Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Haemers was een wrak op het einde.

92

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Een beetje achtergrondinformatie over zelfmoorden in gevangenissen:

(...) Met de huidige veiligheidsmaatregelen (*) binnen de Belgische gevangenissen valt zelfdoding moeilijk helemaal uit te sluiten. De gedetineerden moeten bij het binnenkomen al hun persoonlijke bezittingen afstaan in ruil voor een gevangenisplunje die bestaat uit een onderbroek, broek, T-shirt, hemd en schoenen zonder veters. Maar een gedetineerde die vastberaden is om uit het leven te stappen, zal altijd wel een manier vinden om dat te doen. Ook binnen een tijdspanne van vijftien minuten.

Hoe vaak stapt een gedetineerde uit het leven?

Het voorbije jaar werden in de Belgische gevangenissen 49 overlijdens geteld, waarvan er zestien het gevolg waren van een zelfdoding. Uit cijfers van het Gevangeniswezen blijkt dat die cijfers vanaf 2010 tot nu schommelen tussen de twaalf en achttien zelfdodingen per jaar. Dat betekent dat gemiddeld één op de drie overlijdens in de gevangenissen een zelfdoding is.

In de gewone Belgische samenleving liggen die cijfers ongeveer acht keer lager. ‘Het blijft dus een hoog cijfer in de gevangenissen’, zegt Louis Favril, die voor de UGent onderzoek deed naar de problematiek. ‘Dat komt enerzijds omdat de personen die terechtkomen in de gevangenis sowieso al binnen een kwetsbare populatie horen. Zij hebben al een verhoogd risico op suïcide, druggebruik, agressie en psychische problemen. Dat hangt nu eenmaal samen met criminaliteit. Anderzijds komt daar nog eens bij dat het zeer ingrijpend is als mensen voor het eerst in een gevangenis worden opgesloten. Uit onderzoek is ook gebleken dat één op de vijf suïcides in een gevangenis tijdens de eerste maand van de opsluiting gebeurt.’

Bron » standaard.be

(*) Geen idee of dit tijdens de jaren '80/'90 ook al het geval was.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

93

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Volgens sommigen heb ik een ruime ervaring op het forum met cijfertjes gebruiken. Speciaal voor die forumleden doe ik even beroep op deze opgedane kennis om bovenstaand artikel uit De Standaard waar ze cijfertjes gebruiken, toch wel even te nuanceren met... cijfertjes.

Het zal ongetwijfeld juist zijn dat er meer mensen met suïcidale gedachten zijn omwille van het principe dat ze opgesloten zitten in de gevangenis om diverse redenen. De cijfers welke men gebruikt in het artikel zijn misschien wel juist, maar moet men ook wel in de juiste context bekijken.

Door een studie (die overigens maar zo'n 5 minuten duurde), waarbij ik diverse gegevens raadpleegde, heb ik enkele opmerkelijke zaken kunnen vaststellen: Indien je iets niet in de juiste context plaatst, en toch juiste gegevens gebruikt zoals in het artikel van De Standaard, dan kan men stellen dat:

Indien men geen suïcidale gedachten heeft, heeft men nergens meer overlevingskans dan in de gevangenis. Zo is er me geen enkel geval van een overlijden bekend ten gevolge van een verkeersongeval. Conclusie: 0% verkeersdoden. Naar mate men ouder wordt, stijgt de kans om te overlijden. Velen dromen van onsterfelijkheid. Ik kan alle vrouwen aanraden om zich op hun 70ste zeker te laten opsluiten in de gevangenis, want er is gewoonweg geen enkele 70+ vrouw overleden in de gevangenis volgens de statistieken van de laatste jaren. In tegenstelling tot De Standaard nuanceer ik wel mijn cijfers: er zaten laatste jaren ook geen 70+ vrouwen in de gevangenis.

De cijfers van De Standaard in acht genomen, zijn er jaarlijks ongeveer 4,9 sterfgevallen per 1000 gevangenen. In België zijn er ongeveer 9,6 sterfgevallen per 1000 inwoners. Het aantal sterfgevallen per 1000 personen is buiten de gevangenis bijna dubbel zo hoog dus. Is de gevangenis dan zo gezond? Natuurlijk niet.

De verklaring kan men vinden bij het feit dat de leeftijdscategorie vanaf 60 jaar, zo'n 25% van de bevolking uitmaakt. Dit terwijl in de gevangenissen +- 3% is. Dit is net de leeftijdsgroep waar zelfmoord minder voorkomen en zelfs niet meer in de top-10 voorkomt. Bij de categorie 18 tot 60 jarigen, staat zelfmoord op nummer 1 van de doodsoorzaken. Indien men verkeersongevallen uit de gegevens haalt (dit komt namelijk niet voor in de gevangenis), dan komt men bij de categorie van 18 tot 29 aan een piek van nét geen 50% buiten de gevangenis.

