11 (edited by Merovinger 28-03-2013 13:39)

Re: Pistool FN 7.65

In de vroege namiddag van 13 april 1988 worden in een appartement aan de Antwerpse Rijfstraat twee diamantairs beroofd en om het leven gebracht. Ludo en Patrick Moons worden met een 7.65 mm pistool door het hoofd geschoten.

Weliswaar een aantal jaren later, in 1988, maar voor deze moord werd door Eric Lammers een 7.65 gebruikt die ook van een politieagent was gestolen. Een onderdeel ('glissière') van het moordwapen werd via een informant in een kanaal in Leopoldsburg teruggevonden:

L'arme du crime, un pistolet 7,65 mm dont la glissière fut retrouvée dans un canal à Bourg-Léopold, avait été fournie, dit Sabine Caudal, par Jean-Claude Vits, récemment évadé de Verviers.

Concernant l'arme du crime, un pistolet tchécoslovaque Vzor de calibre 7,65 mm, fourni par Vits, l'officier de gendarmerie Luc Janssens a confirmé cette origine en déclarant que l'arme avait été volée à Châtelet à un agent de police. L'armurier de ce dernier était en contact avec Vits. (...)

Le gendarme s'est arrêté sur le problème de l'informateur ayant donné aux forces de l'ordre les renseignements concernant la cachette de la culasse de l'arme, vraisemblablement un des cinq accusés qui serait en danger de mort si l'on révélait son identité car Lammers mérite bien son surnom, "la bête". La question subsiste néanmoins, claire mais ambiguë dans ses conséquences, à savoir qui sont les indicateurs qui ont fourni tous les renseignements permettant de retrouver l'arme du crime et de démontrer que c'est Francis Verzar qui en tentant d'écouler le butin a mis les autorités sur la piste Lammers.

Re: Pistool FN 7.65

Merovinger wrote:

Wat moeten we ons voorstellen van een rijkswachtkenteken? Is dat een logo of een letter? Werden op rijkswachtwapens een speciaal serienummer gegraveerd? De vraag die ik mij stel is hoe bepaald is kunnen worden dat dit het wapen van Morue of Lacroix is? Door het kenteken, het serienummer of ballistisch onderzoek? Welke instantie hield in de jaren '80 alle wapengegevens van de rijkswacht bij?

Van de beide 7,65 wapens die van de rijkswachters werden gestolen zijn de serienummers bekend. Ondertussen weet ik dat de zogenaamde FN 7.65-Nr2 het wapen van rijkswachter Lacroix was. Dit wapen zou het moordwapen zijn geweest van Ohain en eveneens het wapen waarmee één van het echtpaar Szymusik mee werd vermoord. Dit wapen is door Lacroix afgevuurd achter de Colruyt van Nijvel en men vond twee of drie hulzen terug in de cabine van het rijkswachtvoertuig. Daardoor kon het wapen ballistisch worden geïdentificeerd als het wapen dat ook werd gebruikt in Ohain en Anderlues. Tenslotte werd dit wapen, met zijn serienummer er nog op, teruggevonden in Ronquiéres.

https://lh4.googleusercontent.com/-v0nxaweu9Ko/US1P_v8U5lI/AAAAAAAADIg/IQMEVMxr7Cw/s524/FN%25207%252C65%2520ronq.png
Het desbetreffende wapen.

Ik weet niet precies welke onderdelen van de FN 7.65-Nr.3 nu exact werden gevonden, men spreekt over onderdelen waaronder de "kulas". Het wapen was in Ohain schijnbaar uitgerust met een demper. De Bende van Nijvel zou dan schroefdraad hebben moeten trekken op dit wapen. Mogelijk is deze bewerking van het wapen de reden dat bepaalde onderdelen niet werden teruggevonden. Ik weet niet op welke wijze maar het wapen werd positief geïdentificeerd als het 2e rijkswachterswapen dat werd gestolen (van Morue) te Nijvel en het werd gebruikt in Ohain.

Merovinger wrote:

Volgens een ander PV van verhoor van de journalist René Haquin bezat Marcel Barbier een FN 7.65.

Ik meende dat bij hem een Colt .45 werd aangetroffen.

the end wrote:

Goede vraag. En is er een huiszoeking geweest en wat is daar gevonden in 83, als er één geweest is.In 85 is er bij een huiszoeking onder andere een kogelvrij vest gevonden.

Volgens Guy Bouten was het vest dat bij Lammers werd gevonden zwart met wit. Het zou een vest betreffen dat niet afkomstig is uit Temse.

Re: Pistool FN 7.65

Boemerang wrote:

Ik weet niet precies welke onderdelen van de FN 7.65-Nr.3 nu exact werden gevonden, men spreekt over onderdelen waaronder de "kulas".

Culasse is de slede van het pistool. Men trekt de slede naar achter om een pistool door te laden.

Re: Pistool FN 7.65

Boemerang wrote:

Ik weet niet precies welke onderdelen van de FN 7.65-Nr.3 nu exact werden gevonden, men spreekt over onderdelen waaronder de "kulas". Het wapen was in Ohain schijnbaar uitgerust met een demper. De Bende van Nijvel zou dan schroefdraad hebben moeten trekken op dit wapen. Mogelijk is deze bewerking van het wapen de reden dat bepaalde onderdelen niet werden teruggevonden.

