11

Re: Pepingen: 12 Mei 1987

Geen flauw idee of het iets kan betekenen maar ik ben aan het rondlezen over de kliniek Derscheid. En van die kliniek vertrekt er welgeteld 1 buslijn ... naar Braine l'Alleud. Van die atoomschuilkelder heb ik nog nooit gehoord. Militair domein? Bewaakt?

12

Re: Pepingen: 12 Mei 1987

In het Hallerbos heb je een militair domein dat niet veel voorstelt maar op de baan van Braine-le-Château naar Waterloo heb je in Braine-l'Alleud op uw linkerkant - aan de rand van het Hallerbos - een groot soort stort waar enorme hoeveelheden grond ligt. Daar tegen heb je een veldweg waar een gewoon huis staat, tegen de heuvel, maar wat niemand weet is dat dat je via een garage in een enorme grote atoomschuilkelder uitkomt (poort juist gepast voor GTI in te rijden). Ook is deze eigendom van de NAVO of NATO, ik weet het niet juist. Ik weet dat de veldwegjes naar Lasne, Sint-Genesius-Rode, café De Pomp enz leiden. Of dit iets met de Bende van Nijvel te maken heeft weet ik niet. Er staan foto’s van op het forum bij Braine-l'Alleud.

Re: Pepingen: 12 Mei 1987

NATO (Noord-Atlantische Verdragsorganisatie) = NAVO (North Atlantic Treaty Organisation).

Het lijkt mij sterk dat dit een schuilplaats zou zijn geweest voor de bende. Maar we kunnen/mogen niets uitsluiten natuurlijk. Is er een (legale) mogelijkheid om binnen te treden in deze schuilkelder? Zoja, heeft iemand dit ooit al eens gedaan. En iets gevonden?

14

Re: Pepingen: 12 Mei 1987

Over de atoomschuilkelder » www.wiki-braine-lalleud.be
Diende als opslagplaats van kunstwerken.

Over mogelijke band met NATO: toevallig gisteren nog gelezen op Franstalig forum over Stergios Papadopoulos, die in verband wordt gebracht met NATO officieren. (Info van François Raes.)

15

Re: Pepingen: 12 Mei 1987

Het heeft een metalen poort met een containerslot met ingebouwde doorschuifpin van abus en die krijg je bijna niet open.

16

Re: Pepingen: 12 Mei 1987

Achter die goed afgesloten poort liggen (of lagen tot voor kort?) drieduizend kunstwerken van de Franstalige Gemeenschap te verkommeren. Voor zover ik kan zien is die schuilkelder nooit van de NATO geweest, ministerie van Cultuur eerst, en dan Franstalige Gemeenschap.

Maar niettemin, fascinerende locatie. En erg fascinerend dat je van Pepingen naar die locatie kan rijden door stukgeschoten verkeersborden te volgen.

17

Re: Pepingen: 12 Mei 1987

Inderdaad, ik durfde het niet op het forum zetten maar ik had aan Ben al een tijd terug laten weten dat er schilderijen en antiek binnen stak. Goed speurwerk, Trojan.

PS: heel kort bij de atoomschuilkelder - op een straat - staat er nog een verkeersbord met een mooi gat ingeschoten. Bij niet weten wat doen is het de moeite om eens te gaan kijken en je kunt er een mooie wandeling aan koppelen, ook is er aquaduct in de omgeving wat zeldzaam is in ons land. Wat mij interesseerde is dat de bende in die omgeving ineens spoorloos kon verdwijnen. Voor alle duidelijkheid, het is giswerk.

18

Re: Pepingen: 12 Mei 1987

kenza wrote:

maar wat niemand weet is dat dat je via een garage in een enorme grote atoomschuilkelder uitkomt (poort juist gepast voor GTI in te rijden). Ook is deze eigendom van de NAVO of NATO, ik weet het niet juist.

Inderdaad.. niemand weet dat... zelfs de NAVO/NATO & ons ministerie van Defensie weet het zelfs nog niet dat ze daar over een atoomschuilkelder beschikken... Zo geheim dat ze't zelf niet weten. Straf hé.

Nu even serieus, vooraleer er een nieuw urban-legend verhaal ontstaat: Dit is geen militaire atoomschuilkelder maar dit is/was (zoals Trojan hierboven aanhaalt) een bergplaats voor kunstwerken van de Franstalige gemeenschap die bestand zou moeten zijn bij een nucleaire aanval. Is een nucleaire schuilkelder/bergplaats uniek? Neen: er zijn er in elke provincie te vinden en in Brussel zelfs tamelijk wat.

Over de gaten die in verkeersborden geschoten zijn: in de jaren '70/'80 kwam je dat toch overal tegen, van de kust tot in de Ardennen (en vooral in de Ardennen dan)... dat heeft m.i. niets met de Bende van Nijvel te maken.

Ik denk ook niet dat de bestuurder van de Golf GTI van de Bende van Nijvel aan snelheden die wellicht tamelijk hoog lagen, tijd had om naar verkeersborden te kijken of er geen gat in zat. Ik denk dat de chauffeur van de Bende van Nijvel de weg (naar waar ze naartoe reden) gewoon goed kende of ingestudeerd had.

Overigens lijkt de "geheime" locatie toch niet zo geheim te zijn als ik onderstaande foto bekijk. big_smile

https://i.ibb.co/g3GY6m3/mstrbr-ne.jpg

Non semper ea sunt quae videntur

19

Re: Pepingen: 12 Mei 1987

En doe geen verdere moeite, ik heb meteen gecontroleerd of de grafitti op de schuilkelder overeenkomsten vertoont met die op de garagepoort in Elsene. Negatief. Maar er is wel een verband met de moord op Christine Van Hees: op beide locaties groeien champignons!

20

Re: Pepingen: 12 Mei 1987

En met Google Streetview was er in 2009 nog geen graffiti te zien. Tip aan kenza: probeer eens met Google Streetview langs militair domein te rijden. wink

Non semper ea sunt quae videntur