11

Re: Roger Romelart

coconut wrote:

Ik heb het eigenlijk altijd griezelig gevonden dat ex bendeleden op het forum zaten.

Dat er personen op dit forum op z'n minst meelezen, welke hun naam een eigen topic heeft onder de potentiële daders, dat zal niemand verbazen. Maar als je de benaming "ex-bendeleden" gebruikt, impliceert dit dat je met zekerheid weet wie de Bende van Nijvel-bendeleden zijn.

Non semper ea sunt quae videntur

12

Re: Roger Romelart

Lack of a better name wrote:

Waar heb jij kunnen afleiden dat ex-bendeleden hier op het forum gezeten hebben? Want dat zou willen zeggen dat jij ook effectief namen kent en hun pseudo's op forums als dit.

Oei, er was me iemand voor met de opmerking. smile

coconut wrote:

Ga je mij nu vertellen dat je denkt dat die hier niet meelezen of meeschrijven? Sorry, maar zo naief ben ik nu ook weer niet.

Natuurlijk lezen die mee (of schrijven die misschien zelfs mee). Stel u voor dat je crimineel bent en uw naam hier een topic heeft. Zelfs als uw Nederlands rotslecht zou zijn ga je het wellicht wel eens door Google Translate zwieren. Maar we leven in een tweetalig land. Nederlands & Frans leer je niet enkel op school maar sommigen van thuis uit. Zo begrijpen de De Staerkes allemaal tamelijk goed Nederlands. Niet op school geleerd. Hun vader (Henri) was een Vlaming (z'n roots lagen in Antwerpen).

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Roger Romelart

Stop nu toch eens met die onnozele spelletjes. De dag dat ik bendeleden ken, ben ik rijk (de premie Delhaize), de dag erna waarschijnlijk dood.

Re: Roger Romelart

Dat er (ex)-criminelen zowel dit forum als het Franstalige forum volgen, staat voor mij wel vast. Zoals je zei is dit al "bewezen".

De kans dat er onder de lezers (en reageerders) nog medeplichtigen aan één of meer van de misdrijven zit, acht ik ook vrij hoog. Maar dat is hun goed recht, iedereen kan en mag meelezen en reageren. Dat is de kracht (en het nadeel) van een open forum.

Ik begrijp jouw frustratie wel, coconut. Ik heb het gevoel dat jij aanstuurt op "kijk naar wie inlogt op deze site, misschien zit er iemand tussen die gelinkt kan worden via zijn verleden aan bepaalde feiten". Maar het is niet zo dat omdat je topic X zitten lezen hebt en een (zware) criminele achtergrond hebt. Dat je per definitie iets te maken zou hebben met topic X. We kunnen moeilijk alle IP addressen die ooit op het forum zijn ingelogd gaan natrekken en kijken of ze al dan niet een bekende zijn voor ons.

Mocht ik je verkeerd hebben geïnterpreteerd. Mijn excuses!

FreCR wrote:

Oei, er was me iemand voor met de opmerking. smile

Eindelijk ben ik je eens voor! wink

Re: Roger Romelart

Natuurlijk is het hun "recht" mee te lezen en mee te schrijven, zolang ze het daar bij laten (en ons verder met rust laten).

16

Re: Roger Romelart

Dan vraag ik me toch af wie van de bende hier het forum zou uitpluizen? De daders? De moordenaars dus, nee want die zijn/waren succesvol geëvacueerd. De organisatoren? Neen, want die zijn toch politiek onschendbaar zowel in België als overzee! De nationale penose? Neen, want die waren niet betrokken! Enkele persmuskieten? Kan zijn in de hoop van een scoop. Advocaten? Die zitten korter op de bron dan het forum.

17

Re: Roger Romelart

Inderdaad, ik vind het wel terug heel toevallig dat een oud speurder zelfmoord heeft gepleegd. Juist nu!

18

Re: Roger Romelart

Na: kanker, hart- en vaatziekten, ziekten van de ademhalingsorganen is zelfdoding de grootste doodsoorzaak bij mannen in Vlaanderen. Ik lees in het artikel dat hij de voorbije maanden sukkelde met zijn gezondheid en daardoor minder deel nam aan sociale activiteiten. Soms is "sukkelen met de gezondheid" en het aftakelen door het gevolg van "ouder worden" een reden waarom het voor sommigen niet meer verder hoeft te gaan in het leven. Ik denk niet dat we achter alles altijd onmiddellijk iets moeten gaan zoeken of er een of ander complot gaan in zien.

De kans dat de doodsoorzaak juist is welke in het Nieuwsblad staat, lijkt me wel reëel, al merk ik er wel bij op dat er wééral fouten in het artikel staan:

Vanaf 1985 maakte Roger Romelart deel uit van de Delta-cel, die onder leiding van de Dendermondse onderzoeksrechter Freddy Troch onderzoek verrichtte naar de Bende van Nijvel. Toen het onderzoek in 1987 werd overgeheveld naar de onderzoekscel in Charleroi onder leiding van Jean-Claude Lacroix

3 fouten in 2 zinnen. 't Valt nog mee deze keer. wink

Vanaf 1985 maakte Roger Romelart deel uit van de Delta-cel:

Delta is maar van start gegaan begin 1986.

Toen het onderzoek in 1987 werd overgeheveld:

Het bende-onderzoek van Jean Deprêtre & Co in Nijvel werd weggehaald in 1987. Dit verhuisde naar Charleroi, waar JC Lacroix onderzoeksrechter was. Het bendedossier van Troch & Co (Delta) (dus het dossier waar Romelart aan meewerkte toen) werd pas in 1991 "overgeheveld" naar Charleroi.

onder leiding van Jean-Claude Lacroix

Het dossier van Troch & Co (Delta) dat naar Charleroi overgeheveld werd, kwam terecht onder leiding van onderzoeksrechter Pierre Hennuy.

Non semper ea sunt quae videntur

19

Re: Roger Romelart

Dochter overleden oud-speurder: "Ontwikkelingen in dossier Bende van Nijvel deden mijn vader uit leven stappen"

Roger Romelart uit Erpe-Mere, oud-speurder in het onderzoek naar de Bende van Nijvel, is uit het leven gestapt omdat hij de recente ontwikkelingen in het dossier moeilijk kon verwerken. Dat zegt zijn dochter in een gesprek met TV Oost Nieuws. Romelart maakte deel uit van de Deltacel, die onder leiding stond van de Dendermondse onderzoeksrechter Freddy Troch. Volgens Romelart mocht de waarheid niet aan het licht komen, maar als speurder heeft hij zich altijd gehouden aan de zwijgplicht.

Bekijk de reportage hier » www.tvoost.be

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

20

Re: Roger Romelart

Vreemd toch!