Re: Leon Finné

Hier is die reportage ivm de overval in overijse, meer info over Finné » YouTube

92

Re: Leon Finné

De Basis wrote:

Volgens sommige bronnen had Finné een 'carphone'. Zeer exclusief in die tijd en dan moet er een speciale antenne op het voertuig staan. Deze vind ik op de foto's ook niet terug.

Inderdaad. De mobiele telefoons destijds hadden meestal de bijhorende antenne op het dak.

Leo wrote:

Indien Mr. Finné niet ter plaatse is vermoord stellen zich toch enkele vragen. Hoe kwam zijn wagen ter plaatse? Waren er sporen van geweld aan of in de auto? Waren alle deuren van de wagen dicht? Wat met de autosleutels? Geen wapen ter plaatse op het lijk, eventueel een holster aan de riem? Nam Mr. Finné bloedstollende medicatie of andere in verband met de bleke gelaatskleur? De wagen zal toch wel minutieus onderzocht zijn op bloedsporen veronderstel ik.

Hoe erbarmelijk het onderzoek op veel plaats delicten is verlopen, Leo, roept dit heel wat vragen op. Ik kan het moeilijk blijven herhalen tot in het treurige toe. Het dossier op zich maakt het voor veel onderzoekers binnen de CWB, bijzonder moeilijk en dienen met ongeloof vast te stellen hoe de vaststellingen zijn verlopen. Niet alleen de vaststellingen. Ook de verhoren over gans de lijn.

Ik zal een poging ondernemen om deze week wat informatie te verschaffen. Het is echter niet omdat een slachtoffer op een plaats delict met een schotwonde is aan te treffen, vooraf geen sprake zou kunnen zijn van een wurging, strangulatie, smoring, auto erotische asfyxie. Met vermoeden dat Kees BK nog zal kunnen aanvullen. Ook over de morfologie van ingaande schotverwondingen valt nog een woord te zeggen. Idem over de lijkverschijnselen, het tijdstip van overlijden, de lijkvlekken, de lijkstijfheid, de lijktemperatuur.

Ook de bloedspatanalyse is een belangrijke forensische techniek om te achterhalen wat er gebeurd is op een plaats delict. De elementen van de autopsie (kwetsuren) en de initiële plaatstoestand (distributie en vorm van de bloedspatten, en hematogenetische identificatie van de bloedsporen (van wie is het bloedspoor afkomstig?) zijn hiervoor essentieel. Ook tardieubloedingen geven een belangrijke aanwijzing.

Re: Leon Finné

Ik haalde dit al elders aan maar het is ook hier passend: onderzoekers en ondervragers!

Zou het niet eerder zo zijn dat heel wat ondervragers (van welke dienst dan ook) eigenlijk veel minder bekwaam zijn dan ze zouden moeten zijn (of zoals mag verwacht worden dat ze zijn)? En beschikten over heel wat minder kennis! Ik denk dat we deze onderzoekers van welke dienst dan ook veel te vaak te hoog inschatten! Het zijn maar mensen en wie weet niet echt allemaal de slimsten en hoog opgeleid. Kortom: onkunde en onwetend zijn kan ook aan de grondslag liggen van bepaalde overwegingen en daden of niet-daden! Zie ook de tijdsgeest en het niet eerder voorvallen van criminele daden op die wijze ook.

94

Re: Leon Finné

Het is een feit dat heel wat onderzoekers sito presto uit hun ambt mochten gezet worden. Zowel binnen justitie, rijkswacht, gerechtelijke politie, staatsveiligheid en gemeentelijke politie. Onvoorstelbaar dat een laakbare houding van een onderzoeksrechter bv, nadien benoemd kan worden als Voorzitter bij de rechtbank van eerste aanleg. Tot op heden nog steeds met een tegenstrijdige visie. Ook de parlementaire bendecommissies hebben op dit vlak zeer ernstig gefaald.

Er waren ook bekwame speurders die hun onderzoeken niet verder mochten zetten. Verwijzend naar V.B en D.J. inzake de roze balletten. Meer zelfs, nog met onmiddellijke mutatie.

95

Re: Leon Finné

Ik denk dat wij, als burgers, ons laten verblinden door de overvloed van Crimi-feuilletons en dergelijke. Daarin onderzoekt de speurder (meestal de held) een gans moordcomplot, een terreuraanslag of een overvalin zijn eentje of met een (meestal vrouwelijke) collega. Hun chef wordt dan de spelbreker!

