791

Re: Nijvel: 17 September

FreCR wrote:
bertlagaisse wrote:

In Ponsaers en Dupont staat dat ze de DATS tankkaart van Fourez gevonden hebben aan de Colruyt van Nijvel tijdens de afstapping van het plaats delict.

Hij was dus wel degelijk bij een keten (DATS) waar hij normaal gaat tanken, en hij had zijn tankkaart uitgehaald om te tanken. Anders zou die kaart daar niet zo maar gevonden worden. (.....)

Het is op basis van de datum & uurregistratie bij het inbrengen van deze tankkaart dat men 01:10 als aankomst-uur van het koppel Fourez-Dewit heeft bepaald.

Dat klopt FreCR. Ik wou dat er nog bij vermelden als argument, maar vond de bron van die gegevens niet direct terug.

792

Re: Nijvel: 17 September

Ben wrote:

Drie dodelijke slachtoffers voor een beetje sterke drank, wat koffie en pralines

Drie dodelijke slachtoffers voor een beetje sterke drank, wat koffie en pralines. Dat is de balans van een bloedbad dat volgens berekeningen van de firma Colruyt de belachelijke som van 22.070 frank opleverde. De buit bestond uit vijf dozen pralines, vijf bussen arachide olie van vijf liter, vijf bussen maïsolie van vijf liter, tien zakken koffie van twee en een halve kilo en veertig pakjes Maragogype van vijfhonderd gram. Op 17 september 1983, om 1u26, weerklinkt in de bewakingscentrale van de firma Colruyt in Halle de alarmschel van het magazijn in Nijvel.

Vandaag vindt het personeel van Colruyt St Truiden bij het uitpakken 10 kg coke tussen bananen  ... >> het artikel
Blijft me toch achtervolgen of er bij die inbraak misschien niet meer aan de hand was.

793

Re: Nijvel: 17 September

Het klopt gewoon niet. Nijvel was geen gewone inbraak en ook geen toevallige moord op het koppel. Volgens een rapport van Fijnaut was het koppel Fourez Dewit vermoord voor de inbraak begonnen was? Als ze niet aan het inbreken waren was er geen reden om dat koppel te vermoorden tenzij dat de moorden net het opzet waren van de bende.

Wat was de rol van de namaak politieauto die aankwam bij de Diable amoureux? was deze auto betrokken? Philippe De Staerke verklaarde ooit dat hij over een namaak politie auto type Golf beschikte ...

Hoe amateuristisch ook om die ijzeren deur open te branden, dat doet mij denken aan marginalen.

794

Re: Nijvel: 17 September

Voor Nijvel denk ik aan het volgend scenario: de bende De Staerke fungeert als 'front end' in een klandestiene operatie die wordt gemonteerd door ex-leden van de groep Dyane op vraag van omgeving VDB (De Pauw, Lefère, ?) In ruil voor de assistentie mag o.a. Philippe De Staerke ontsnappen uit de gevangenis van Doornik.

795

Re: Nijvel: 17 September

Tru Dat wrote:

Volgens een rapport van Fijnaut was het koppel Fourez Dewit vermoord voor de inbraak begonnen was?

Klopt, maar ik denk dat je er de verkeerde conclusies uit trekt. Ze waren nog niet binnen, maar nog bezig met het openbranden van de deur toen het koppel arriveerde.

796

Re: Nijvel: 17 September

De manier waarop dat koppel afgemaakt is is niet normaalmqar hoe kon de bende wetendat ze daar en op dat uur gingen tanken? Een gat branden = voorbereid. En na de moorden doodleuk nog wat olie en koffie meegraaien terwijl de politie aankomt! De Mercedes stelen, waarom? Dat koppel was geen gewoon koppel he. Feit = de gebruikte wapens. Et zijn mij net iets te veel moorden die lijken op een afrekening : vandeneynde, de Griek, van camp, polen, fourez dewit, zelfs finne als je wilt. Behalve de polen toch allemaal mensen uit een bepaald brussels milieu waar ons ons kent.

