Topic: Muziek in periode Bende van Nijvel

Absoluut niet onsmakelijk bedoeld, maar wat zijn de muziekjes die jullie in de periode van de 'Bende van Nijvel' luisterden of aan die periode doen herinneren? In Nederland was de bijvoorbeeld de band 'Doe Maar' zeer populair (zelfs gestopt door hun succes onder de jonge dames). Vlaams, Waals, Frans-, Nederlands-talig, Engels-talig, hard, zacht, klassiek, anders, etc. ik ben zeer benieuwd...

Re: Muziek in periode Bende van Nijvel

Dit topic is zoals je zelf aangeeft misschien dubbel maar ik snap je vraag wel. Als muziekliefhebber wil ik dus wel even reageren. Bij de bende van Nijvel denk ik in de eerste plaats aan donkere Belgische muziek uit begin en midden jaren '80. Front 242, The Neon Judgement, Twilight Ritual, The Names uit Bruxelles (aan wie ik mijn naam heb ontleend) ea. Vooral eerstgenoemde (Front) was in die tijd erg controversieel; met hun vrij gewelddadige optredens in paracommando outfits werden zij als erg provocatief bestempeld in een tijdsgeest vol Bende en ander CCC geweld. Internationaal denk ik aan vroege New Order en Depeche Mode die midden jaren '80 ook vrij donkere muziek maakten (de Black Celebration LP).

Wellicht onnodig maar ik doe het toch maar even; bovenstaande bands zouden in geen geval willen geassocieerd worden met de Bende van Nijvel.

Re: Muziek in periode Bende van Nijvel

Ik heb me altijd ingebeeld dat de muziek van Front 242 opstond in de auto van de daders. Ongekend opzwepend in die tijd

Re: Muziek in periode Bende van Nijvel

Als geboren Brusselaar eind jaren 70 (meeste van mijn jaren in Nederland opgegroeid) en met de nodige familie in Ukkel die regelmatig bezocht ben ik in zekere mate redelijk 'bekend' met enkele locaties in die regio omtrent deze lang slepende zaak. Vanaf de zijlijn volg ik deze affaire al enkele tijd en heb me gaande weg afgevraagd welke muziek er destijds lokaal populair was (me realiserende dat dit een hele brede vraag is) en wat er mogelijk in de smaak viel in die tijd bij de vermoedelijk BvN verdachten. Afijn, behoorlijk off topic maar puur uit nieuwsgierigheid toch deze vraag smile

5

Re: Muziek in periode Bende van Nijvel

Johnny B. Goode

6

Re: Muziek in periode Bende van Nijvel

De tijd van de Belgische New Beat
met  natuurlijk het nummer "Qui"
Qui ma enlevé met de stem van VDB smile

Re: Muziek in periode Bende van Nijvel

jvgbxl wrote:

Als geboren Brusselaar eind jaren 70 (meeste van mijn jaren in Nederland opgegroeid) en met de nodige familie in Ukkel die regelmatig bezocht ben ik in zekere mate redelijk 'bekend' met enkele locaties in die regio omtrent deze lang slepende zaak. Vanaf de zijlijn volg ik deze affaire al enkele tijd en heb me gaande weg afgevraagd welke muziek er destijds lokaal populair was (me realiserende dat dit een hele brede vraag is) en wat er mogelijk in de smaak viel in die tijd bij de vermoedelijk BvN verdachten. Afijn, behoorlijk off topic maar puur uit nieuwsgierigheid toch deze vraag smile

Front 242 en de andere door mij genoemde bands waren behoorlijk underground, ik vermoed niet dat ze gekend waren door de Bende. Het ging meer om de associaties die ik zelf leg met deze muziek.

8

Re: Muziek in periode Bende van Nijvel

Speciaal die Front 242 ik had er nooit van gehoord .

Dat nummer Qui was uitgebracht door Brussels Sound revolution afgekort BSR
BSR Brigades Speciales de Recherches.
Zo zie je maar dat al deze voorvallen ook de muziek inspireerde in de jaren 80.

Re: Muziek in periode Bende van Nijvel

zeno wrote:

Johnny B. Goode

Die is uit eind vijftiger jaren als ik het goed heb, toch een heel pak eerder dan de BvN-periode wink

10

Re: Muziek in periode Bende van Nijvel

Tru Dat wrote:

De tijd van de Belgische New Beat
met  natuurlijk het nummer "Qui"
Qui ma enlevé met de stem van VDB smile

Fantastisch! Had ik nog nooit eerder gehoord smile