De Basis wrote:

"Vlak bij de koffer" lijkt mij afgaande op de foto niet te kloppen. Dan zouden er roet/brand/kruit -sporen moeten te zien zijn. Minstens een bruine of gelige verkleuring rond de inslag.

De Basis wrote:
Kees BK wrote:

Vermoedelijk wel als dit schot onachtzaam is afgegaan. De dader misschien wel leunend op de Faul of naar beneden gericht vlak bij de koffer. Niet voorbereid op het afgaan van het wapen. De kans is zeer groot dat hij de achterzijde (afgezaagde kolf) van dit wapen dan tegen zijn aangezicht of hoofd heeft gekregen. Een aangezicht of hoofd bloed hevig. 

Onder die omstandigheden moet de man ook behoorlijk groggy geweest zijn. Kan dat de reden zijn waarom men met 1 voertuig verder reed (SAAB) en men de Mercedes liet staan? En een plaats zocht om de gewonde/bloedende man wat op te lappen?

Was er een technische reden waarom men de Mercedes heeft laten staan?
Of waren ze maar met 2 en met 2 auto's en kon deze dader op dat moment echt niet verder rijden?

VERMEULEN

"Vlak bij de koffer" lijkt mij afgaande op de foto niet te kloppen. Dan zouden er roet/brand/kruit -sporen moeten te zien zijn. Minstens een bruine of gelige verkleuring rond de inslag.

Ik durf daar zo niet 100% zeker veel op zeggen. Het is geen schot op lichaamsmateriaal hé met een mooie ronde perforatie, maar op carrosserieplaat van 1mm met autolak en autovernislaag. Op één van de foto's is er een verkleuring rechts onder de impact maar minimaal en bediscussieerbaar.  Ik wil het het wel eens testen alleen laat de wapenwet niet toe dat ik een tweeloop bruut schuin afzaag. Ik ben er wel zeker van dat je op 15 à 20 cm helemaal niets zou zien van residu op gelakte of gepoedercoate carrosseriestaalplaat, want dat heb ik zelf genoeg gedaan. Kijk ook eens naar alle andere beschoten voertuigen. Ik zou oppassen met kleuranalyse van printscreens en vergrotingen uit TV beelden. Zoals ik al eens schreef zou je hogere resolutie-foto' moeten kunnen bekijken en bij voorkeur zonder enige compressie kunnen inscannen om wat kleurenanalyse op te verrichten. Moest iemand een high resolutie-foto hebben? Niet uit een krant of printscreen. Afmetingen blijven natuurlijk afmetingen en invalshoeken, invalshoeken. Op basis van de 3D afmetingsanalyse van bestaande foto's is een enkel Cal .12 schot uitgesloten, uit welke hoek dan ook. En in de bomen zal de schutter ook wel niet gezeten hebben om een bijna verticaal schot uit te voeren op de koffer. (lach er een beetje mee, want zou een ander beeld geven of het zou een heel klein boomke zijn).  Er zijn niet veel andere mogelijkheden dan zeer dichtbij. Het is naar mijn mening ook zeer dichtbij omdat je zelfs op bepaalde plaatsen geen vrij lineaire plastische vervorming maar pure afscheuring ziet. Zie je met chevrotinnes 6 of 9 mm of slug nooit.

Voor diegenen die zouden zeggen, want dat is uiteraard ook nagekeken :
- Stond de koffer niet open en stond de dader er achter en heeft hij er door geschoten. Er is duidelijk van buiten naar binnen geschoten. 
- Ook een schot vanaf de voorkant van het voertuig naar een openstaande koffer achteraan kan ook niet omdat de impact net op de daklijn ligt. Je zou dan ook duidelijke sporen op het dak zien.

De rest is voor het CBW om dit nog eens goed te bekijken of de gerecupereerde hagelbolletjes uit het achterwerk van de rijkswachter na de vlucht bij de overval op Dekaise niet overeen komen met eventuele hagel gevonden in de koffer van de Mercedes. En ik denk dat er veel hagelbolletjes te vinden waren in de koffer, van 2 schoten Cal 10 , anders krijg je de breedte van de perforatie en uitrukking niet uitgelegd.. Als iemand tenminste de moeite heeft gedaan om ze uit de olie te vissen van de gestolen goederen als die bussen in de koffer staken.

VERMEULEN

92

Kees BK wrote:

Vermoedelijk wel als dit schot onachtzaam is afgegaan. De dader misschien wel leunend op de Faul of naar beneden gericht vlak bij de koffer. Niet voorbereid op het afgaan van het wapen. De kans is zeer groot dat hij de achterzijde (afgezaagde kolf) van dit wapen dan tegen zijn aangezicht of hoofd heeft gekregen. Een aangezicht of hoofd bloed hevig.

Bedankt, Kees BK. Vandaar dat het oorzakelijk verband kan gezocht worden met de aanwezigheid van het bloedspoor in de Saab.