Het 7,65 moordwapen van de dubbele moord in de Herderliedstraat had ook een geluidsdemper! Volgens Latinius is het wapen gedumpt in er rivier maar is dit wel zo?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Pistool FN 7.65

Merovinger wrote:

Wat moeten we ons voorstellen van een rijkswachtkenteken?

Volgens mij stond in drukletters op de zijkant van het wapen 'GD' gestempeld, 'GD' van Gendarmerie.

Re: Pistool FN 7.65

Ben wrote:

Er missen nog 2 stuks FN 7.65 (1 van onbekende herkomst en 1 ook gestolen in Nijvel). Ik heb wel eens ergens gelezen dat van een van die andere ook enkele onderdeeltjes waren opgevist, ik kan het even niet terugvinden dus het is niet zeker.

In de uitzending 'FAROEK - Bende van Nijvel (30/10/2018)' worden bewijsstukken A11 en A12 getoond. Dat zouden welhaast de twee FN-dienstwapens met registratienummers N3452G71 en NA1200235 moeten zijn, die werden ontfutseld aan de twee rijkswachters van Nijvel op de parking van Colruyt.

Ben wrote:

Een pistool (FN 7.65) ligt op het bureau van CWB:

http://lh5.ggpht.com/_w9CR5VmH5fc/TTRwBjzWpKI/AAAAAAAAAro/hYwlLc98YOw/FN%207.65.png

Mogelijk is dat de '7.65-1' in het overzichtsschema? Zo ja, hoe is het ooit in het bezit van de speurders gekomen?

Voorts wordt geen der drie handvuurwapens op de website van de speurders vermeld. Wat kan de noodzaak tot deze opzettelijke manipulatie door de speurders zijn?

17

Re: Pistool FN 7.65

Zie hiervoor mijn bericht bij de wapenschema's » Forum Op Eddy Vos zijn schema staan beide 7.65 (2 en 3) als gevonden in Ronquieres.

Karlo, hou er ook rekening mee dat op de website can het CBW (killersbrabant.be) enkel een overzicht staat van bewijstukken waarover men concrete inlichtingen vraagt. Zie ook de vragen telkens onderaan bij het bewijsstuk. Dat is echter geen overzicht van alle bewijsstukken. Heel wat zaken staan daar niet op.

Een totaal overzicht van bewijsstukken waar wij weet van hebben » Forum Daar staat ook een link naar een foto van de bewijskamer met alle voorwerpen.

Re: Pistool FN 7.65

Karlo van Eigenbraxel wrote:

Dat zouden welhaast de twee FN-dienstwapens met registratienummers N3452G71 en NA1200235 moeten zijn,

Helaas zijn die serienummers incorrect gebleken. Het wapen van gendarme Lacroix is de NA102235, Het nummer van het wapen van gendarme Morue is mij nog niet helemaal duidelijk, het lijkt -- N3451971(?) -- quote inclusief vraagteken tussen haakjes.

19

Re: Pistool FN 7.65

Moordwapen van Ohain gevonden

Over het onderzoek naar de Bende van Nijvel, die vorig jaar dood en terreur zaaide in Waals-Brabant, lekt bitter weinig uit. Het wordt onverdroten voortgezet, maar dan in stilte. Slechts af en toe sijpelt iets door naar de buitenwereld.

Zo werd thans uit bepaalde bronnen vernomen, dat het wapen waarmee in oktober 1983 de h. Van Camp, uitbater van restaurant “Aux Trois Canards” te Ohain, werd doodgeschoten, gevonden is. De revolver 7.65 was in het bezit van een 25-jarige man uit het Brusselse.

De man zou aan de leden van het parket gezegd hebben het wapen, dat niet gebruikt werd bij andere overvallen die aan de Bende van Nijvel worden toegeschreven, gekocht te hebben van een relatie. Die relatie vertoefde vaak in het drugsmilieu en is intussen om het leven gekomen bij een verkeersongeval. Toch zou de moord op Van Camp in verband staan met de Bende van Nijvel. Nog steeds volgens bepaalde bronnen werd de restaurateur om het leven gebracht, omdat hij een en ander wist over de moorddadige overval op een fabriek te Temse. Hij zou die kennis gekregen hebben van een familielid dat in die periode werkte in het bewuste bedrijf.

Begin september ’s nachts werd ingebroken in het bedrijf te Temse, waar onder andere kogelvrije vesten worden vervaardigd. De inbrekers werden betrapt door de conciërge, Jozef Broeders (25), die werd doodgeschoten. Daarna schoten de daders ook de echtgenote van Broeders neer en verwondden haar levensgevaarlijk. Restaurateur Van Camp zou vermoord zijn uit angst dat hij zou praten. (...)

Bron: Gazet van Antwerpen | 28 April 1984

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

20

Re: Pistool FN 7.65

Ben, dit is een goed voorbeeld van het verspreiden van verkeerde informatie!

Misschien wist de journalist het in '84 niet, maar nu weten we wel dat het een van de twee FN 7.65 was die van de gendarmes van Nijvel werden gestolen en die Jacques Van Camp doodden.