals wij het begrijpen. Wie weet brengt het iets bij.

Re: Eigenbrakel: 17 September

the end wrote:
Kees BK wrote:

Beste The End,

Ik was niet van plan om nog te reageren, maar je informatie is niet correct.

2. Wat er automatisch is aan een 7.65 FN 1910/25 pistool is dat het automatisch herlaad, zoals elk pistool. Niet dat het automatische salvo's afvuurt.

Wat je uitleg is over een UZI of gelijk ander wapen dat daar niet gebruikt is door de daders doet er niet toe de daders hebben in Eigenbrakel 3 wapens gebruikt. De RG1 de RG2 en een onbekende 7.65 (1).  Je uitleg over de 1910/25 doet er niet toe. Trouwens als de daders een 7.65 gebruikt hebben bij andere misdaden zal het een 1911 7.65 FN zijn.

Kees BK wrote:

5. Het penetratievermogen  van een van een 9mm para FMJ in bijvoorbeeld een staalplaat ligt beduidend hoger dan een 9mm loodbol uit een chevrotines-jachtpatroon.

Daar gaat het nu om de daders weten dit heel goed, daarmee dat ze op de ruiten mikken en daarmee ook dat ze raak schieten met hun roitguns. Hun timing van hun actie en de afstand van het vuren is op basis van de mogelijkheden van hun wapens. Met de in jou ogen minderwaardig wapen en munitie slagen ze erin om deze optimaal te gebruiken en te vluchten.

Heer/Dame TheEnd,

For your info : een 1911 7.65 FN bestaat niet.
Je hebt enerzijds het klassieke M1911 Colt .45 ACP pistool (Amerikaanse makelij, voor veel liefhebbers een verzamelobject) en heel veel afgeleiden en anderzijds het Belgische FN model 1910 in kaliber 7.65mm, dat bestaat in 2 varianten 1910 en 1910/25 (een latere iets grotere variant). Beide modellen 1910 en 1910/25 waren in gebruik bij de Belgische Rijkswacht.

Het verhaal van de pooier in zijn gestreepte Toyota is veel boeiender. Ik kan me niet voorstellen dat dit in de tijd door de onderzoekers niet is uitgeklaard. Een pooier lijkt me eerder graag weg te rijden van een politiezwaailicht dan er achter. De man was blijkbaar ook luchtvaarttechnicus? Wie weet dacht de man wel dat ze voor hem kwamen. (zowel de gangsters of de politie)

Een andere mogelijke reden waarom de daders niet meer gevuurd hebben, is dat hun munitie op of bijna op was. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat ze voor hun handvuurwapens geen reserveladers of veel extra munitie bij zich hadden (gewoon wapen in holster meegekregen, met wat kogels in magazijn en that's it) en er waren al heel wat jachtpatronen verschoten. Op een bepaald moment is het een keer op.

63

Re: Eigenbrakel: 17 September

the end wrote:

Over het 2de punt, ik heb het meer over hoe ze hun wapens gebruiken, ze kennen de beperkingen of kwaliteiten van de wapens.

Ik raad iedereen die met vuurwapens omgaat om de beperkingen en kwaliteiten daarvan goed te kennen.

Je zou zo maar eventjes denken dat zo'n riotgun ook over de kwaliteiten van een ideale tandenstoker beschikt. Dat kan wel eens fout aflopen.

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Eigenbrakel: 17 September

Kees BK wrote:

Heer/Dame TheEnd,

For your info : een 1911 7.65 FN bestaat niet.
Je hebt enerzijds het klassieke M1911 Colt .45 ACP pistool (Amerikaanse makelij, voor veel liefhebbers een verzamelobject) en heel veel afgeleiden en anderzijds het Belgische FN model 1910 in kaliber 7.65mm, dat bestaat in 2 varianten 1910 en 1910/25 (een latere iets grotere variant). Beide modellen 1910 en 1910/25 waren in gebruik bij de Belgische Rijkswacht.

Wel ja een typefout van me. U bent blijkbaar niet op de hoogte dat er een 1922 model is of de 10/22 een met een interessante geschiedenis.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

65

Re: Eigenbrakel: 17 September

the end wrote:
Kees BK wrote:

Heer/Dame TheEnd,

For your info : een 1911 7.65 FN bestaat niet.
Je hebt enerzijds het klassieke M1911 Colt .45 ACP pistool (Amerikaanse makelij, voor veel liefhebbers een verzamelobject) en heel veel afgeleiden en anderzijds het Belgische FN model 1910 in kaliber 7.65mm, dat bestaat in 2 varianten 1910 en 1910/25 (een latere iets grotere variant). Beide modellen 1910 en 1910/25 waren in gebruik bij de Belgische Rijkswacht.

Wel ja een typefout van me. U bent blijkbaar niet op de hoogte dat er een 1922 model is of de 10/22 een met een interessante geschiedenis.

Volgens mij gaat het hem niet over "om ter meest pistolen van FN opnoemen" maar om het feit dat een 1911 7.65 FN niet bestaat, waarbij opgenoemd wordt welke je wellicht bedoelde.
Dat iemand niet op de hoogte is van dat er een 1922-model bestaat, dat is hetgeen jij er van opmaakt doordat deze niet in het rij'tje opgenoemd wordt?

