Re: Wollen mantel

Ook werden in de voering van de mantel alle etiketten verwijderd. De daders hebben dus bewust alle identificatiegegevens verwijderd van de mantel. Dat is tevens het bewijs dat de mantel wel degelijk door de daders gedragen en gebruikt is en tot hen kan leiden. Als het een gepikte mantel was geweest of een mantel was die er maar bij werd gegooid om de speurders op een dwaalspoor te zetten, dan zouden deze etiketten niet verwijderd geweest zijn. Het kan dus bijna niet anders zijn dan dat het om een door de dader(s) persoonlijk gekochte mantel gaat. Of om een mantel die de dader(s) gekregen hebben voor de uitoefening van hun normale ambt of professioneel werk.

In feite is dit één van de belangrijkste bewijsstukken in het bendeonderzoek. Onbegrijpelijk dat na 32 jaar onderzoek de afkomst van deze jas nog altijd niet is achterhaald.

Zoek en vind dus vanwaar deze mantel komt of wie dit exacte model van mantel normaal gezien droeg, en je bent dan al een hele stap dichter bij de daders.

62

Re: Wollen mantel

Onderstaand de schets van de mantel, incl. maten.
https://i.ibb.co/gZpbhXf/mantel-ne.jpg

Non semper ea sunt quae videntur

63

Re: Wollen mantel

Men moet eens nazicht doen welke mantels er werden gebruikt bij het ministerie van landsverdediging in de periode tussen 3 juni 1978 - en 3 juni 1980. Behoorde tot de basisuitrusting van beroepsvrijwilligers. De uniformen van de afdeling luchtmacht waren al reeds voor 3 juni 1978 van blauwe kleur. Medische diensten van groene kleur.

En welke mantels er voordien werden gebruikt over de periode dat de dienstplicht nog van kracht was.

64

Re: Wollen mantel

In dat opzicht zou het interessant zijn om te weten of de gevonden mantel aan de bovenschouders sporen vertoont van schouderflappen (op de foto's en tekening niet zichtbaar). Als deze mantel geen schouderflappen heeft kan je de selectie met zowat 90% verkleinen aangezien het grote merendeel van de militaire jassen (niet alle, maar wel veel dus) deze hebben/hadden.

Non semper ea sunt quae videntur

65

Re: Wollen mantel

Hij lijkt op deze die momenteel te koop staat op tweedehands » www.2dehands.be

Oude militaire kledij en bepaalde uitrusting vond of vind je in elke provincie wel in één of andere "Stock Américain". Het label dat er in staat verwijst volgens mij naar de fabrikant / leverancier met de datum van productie.

Re: Wollen mantel

De mantel was van een model dat in die tijd niet ongewoon was. Mijn vader had er een in huis die erop leek en ik herinner me nog mensen die iets gelijkaardigs droegen. Dat waren geen legerjassen, maar gewoon mantels die je in kledingwinkels kocht. Ook vandaag kan je nog zulke vinden.

Dat de knopen voor het dumpen verwijderd zijn om herkenning te voorkomen, is goed mogelijk. Als dat was omdat op de knopen een  insigne of logo stond, dan zou men de knopen echter al voor de hold-ups verwijderd hebben, want in de Delhaize waren meer dan genoeg getuigen die zich zoiets hadden kunnen herinneren. Dat is niet gebeurd. Het was pas nadien. Ik denk dan aan vingerafdrukken. Die zie je heel goed op metalen knopen. Je kan ze wel wegpoetsen, maar dat lukt niet steeds. De knopen afbreken is veiliger en gaat een stuk vlotter.

Als ook de etiketten eraf gingen om herkenning te voorkomen, suggereert dit geen al te gangbaar merk of zelfs een individueel genaaid stuk van een kleermaker. Maar ook dat de daders daar enige kennis over bezaten. In die tijd waren er nog niet zo veel modeketens als vandaag.

Daarnaast kadert dit ook in de opruimmanie van de bende. Ze hadden iemand in hun midden die alles onnodig minutieus versneed. Dat is een gewoonte die iemand vermoedelijk een leven lang vertoont, als het resultaat van een karaktertrek, en naar mijn gevoel niet geweldig veel voorkomt. Maar misschien is er ook een beroep waarin je dat aangeleerd krijgt? Kok bijvoorbeeld? Als ik Jeroen Meus soms bezig zie...

67

Re: Wollen mantel

CleverTrevor wrote:

De mantel was van een model dat in die tijd niet ongewoon was. Mijn vader had er een in huis die erop leek en ik herinner me nog mensen die iets gelijkaardigs droegen. Dat waren geen legerjassen, maar gewoon mantels die je in kledingwinkels kocht. Ook vandaag kan je nog zulke vinden.

Op het label van de jas uit de advertentie dat forumlid Nino plaatst, staat "ABL" gestikt, wat voor "Armée Belge Belgisch Leger" staat.

Michielsen-Sterkcx was effectief een van de leveranciers van militaire kledij aan het Belgische Leger. De etikettering gebeurde op de manier zoals op de foto. Ook bij andere leveranciers was het meestal wit etiket en rode cijfers/letters/stiksel. Er waren nog tal van andere leveranciers (zoals vb. Begetex, Seyntex, enz.).

Non semper ea sunt quae videntur

68

Re: Wollen mantel

Al deze kledij inclusief de cowboylaarzen werd in de jaren '80 verkocht in de Stock American in Kobbegem. Let wel, ik beweer niet dat de kledij van daar komt. Pok had je ergens tegen Thuin een gelijkaardige Stock American waar ze hetzelfde verkochten.

69

Re: Wollen mantel

In België waren er enorm veel "stock american" 's. Velen zijn ondertussen gestopt of "omgebouwd" naar een doe-het-zelf zaak, maar er zijn nog steeds genoeg stock americain's waarvan (ik wil geen reclame maken) die met de Strangers hun liedje als reclametune wellicht de bekendste is.

Dus in Kobbegem en Thuin alleen? Maar neen, ik kan u een 10tal stock-american's opnoemen uit de jaren '80. En dan zwijg ik nog van die Surplus-winkels zoals de ons gekende Buslik-familie er hadden. smile

Maar de kledij met ABL in, dat zijn er mogelijks van het Belgische leger. En Michielsen was een van de vele leveranciers. Dat er tussen de bijna-1800 forumleden geen 100'en militairen zitten, oké, maar toch wel genoeg die hun dienstplicht hebben gedaan. Loop eventjes naar uw kleerkast en check de labels van uw ondergestofte uniform (Begetex, Seyntex, Michielsen, enz...)  (als je 't niet hebt verkocht op 2dehands.be zoals velen blijkbaar smile). En als je nog een worst vindt van  de standaardmaaltijd "worst-met-patatten", dan is't wellicht een van Vanden Boeynants. big_smile

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Wollen mantel

FreCR wrote:

Op het label van de jas uit de advertentie dat forumlid Nino plaatst, staat "ABL" gestikt, wat voor "Armée Belge Belgisch Leger" staat.

Net zoals de bril van de reus op RF19 een ABL-bril lijkt te zijn.