797

Re: Nijvel: 17 September

De Dats tankkaart van het koppel Fourez De Wit is gevonden op de grond op enkele meters van de betaalterminal en de Mercedes was volgens verslagen bijna leeg en kon nog maar enkele tientallen kilometers rijden .
het lijkt er op dat het koppel gewoon kwam tanken .
hebben de overvallers ten tijde van het gebeuren gemerkt wie kwam tanken en hun daarom vermoord ?
het lijkt mij op het eerste zicht niet dat ze daarheen zijn gelokt want dan zou de tankkaart nog in de auto of in zijn portefieulle zitten .
Fourez De Wit is in die tijd wel een gekend koppel zijn ze daardoor vermoord omdat het te gevaarlijk was om ze te laten leven als getuige van een overval ?

798

Re: Nijvel: 17 September

Tru Dat wrote:

De Dats tankkaart van het koppel Fourez De Wit is gevonden op de grond op enkele meters van de betaalterminal en de Mercedes was volgens verslagen bijna leeg en kon nog maar enkele tientallen kilometers rijden .
het lijkt er op dat het koppel gewoon kwam tanken .
hebben de overvallers ten tijde van het gebeuren gemerkt wie kwam tanken en hun daarom vermoord ?
het lijkt mij op het eerste zicht niet dat ze daarheen zijn gelokt want dan zou de tankkaart nog in de auto of in zijn portefieulle zitten .
Fourez De Wit is in die tijd wel een gekend koppel zijn ze daardoor vermoord omdat het te gevaarlijk was om ze te laten leven als getuige van een overval ?

Meer zelfs, zie enkele berichten hoger wat FreCr zei:

FreCR wrote:

Het is op basis van de datum & uurregistratie bij het inbrengen van deze tankkaart dat men 01:10 als aankomst-uur van het koppel Fourez-Dewit heeft bepaald.

En het openbranden van de deur was geen dom marginaal werk, maar eerder "zeer intelligent" en "professioneel". Op de juiste plaats gebrand om het alarm op de deur optimaal proberen te omzeilen. Toch volgens eerdere posts hier op dit forum vanwege Vermeulen.

799

Re: Nijvel: 17 September

Niks professioneel !
Een half uur staan branden met een flutbrander van oxypack dat is prutswerk .
dat gaan enkel marginalen doen .

800

Re: Nijvel: 17 September

Wat ik wel eigenaardig vind is dat Jaques Fourez eerst zijn tankkaart gebruikt op de automaat en vervolgens niet gaat tanken. Volgens de verschillende verslagen zou hij eerst een plasje zijn gaan doen (ik vraag mij af hoe men dit heeft aangetoond, urinesporen?) en heeft hij toen de inbrekers betrapt.

Als hij hoge nood had, zou hij toch eerst kunnen gaan plassen voordat hij zijn tankkaart ging gebruiken? Ik weet niet hoe het bij de automaten van die tijd zat, maar tegenwoordig blokkeert zo'n automaat doorgaans de mogelijkheid tot tanken wanneer er niet binnen een paar minuten met tanken wordt aangevangen (zodat, wanneer men om een of andere reden besluit niet te gaan tanken, de volgende klant geen gratis benzine krijgt).

Als de inbrekers achter het gebouw van Colruyt stonden, dan zou Fourez hen alleen gezien kunnen hebben door naar achteren te lopen (voor een plas), maar dat strookt naar mijn idee niet met zijn poging tot betalen om te gaan tanken.
Ik vraag mij dan af of er niet misschien een inbreker op de uitkijk stond op de hoek van de Colruyt en dat de heer Fourez deze gezien heeft, juist op het moment dat hij wilde gaan tanken.

Als de heer Fourez de inbrekers niet rechtstreeks bezig heeft gezien, dan is het schieten door de daders wel een erg zwaar middel en ligt een liquidatie wellicht meer voor de hand.