Topic: Jezus-Eik: Loods

Half December 2017 krijgt Vermassen telefoon van de paliatieve zorgafdeling van het UZ Leuven. Er is een 96-jarige man binnengebracht die niet lang meer te leven heeft. Zijn laatste wens: Jef Vermassen te kunnen spreken over de Bende van Nijvel. (...)

‘Ben ik blij dat ik U zie’, zegt de man, die rechtop gaat zitten wanneer Vermassen zijn kamer binnenstapt en een stoel bij zijn bed schuift.
‘Vertel het mij eens.’
‘Het belangrijkste is: in 1986 was het onderzoek van de Bende van Nijvel al opgelost.’
‘Oh ja?’

Ik beluister de bandopname van het gesprek een keer of tien. De man praat een beetje onduidelijk, hij heeft geen gebit in en slist, maar hij is nog erg helder van geest. Het is een oude fruithandelaar uit Overijse, die in Jezus-Eik een magazijn naast zijn druivenserres verhuurde. Op een dag, maanden na de overval op de Delhaize in Overijse, staan speurders van Dendermonde voor zijn deur: handlangers van de Bende van Nijvel hebben zijn magazijn gebruikt als uitvalsbasis en als werkplaats.

Eén van de huurders heeft nauwe connecties met de bende-De Staerke, en krijgt geregeld figuren uit de Brusselse onderwereld over de vloer. In de loods worden auto’s ontmanteld en opnieuw gedemonteerd - precies wat volgens de speurders ook gebeurd is met een auto die de Bende bijde overval in Overijse heeft gebruikt. De wagen is in het magazijn gedemonteerd en de daders zijn met een andere wagen verder gevlucht. De speurders hebben het uitgerekend: de afstand tussen de Delhaize van Overijse en de loods in Jezus-Eik is in minder dan drie minuten af te leggen.

‘Het grootste schandaal is dat ze dat dossier hebben doen verdwijnen,’ zegt de 96-jarige man op zijn sterfbed. Een beverige stem, af en toe een schril lachje van verontwaardiging. ‘Op een dag hoorde ik dat de speurders van het onderzoek waren gehaald, en dat ik er nooit nog wat van zou vernemen.’

Het is altijd blijven knagen, meer dan dertig jaar lang. Het is een doofpotoperatie geweest, zegt hij, met medeweten van het gerecht, de politiek, de Staatsveiligheid. ‘Ik ben met het verhaal naar de Rijkswacht gestapt, maar ik werd wandelen gestuurd.’

(...) ’s Anderendaags krijgt Vermassen het bericht dat de man ’s nachts in zijn slaap is overleden. ‘Hij heeft op mij gewacht, dat is duidelijk’, zegt Vermassen me.

Bron: Overlever van de Bende van Nijvel | David Van de Steen en Annemie Bulté (Vanaf pag. 241)

Voor de lokatie, foto's en bijkomende commentaren; zie post van Merovinger » Forum

Lokatie : Eikenlaan 36, Overijse [Google Maps]. Overijse ligt net over de grens tussen het Waals en Vlaams Gewest. Als ik me niet vergis was Overijse toendertijd deel van het gerechtelijk en Rijkswacht district Leuven. Het grenst aan Hoeilaart, het toneel van de schietpartij na de overval op Dekaise in Waver.

Re: Jezus-Eik: Loods

vandaag nog heb ik telefoon gekregen van iemand die professioneel in contact komt met de meneer die aanduidt waar de bende haar verzamelplaats had en waar de wagens werden ontmanteld

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Ik weet niet of hij naar deze loods in Jezus-Eik verwijst...

Re: Jezus-Eik: Loods

Eigenaardige uitleg, moest het over deze loods gaan: de getuige/verhuurder is overleden, hoe kan men dan professioneel in contact komen? Tenzij het natuurlijk kwam i.p.v. komt is.

Verbonden aan deze loods: Bouhouche, Demoulin, De Staerke zou vlakbij een caravan gehad hebben. Huurcontract op naam van Mouselaerts, is er over deze meer info bekend?

4

Re: Jezus-Eik: Loods

Er duikt een tweede getuigenis op over de loods! Deze is van iemand die niks met de eerste getuige te maken heeft. Deze man geeft zeer helder weer wat hij daar aantrof toen hij er moest gaan een karwei uitvoeren. Kerstmis brengt nog een mooie verklaring! Maar geheim van het fucking onderzoek laat niet toe om details te lossen. We moeten druk zetten op de speurders of er gebeurt niks, en dit dan op een manier dat je zelf niet kan aangepakt worden door hen voor schending van het geheim van het onderzoek. Vermassen werkt hard geloof me; maar het is niet makkelijk op muren botsen en terug moeten afbreken is vermoeiend. Mensen die roepen en commentaar hebben denken beter eerst zelf eens na wat zijzelf al gedaan hebben in dit dossier. Een advocaat die zich kosteloos inzet, ik ken er maar 1. Voor zijn imago moet hij het zeker niet meer doen.

5

Re: Jezus-Eik: Loods

HIPA wrote:

Vermassen werkt hard geloof me; maar het is niet makkelijk op muren botsen en terug moeten afbreken is vermoeiend. Mensen die roepen en commentaar hebben denken beter eerst zelf eens na wat zijzelf al gedaan hebben in dit dossier. Een advocaat die zich kosteloos inzet, ik ken er maar 1. Voor zijn imago moet hij het zeker niet meer doen.