Wat mezelf betreft, ik weet dat allemaal niet, die details. Dat zijn zaken die ik moet opzoeken als ik daar over wil meepraten. Ik heb namelijk geen al te grote vuurwapengeschiedenisdossierkennis wink  Maar net zoals jij, heb ik wel wikipedia uiteraard smile

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Eigenbrakel: 17 September

1922 is een verkeerde benaming van het model 1910/22, ontworpen in 1910 en geupdated in 1922 (iets langere loop, grote lader en nog een klein aantal technische aanpassingen om de betrouwbaarheid te verhogen.

Maar je hebt gelijk, FreCR, veel doet het er niet toe, alleen merk ik dat vriend TheEnd veel copy/paste informatie haalt op internet en niet plaatst vanuit professionele kennis en dan neem je de foutjes natuurlijk ook mee over en worden wel eens verkeerde conclusies getrokken, iets wat in dit dossier al genoeg gebeurd is, denk ik.

Voor de nostalgische rijkswachters onder de lezers » YouTube

Al zullen er veel rijkswachters eerder terug denken aan het moment dat ze dit wapen mochten inruilen voor een FN GP 9mm (in het Engels HP = High Power voor vriend TheEnd daar weer over begint )

Re: Eigenbrakel: 17 September

Kees BK wrote:

Dan waren de 2 politie-agenten gegarandeerd dood geweest.

Kees BK wrote:

Maar ze leven nog hé, de beide agenten, ondanks de kwaliteiten van uw militaire valstrik

Er zaten zelfs drie agenten in de beschoten Golf: inspecteur Ruys als chauffeur, hoofdbrigadier (of is de juiste term opperwachtmeester?) Bernier en agent Lemal.

Re: Eigenbrakel: 17 September

Kees BK wrote:

Maar je hebt gelijk, FreCR, veel doet het er niet toe, alleen merk ik dat vriend TheEnd veel copy/paste informatie haalt op internet en niet plaatst vanuit professionele kennis en dan neem je de foutjes natuurlijk ook mee over en worden wel eens verkeerde conclusies getrokken, iets wat in dit dossier al genoeg gebeurd is, denk ik

Foutjes?
in post 47 van dit topic plaats ik volgend:

the end wrote:

Er is trouwens vanuit de Saab met een 7.65 geschoten die blijkbaar een automatisch wapen was toen.

In post 50 reageer je erop volgend:

Kees BK wrote:

2. Wat er automatisch is aan een 7.65 FN 1910/25 pistool is dat het automatisch herlaad, zoals elk pistool. Niet dat het automatische salvo's afvuurt..

Er is nu eenmaal "niet" met een 7.65 FN 1910/25 geschoten vanuit de Saab. En er bestaan meer dan 2 1910 modellen. Er zijn met Maubeuge en Waver erbij 2 a 3 onbekende 7.65 wapens die de bende gebruikt heeft. Als ik schrijf misschien is het een ander dan de 1910/25 FN, dan is die mogelijkheid er.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

69

Re: Eigenbrakel: 17 September

Merovinger wrote:

Er zaten zelfs drie agenten in de beschoten Golf: inspecteur Ruys als chauffeur, hoofdbrigadier (of is de juiste term opperwachtmeester?) Bernier en agent Lemal.

Wat Ruys, Bernier en Lemal als politiegraad hadden op die moment weet ik niet. Het waren er van de gemeentepolitie, en in de gemeentepolitie kwamen de rangen "inspecteur", "hoofdbrigadier" en "agent" alvast voor, dus dat kan wel correct zijn. Opperwachtmeester was een Rijkswachtgraad.
Bij de Rijkswacht was "brigadier" ook een graad, maar deze was (totaal) niet vergelijkbaar met dezelfde benaming bij de gemeentepolitie.

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Eigenbrakel: 17 September

Merovinger wrote:
Kees BK wrote:

Dan waren de 2 politie-agenten gegarandeerd dood geweest.

Kees BK wrote:

Maar ze leven nog hé, de beide agenten, ondanks de kwaliteiten van uw militaire valstrik

Er zaten zelfs drie agenten in de beschoten Golf: inspecteur Ruys als chauffeur, hoofdbrigadier (of is de juiste term opperwachtmeester?) Bernier en agent Lemal.

Dit qoute je zomaar Mero, het stuk komt uit volgende bewering van Kees:

Kees BK wrote:

Als ze het goed hadden willen doen vanuit militair of interventie-politioneel standpunt, hadden ze er voor moeten zorgen dat het politievoertuig tot stilstand kwam voor hun dispositief en er niet door kon. Dan waren de 2 politie-agenten gegarandeerd dood geweest.

Jullie denken dat de daders er voordeel bij zouden gehad hebben met een stilstaand voertuig op hun vluchtweg en 3 agenten die extra moesten uitgeschakeld worden? Het is een hele rare logica die hebt Kees. Wat duidelijk is is dat de daders dus geen soldaatje spelen en dus geen gewone militairen zijn.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.