Verder dient ook gezegd te worden dat men gevangenen wegens gezondheidsproblemen geregeld in voorlopige vrijheid stelt. De kans dat men dus door een ziekte zoals bijvoorbeeld terminale kanker in vrijheid wordt gesteld en op die manier niet in de gevangenis komt te overlijden is dus ook groter. Men kan ook wegens gezondheidstoestand welke niet noodzakelijk terminaal hoeft te zijn maar waarbij men bijvoorbeeld verzwakt is, voorlopige invrijheidstelling toekennen. Verder is de gezondheidstoestand een belangrijke factor die doorweegt om iemand niet in de gevangenis te laten verblijven maar onder elektronisch toezicht (enkelband) te plaatsen indien dit mogelijk is.

Dat de kans op een natuurlijke dood veel kleiner is in de gevangenis, is dus om diverse redenen te verklaren. Dat een "plotse" dood in de gevangenis veel meer voor komt op die manier, dat is wel duidelijk. Zelfmoord staat ook buiten de gevangenis op n°1 bij de leeftijdscategorie van +- 97% van de gevangenen. In de gevangenis zal deze n°1 positie nog eens versterkt worden aangezien het een plotse dood is. De 2de grootste oorzaak van overlijden door een plotse dood bij de leeftijdscategorie welke men meest in de gevangenissen kan vinden, dat is ten gevolge van een verkeersongeluk. Zoals ik reeds schreef, is dit in de gevangenis 0%. Een plotse dood wegens hartfalen komt vooral op latere leeftijd voor, en deze leeftijdscategorie is amper vertegenwoordigd in de gevangenissen ivgl. de totale maatschappij.

Hogere zelfmoordcijfers in gevangenissen: absoluut. Gigantisch hogere zelfmoordcijfers in gevangenissen zoals De Standaard laat uitschijnen: neen, niet als je rekening houdt met factoren zoals bijvoorbeeld leeftijdscategorie, vervroegde of voorlopige in vrijheidstellingen wegens gezondheidsredenen, enkelbanden wegens gezondheidsredenen, man-vrouw verhoudingen, ...

De vergelijking dat De Standaard dus plaatst, is appelen met peren vergelijken.

Hopelijk plaatsen ze mijn fameuze studie ook in hun krant, waarbij "na onderzoek is gebleken dat er in de gevangenissen 0% verkeersslachtoffers zijn gevallen laatste jaren".

Opgelet: de "dreiging om naar de gevangenis te moeten" is blijkbaar zeer ongezond. Zo ken ik een geval waarbij een 64 jarige beschuldigde bij aanvang van het proces plots in een rolstoel verscheen. Wanneer de dreiging over was, was de rolstoel plots niet meer nodig. Hedendaags lijkt hij op bijna 78 jarige leeftijd een pak gezonder dan 15 jaar geleden.

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Je hebt net mijn stelling bewezen FReCR. Namelijk dat men met cijfers en statistieken zo ongeveer alles kan bewijzen. En dat die cijfertjes juist dienen geïnterpreteerd. Wat interpretatie betreft. Helaas kunnen wij hier de ondertoon niet horen. Zo is het mij onlangs overkomen dat ik een sarcastische opmerking maakte en dat u die ondertoon blijkbaar niet opgemerkt of begrepen had (kan natuurlijk ook aan mij liggen; het zou kunnen dat ik  niet duidelijk genoeg was). Maar , ik kan bovenstaande post echt wel smaken.

Terug naar de zelfmoord van Haemers (indien het zelfmoord was). Door passages uit het boek van Tyack te lezen heb ik begrepen dat zij heel goed wist hoe Haemers "aan te pakken" of beter gezegd te manipuleren. Zij is hem gaan vertellen, op een moment dat hij in de put zat, dat zij vond dat zij een nieuwe vader voor zijn kind moest zoeken (maw dat zij toe was aan een nieuwe vriend). Zij heeft er nog aan toegevoegd dat Haemers zichzelf half wurgde bij zware migraine aanvallen. Ik weet niet meer precies met welke woorden ze dat gezegd heeft, maar die laatste opmerking was er voor mij te veel aan.

Ik heb mij dan ook al vaak afgevraagd of Tyack niet het brein achter Haemers was (het feit dat zij aan de gevangenispoort werd afgehaald door de Bonvoisin vind ik ook niet onbelangrijk).

Re: Zelfmoord Patrick Haemers: 13 Mei 1993

Domme vraag misschien ... maar waar werd hij opgebaard? En wie heeft hem gezien; een laatste groet gebracht?