Gewoon ter informatie: er zijn mensen die 'commentaar' hebben op Vermassen maar die tegelijk bedreigd zijn geweest, familie/vrienden verloren hebben in de rand van dit dossier, er enorm veel tijd/middelen in hebben gestoken, hebben getuigd. Het is niet omdat iemand commentaar cq. bedenkingen heeft op/bij Vermassen (zijn werkwijze) dat die persoon daarom zijn/haar nek nog niet heeft uitgestoken of verantwoordelijk heeft opgenomen.

Re: Jezus-Eik: Loods

Bedankt voor de info, hopelijk krijgen we dan ooit toch nog een gedeelte van de waarheid. Wel vreemd dat ze hier dan zo slordig zijn geweest. Bewijst dat het niet allemaal even grote lichten waren. Stel bv. dat getuigenis fotograaf Temse klopt, getuigen mannen in Golf met carnavalsmaskers nabij Bierghes, reus met masker in hand overkant Delhaize, ... onnodige slordigheden waarmee ze net aandacht trokken...

Iemand achter de tralies krijgen zal moeilijk worden, ik zou al heel blij zijn te weten wat het motief was en in welke omgeving de daders gezocht moeten worden. Gewoon om alles te kunnen plaatsen.

Ik heb nog steeds het gevoel dat Beijer (met hulp jeugdvriend Otten, zou naast Rebecq ook nog bezit gehad hebben dichter bij bos/kanaal - thx FreCR), Amory, ... en bij uitbreiding ARI heel wat moeite gedaan hebben om het onderzoek in de soep te laten draaien (neppistes, manipulatie bewijsmateriaal, valse bewijzen, ...). En ze zijn alledrie nog steeds dikke vrienden. Zou er na Overijse/Braine ruzie geweest zijn tussen Bouhouche en Beijer (bijv. omwille situatie Mendez)?

Heeft één van de twee in Aalst op eigen initiatief gehandeld om andere verdacht te maken. Wat moeten we denken van vals alibi Beijer door Otten. Is die laatste echt zo dom - ondanks zijn jetset-leven - of was dit met opzet.

Alvast nog veel sterkte met achterhalen waarheid, en ook mijn respect aan Meester Vermassen. We weten allemaal dat de 'commentaarzone' in HLN vooral de speeltuin voor de gefrustreerde medemens is.

Wat betreft het radioverzoekje. Originele Mi Amigo = drugssmokkel met Tack.

Re: Jezus-Eik: Loods

Dank voor de verduidelijking HIPA. Twee onafhankelijke getuigen is toch echt wel een concreet spoor. Onvoorstelbaar dat je als slachtoffer daarvoor nog druk moet uitoefenen.

Re: Jezus-Eik: Loods

Heer HIPA, laat ons hopen dat een ultiem puzzelstukje de rechercheurs er toe kan aanzetten niet anders te kunnen dan de puzzel te leggen. Zoals u zegt, staan roeptoeteren is makkelijk. Dat uw advocaat kosteloos voor u werkt, dan wil ik graag aannemen. Ik heb een boek van deze man gelezen en in een private mail zei forumlid Vermeulen me eens dat uw raadsman niet alleen een groot rechtvaardigheidsgevoel heeft, maar ook een groot hart.

Iedereen die een bepaalde leeftijd heeft bereikt, heeft ongetwijfeld wel eens een familielid verloren. Maar weinigen zo zinloos als slachtoffers van dit soort onnodig geweld. Daarom, en ik hoop dat ik mag spreken voor het merendeel van de goed bedoelende forumleden, in deze periode van vredewensen voor Kerstmis en volgende week nieuwjaarswensen, veel extra moed en sterkte voor alle slachtoffers en de nabestaanden die zonder twijfel op dergelijke momenten nog meer dan anders worstelen met de "waarom"-vraag.

Re: Jezus-Eik: Loods

Vooreerst een zalig Kerstmis aan iedereen.

een vraagje voor HIPA: weet U vanaf wanneer de beruchte loods werd gehuurd, en kan/mag U ons dat meedelen?

10

Re: Jezus-Eik: Loods

Even een paar zaken combineren: van alle 7 supermarktovervallen was de buit in Eigenbrakel verreweg het kleinst. Als bron deze site: 200.000 Bfr, de overigen waren 3 tot 6x zoveel (!). Ter referentie; Bfr 200.000 komt overeen met €5000, toenmalige waarde ongeveer het dubbele (obv 2% inflatie per jaar).

Een gedachte: wellicht vonden de daders dit te weinig en hebben ze op weg naar hun hide-out in Jezus-Eik besloten de Delhaize in Overijse, die daar 'om de hoek' lag, ook te overvallen. Als je hebt georganiseerd om die avond een overval te doen en al gedood hebt, is dat niet een grote stap.

Ik zie ook niet echt een gangster achterin de Golf met tegen de 200km/h de centen tellen, maar aan de andere kant zie je die geringe opbrengst wellicht ook wel snel aan het volume.

Bedenk eens, als je al onze voorkennis, context, pistes en aannames wegdenkt: wat is verreweg de meest aannemelijke reden om op 1dag 2 gewapende overvallen uit te voeren?