Hier te lande heeft een speurder niets in de pap te brokken, hij moet zelfs bedelen voor een kamertje of een voertuig! Hij krijgt zijn orders van de onderzoeksrechter en dient zijn bevindingen aan de onderzoeksrechter over te maken! En de onderzoeksrechter beslist over het verdere verloop van het onderzoek! Je kan als speurder harde bewijzen aanbrengen, maar als ze niet worden bewerkt sta je nergens. Moet zeer frustrerend zijn!

96

Re: Leon Finné

Bossi wrote:

Onvoorstelbaar dat een laakbare houding van een onderzoeksrechter bv, nadien benoemd kan worden als Voorzitter bij de rechtbank van eerste aanleg.

Op dit forum wordt gesuggereerd dat die onderzoeksrechter idd heeft toegegeven dat de bron van de informatie niet het herlezen van een PV was, maar via een tip.

  1. Klopt dit?

  2. Was dit de enige laakbare houding? Of is er meer gebeurd door deze persoon en zijn team? Een illegale "forcing" bv.

97

Re: Leon Finné

Het betreft onderzoeksrechter Hennart. Er gebeurde heel wat meer door deze knaap. Tot op heden stelt hij absoluut geen voorbeeld voor justitie. Is al meerdere malen op de korrel genomen door de hoge raad voor de justitie.

Re: Leon Finné

LEO wrote:

Ik denk dat wij, als burgers, ons laten verblinden door de overvloed van Crimi-feuilletons en dergelijke. Daarin onderzoekt de speurder (meestal de held) een gans moordcomplot, een terreuraanslag of een overvalin zijn eentje of met een (meestal vrouwelijke) collega. Hun chef wordt dan de spelbreker!

Hier te lande heeft een speurder niets in de pap te brokken, hij moet zelfs bedelen voor een kamertje of een voertuig! Hij krijgt zijn orders van de onderzoeksrechter en dient zijn bevindingen aan de onderzoeksrechter over te maken! En de onderzoeksrechter beslist over het verdere verloop van het onderzoek! Je kan als speurder harde bewijzen aanbrengen, maar als ze niet worden bewerkt sta je nergens. Moet zeer frustrerend zijn!

Dit is inderdaad zo en cru gezegd: indien een onderzoeksrechter het vertikt om er zijn bed voor uit te komen ... dan gebeurt er verder niks! (Kort door de bocht maar zo gaat het helaas soms wel.)

99

Re: Leon Finné

LEO wrote:

Ik denk dat wij, als burgers, ons laten verblinden door de overvloed van Crimi-feuilletons en dergelijke. Daarin onderzoekt de speurder (meestal de held) een gans moordcomplot, een terreuraanslag of een overvalin zijn eentje of met een (meestal vrouwelijke) collega. Hun chef wordt dan de spelbreker!

Hier te lande heeft een speurder niets in de pap te brokken, hij moet zelfs bedelen voor een kamertje of een voertuig! Hij krijgt zijn orders van de onderzoeksrechter en dient zijn bevindingen aan de onderzoeksrechter over te maken! En de onderzoeksrechter beslist over het verdere verloop van het onderzoek! Je kan als speurder harde bewijzen aanbrengen, maar als ze niet worden bewerkt sta je nergens. Moet zeer frustrerend zijn!

Prachtig verwoord, Leo. U weet ondertussen ook waarover ik mij pleeg uit te drukken. Ook voor staande magistraten is het bijzonder frustrerend om gedwarsboomd te worden bij een gerechtelijk onderzoek. Feuilletons en boekjes ogen mooi, de werkelijkheid op het terrein is heel wat anders.

100

Re: Leon Finné

Je moet dit inderdaad in de jaren 80 bekijken. Dit soort overvallen was toen ongewoon. Niemand was hierop voorbereid laat staan dat er de middelen voor waren dat te onderzoeken. Heden ten dage is het niet anders en kan justitie niet correct werken door gebrek aan middelen. Als onderzoeken dan ook nog eens bemoeilijkt worden door verwijzingen naar gevoelige dossiers en als dusdanig niet mochten worden onderzocht dan is de taak van onderzoekers vrijwel onmogelijk en zeer frustrerend. Toch respect voor de onderzoekers die tegen wil en dank hun best deden.