51

Re: Philippe Vermeersch

coconut wrote:

Geachte Mevrouw XXX

Het was echt niet nodig de heer PV te arresteren. U had namelijk evengoed dit forum kunnen lezen. Het staat immers vermeld op 15/06/2015 te 18u03 in de post van Django68.

ik citeer

" Volgens Claude Nitelet is Karafilis diegene die de speurders naar de vondst in Ronq. leidde"

Het staat zelfs ergens vermeld in een pv. Jammer genoeg ben ik door geklungel, u ook niet vreemd denk ik, het pv nummer vorige week kwijtgespeeld.

Aangezien ik vernomen heb dat het dossier gedigitaliseerd is, is het mss mogelijk deze griekse naam gewoon met de zoekfunctie op te zoeken. Indien bij u deze zoekfunctie niet werkt zal ik onzen Bert sturen.

Tenslotte  een gouden raad van tante Kaat.

U bent al meer dan 30 jaar bezig met speuren naar de speurders,zonder resultaat,  zou u is niet dringend beginnen speuren naar de Bende van Nijvel?

coconut

Er zouden 2 kompanen van Nitelet getuigt hebben dat die zakken zouden gedumpt zijn in Ronquieres. 1 van die kompanen zou dan Karafilis zijn ? De andere kompaan... Van Esbroeck ? Zie hieronder.

Merovinger wrote:

10-04-2013 13:08 (edited by Merovinger 10-04-2013 13:11)

Er staan wel wat fouten in dit artikel dus is de vraag of onderstaande passage dan ook klopt:

Op aanwijzingen van Van Esbroek ging de politie in november 1986 echter duiken in het kanaal bij Ronquières, in Waals-Brabant. Daar vonden zij na lang zoeken de wapens, kogelvrije vesten en een deel van de buit van Aalst. (…) De wapenvondst in het kanaal van Ronquières had ook een jaar eerder gedaan kunnen worden toen duikers al driftig de bodem afzochten. Maar zij moesten daar mee stoppen op bevel van het parket van Nijvel.

Bron: Leidsch Dagblad | 15 januari 1988

52

Re: Philippe Vermeersch

FreCR wrote:

Ik wil nu niet weeral de "lastigaard" zijn die zich weeral kritisch opstelt ivm. een forumbericht, maar omdat niemand anders het doet, zal ik wel de verwijten van lastige kritiekleverancier voor mijn rekening nemen, ik ben het ondertussen wel al gewoon... ok hier gaan we:

Bent u er wel zeker van dat V.P. (Philippe Vermeersch) klacht indiende tegen onderzoeksrechter Martine Michel wegens het bevel tot medebrenging (enz...)?

Bij mijn weten was het ex-Delta-speurder Danny Collewaert die deze klacht indiende.

Het is toch al iets dat het verwijderen van uw berichten niet aan de orde is. Ik heb ook geen probleem om mijn vergissing toe te geven. Dat men zich vergist is altijd mogelijk, doch dat men fout is dient men zijn fout toe te geven. Om andere ernstige zaken te verdoezelen, maakt de zondebokkencel Delta al jaren het voorwerp uit van minachting en dergelijke meer. En dan juist die cel dat in bepaalde zaken hun fout hebben toegegeven.

53

Re: Philippe Vermeersch

Het gegeven dat Vermeersch bij Delta is geplaatst door Lhost, is vermoedelijk ontstaan omdat tijdens de 2de bendecommissie deze vraag werd gesteld. De kans lijkt me niet onbestaand dat het niet zo is dat hij er werd geplaatst door Lhost. Ik heb enkele puntjes getypt wat me doet twijfelen over dat het zo zou zijn (indien er iets niet volledig correct zou zijn, laat gerust weten... ook als er puntjes zouden zijn waarom het wel zo zou zijn dat hij er geplaatst werd, hoor ik het graag):

  • Lhost was al ontheven uit zijn functie nog voor de cel Delta opgericht werd en mogelijks zelfs al van voor er sprake was om die op te richten.

  • Toen Vermeersch toe trad tot de cel Delta, was Lhost al vertrokken bij de Rijkswacht.

  • Lhost heeft altijd ontkend dat hij iets te maken heeft gehad met het toetreden door Vermeersch bij de cel Delta.

  • Ook de ex-Delta-speurders zeggen dat het niet waar is dat Vermeersch er werd geplaatst door Lhost. De cel Delta was een gemengde groep met zowel Rijkswachters als leden van de Gerechtelijke Politie. Ook Fons Van Rie van de Gerechtelijke Politie bij de cel Delta zegt dat dit onjuist is dat Vermeersch geplaatst zou zijn door Lhost.

  • Er is nooit bewijs gevonden dat Vermeersch er door Lhost geplaatst werd.

Vermeersch zou bij de cel Delta gevraagd zijn omdat hij delen uit het dossier van de feiten in Aalst reeds gedeeltelijk kende omdat hij vlak na de feiten in Aalst tijdelijk (2 à 3 maand) gemuteerd werd van de Rijkswacht BOB te Gent naar deze van Aalst omdat ze daar (logisch) personeel te kort hadden voor het onderzoek naar de feiten in Aalst (en er was toen nog geen sprake van "Delta"). Bij Delta zochten ze ook iemand met een groot informanten-netwerk (en Vermeersch stond er om "bekend" om een ruim informanten-netwerk te hebben).

Er dient natuurlijk ook wel gezegd te worden dat Vermeersch en Lhost wellicht wel een goede verstandhouding hadden met elkaar.

Non semper ea sunt quae videntur

54

Re: Philippe Vermeersch

bertlagaisse wrote:

Er zouden 2 kompanen van Nitelet getuigt hebben dat die zakken zouden gedumpt zijn in Ronquieres. 1 van die kompanen zou dan Karafilis zijn? De andere kompaan... Van Esbroeck?

René Haquin schreef in 1990 dat de tip Ronquieres van Nicolas Karafilis en diens compaan Alain Moussa kwam. Zij zouden hebben verklaard dat Claude Nitelet – die ze kenden via de clan De Staerke - de wapens in Ronquières heeft gedumpt » www.lesoir.be

55

Re: Philippe Vermeersch

HIPA zegt wel dat deze week belangrijk zal zijn, dat de daders gekend zijn, dat alles geweten is, maar toch moet Vermeersch nog 2 weken in de cel blijven. Dat wringt.

56

Re: Philippe Vermeersch

De raadkamer heeft Philippe Vermeersch 14 dagen uitstel verleend. M.a.w. De raadkamer heeft geoordeeld dat verder onderzoek nodig is alvorens een oordeel te vellen. Vermeersch blijft dus voorlopig in de cel.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Philippe Vermeersch

Ik heb gelezen dat Philippe Vermeersch én zijn raadsman om uitstel van de zaak vóór de raadkamer hebben gevraagd.

58

Re: Philippe Vermeersch

Als dat zo is, dan zal dat wellicht de beste optie zijn voor Vermeersch. Walter Damen (advocaat van Vermeersch) is niet van de minste en weet vermoedelijk wel wat hij best doet.

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Philippe Vermeersch

Zou wel eens voor zijn eigen veiligheid kunnen zijn, al zijn ze ondertussen allemaal bejaard ze blijven gevaarlijk.

Re: Philippe Vermeersch

Klopt. De keuze voor het eigen leven (en van je naasten) of voor gerechtvaardigheid in de maatschappij is snel gemaakt. Hoe spijtig ook, allicht zouden we allemaal dezelfde keuze maken.

Nochtans » Elk jaar krijgen 30 tipgevers nieuwe identiteit