121

Re: Elsene

Ben wrote:

Het heeft iets macaber. Voor de geïnteresseerden; het adres is Rue Paul Spaak 33 in Elsene » Google Maps Je moet de Google Street View-beelden van 2009 oproepen om de afbeelding te kunnen zien.

Is dit niet een van de uitgangen van het vroegere garagebox complex "Beau Site"? Bruno Vandeuren is daar mee verbonden, met box 234. En ook een zekere Vietnamees? Die vietnamees is ook een kennis van Beijer. Aan de andere kant was er ook een uitgang in de Rue de Beau Site (welgelegen straat). Ook een zijstraat van de Louisalaan.

Daar heeft Goffinon toch op een haar na de wapens van de Bende van Nijvel mislopen in 1 van de garageboxen van Bouhouche (nr 179 aka box Louise)? Stak daar geen Toyota HiAce camionette in die garagebox? Net zoals op de plannetjes van Chronos staat? Volgens Beijer was dat "de jackpot".

Bron: Beetgenomen

Het blok met garageboxen Beau Site lag temidden in het blok omgeven door de volgende straten: Louisalaan, Rue de Beau Site (Welgelegenheidstraat), Rue de la Vanne, Rue Paul Spaak. In verschillende van die straten waren uitgangen. Deze garagepoort lijkt mij er zo ene als ik kijk vanboven op Google Maps (zie link hierboven van Ben).

Uit Beetgenomen, van Hilde Geens, ivm Beau Site:

De andere box, nummer 179 ‘Louise’, bevond zich in parkeergarage Beau Site en Bouhouche huurde hem al zes jaar, dus al op het moment dat de politie van de stad Brussel op de avond van de overval op wapenhandelaar Dekaise in Waver daar Bruno Vandeuren had betrapt met een gestolen motorfiets. Over diezelfde parkeergarage had Bruno later gezegd dat hij er de auto met de wapens van Dekaise had geparkeerd. Volgens zijn proces-verbaal van 23 december 1987 was Goffinon er op 6 november ’s avonds in geslaagd box ‘Louise’ te lokaliseren. De adjudant was op bezoek gegaan bij Beijer in diens cel - op 7 november volgens de bezoekerslijst in
Vorst - en Beijer had de box omschreven als de ‘jackpot’.

Goffinon en Vandyck hadden thuis een ladder gehaald. De box was voorzien van drie sloten, een in het midden en twee opzij. Door een spleet boven de poort zagen ze er een witte Toyota HiAce-bestelwagen staan zoals er een paar jaar eerder een gestolen was van de parfumerieketen Paris XL. De inhoud van de Toyota, kartons schoonheidsproducten en make-up, werd na de diefstal teruggevonden in de Tumulidreef in Watermaal-Bosvoorde op twintig meter van de plek waar een jaar later de Santana die gebruikt werd bij Dekaise, werd ontdekt.

Re: Elsene

Op het tueries-forum wordt daar de laatste dagen over gediscussieerd.

123

Re: Elsene

Mijn vermoeden: Deze kunstenaar heeft daar in de buurt gehoord dat daar vroeger een gebouw was met garageboxen, waar onder andere aanwijzingen gevonden zijn ivm de Bende Van Nijvel

  • Bruno Vandeuren en de Vietnamees

  • De jackpot box Louise waar de wapens van Dekaise zouden gezeten hebben.

Dat zal daar in de buurt wel nog tot de folklore verhalen behoren.

Deze kunstenaar heeft een kunstwerk gemaakt die een aantal typische beelden van de Bende van Nijvel combineert: de rode Golf GTI, beangstigende figuren achter het stuur.

Hij heeft dan een oppervlakte gezocht in een van de omhordende straten waarop hij dat kunstwerk kon aanbrengen. In de Rue de Beausite is ook zo een garagepoort die vroeger een ingang was naar het complex. De garagepoort die hij gebruikt heeft had een ingang kunnen zijn, maar hoeft het niet noodzakelijk te zijn. Het was voldoende om het referentie kunstwerk te plaatsen: het zal een vrij oppervlak geweest zijn (resepect voor andere graffiti kunstenaars tonen), en hij zal het ongezien kunnen doen hebben op die plaats.

Meer moet je er niet achter zoeken volgens mij.

124

Re: Elsene

Voor de volledigheid. Gisteren toevallig iemand ontmoet die begin jaren 90 nog postbode is geweest in Elsene en die regelmatig post moest bestellen bij ... Baron de Bonvoisin (appartement ergens).

Re: Elsene

Ook belangrijke plaats voor fam. Farcy.

Re: Elsene

Trojan wrote:

Voor de volledigheid. Gisteren toevallig iemand ontmoet die begin jaren 90 nog postbode is geweest in Elsene en die regelmatig post moest bestellen bij ... Baron de Bonvoisin (appartement ergens).

Misschien ben ik te jong, maar wat wordt er bedoeld met post "bestellen"?

127

Re: Elsene

Bestellen : post leveren, brieven in de bus steken. Wat een postbode doet.

Re: Elsene

Ja. Ik was even compleet van de kaart. We zeggen dat hier ook. Maar had denk ik even een black-out. Bedankt.

129

Re: Elsene

Ironie op het forum. Welkom, welkom!

130

Re: Elsene

Ook in Elsene: Nicolas Lebon, werkte aan Kasteleinsplein.

En nog in Elsene, als m'n geheugen goed is: Serge Fussen, werkte daar als agent.