241

Re: Juan Mendez

Dus we hebben geen 100% zekerheid van zijn woonplaats. Hou rekening dat het de BOB van Waver was die de moord overnam na de vaststellingen neem ik aan. Je kan makkelijk te voet van bij Mendez naar de oprit Rosières en omgekeerd.

242

Re: Juan Mendez

finn wrote:

Dus we hebben geen 100% zekerheid van zijn woonplaats.

Bouhouche woonde in Jette daar is er zekerheid over dit staat ook zo in de pv's.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

243

Re: Juan Mendez

Ok bedankt. Dus er staat nogal wat onwaarheden in boeken en forums. Zijn we 100% zeker over de locatie van de loods in de Eikenlaan. Ben dit weekend daar nog is doorgewandeld. Vrij klein om een Golf en enkele Renault turbo’s te stallen. Maar het kan hoor. Schitterende hide out-locatie. Ik denk ook aan de achterliggende garages naast Lucien zijn huis op de Vuurgarstraat. Er was sprake van gezamenlijke inrit, awel die is er.

244

Re: Juan Mendez

the end wrote:

Van waar die 300m komt in het boek de bende tapes weet ik niet.

Aan Bouhouche kunnen we het niet meer vragen, die is dood. En het is al zo lang geleden - het boek is uitgegeven in 1990 - dat de journalisten (Danny Ilegems, Raf Sauviller en Jan Willems) het ook niet meer zullen weten. Hebben de journalisten zich vergist? Hebben ze Bouhouche verkeerd verstaan? Heeft Bouhouche zich versproken? Had Bouhouche een tweede eigendom in de buurt van de woonplaats van Mendez? Of misschien was het andersom en had Mendez een tweede woning in de buurt van het huis van Bouhouche? We zullen het waarschijnlijk nooit weten.

Ter aanvulling het volledige stuk:

“Juan was mijn vriend. Waarom zou ik [Bouhouche] hem vermoorden? Ik ben de eerste geweest om zijn vrouw te gaan troosten. Maar stel dat ik Mendez dood wilde, dan doe ik dat toch niet in de ochtendspits, langs een razend dukke autosnelweg? Dat is toch waanzin! Juan woonde op amper driehonderd meter van mijn huis. Ik heb een geluiddichte schietstand in mijn kelder. Daar maak je iemand af en je stopt hem in een kist zonder dat iemand iets hoort of ziet.”

Bron: Bende-tapes |  Danny Ilegems, Raf Sauviller, Jan Willems

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

245

Re: Juan Mendez

Heeft het adres in Jette een ondergrondse schietstand? Waarom “liegen” over het feit dat hij op 300m woonde? Hij weet toch dat een adres nagetrokken kan worden.

246

Re: Juan Mendez

finn wrote:

Mendez had dus een afspraak want zijn Passat stond al in de weg om 4u30 wanneer de facteur er passeerde. Schoten zijn pas gehoord rond 7u30.

Een postbode zag om 4u30 twee VW's Passat staan op de oprit. Dit was echter niet Juan Mendez. Het is volgens mij ook niet zeker dat deze wagens iets met de feiten te maken hebben:

Een postbode zal verklaren dat hij op 7 januari 1986 omstreeks 4u30, bij de oprit in Rosières, ternauwernood een blauwgroene VW Passat Break kon ontwijken die met gedoofde lichten op de rijweg stond. Iets verderop, zo herinnerde de postbode zich nog, stond een tweede wagen van hetzelfde merk, waarvan de lichten eveneens niet brandden. Omstreeks 7u40 vertrekt Juan Mendez thuis, op weg naar Herstal hoewel hij ziekteverlof heeft genomen.

(...) Uit getuigenverklaringen valt af te leiden dat de wagen van Mendez al om 8u00 's morgens op deze plaats stond. Eén getuige zag twee wagens om 8u30 achter elkaar geparkeerd staan, met twee mannen die in een discussie waren verwikkeld. Een andere getuige zag reeds twee wagen staan om 7u40. Eén ervan lijkt op de Mitsubishi Colt van Anne Quittner, de vrouw van Bouhouche. Sommige getuige zagen ook een blauwe Peugeot 305, die in verband gebracht wordt met Christian Amory. Die wagen moet zijn toegekomen na de feiten.

Bron: Loden jaren | Paul Ponsaers

Over de 'crime scene':

Omstreeks 16u16 wordt Juan Mendez vermoord gevonden in zijn wagen, die gestationeerd staat op de oprit "Rosières" van de autostrade Brussel-Namen (E411), richting Namen. Hij is neergeschoten met 6 kogels. Alle portieren zijn afgesloten. Er wordt geen sleutel van de wagen gevonden. Ook de sleutelbos van Mendez is verdwenen. De handrem is opgetrokken. De wagen staat in "dood punt". De aktetas van Mendez, met persoonlijke zaken en documenten van FN, is onaangeroerd. Er worden geen wapens gevonden in de wagen. Er zijn geen voetafdrukken zichtbaar in de sneeuw. Drie hulzen worden gevonden in de wagen, twee er buiten. Er zit bloed op de ruiten. Op de grond bij de deur treffen de speurders eveneens bloed en hulzen aan. Het lichaam van Mendez helt over naar de passagiersstoel en zijn jas zit onder het bloed.

Onderzoeksrechter Schlicker gaat ter plaatse, samen met gerechtelijk geneesheer Paul Chailly en met ballistisch expert Claude Dery. Uit het onderzoek van Chailly blijkt dat er vier schoten terecht kwamen in het hoofd van Mendez, twee in de borst. Dery besluit dat er gevuurd werd langs de voor-rechtse deur van de wagen die open moet zijn geweest. Pas een jaar later zal blijken dat in een geheime bergplaats boven het handschoenvak zich een een FN 9mm pistool bevond met twee laders. Mendez had de tijd niet gehad zich ervan te bedienen.

Bron: Loden jaren | Paul Ponsaers

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

247

Re: Juan Mendez

In pv 1495/86 dd 23/12/86 BOB Waver, verklaart N.K. (goede kennis van Mendez) dat Mendez in maart/april 85 vertelde dat er aanslagen gingen komen waar er kinderen gedood gingen worden. Hij zij dat dit nodig was voor een bepaalde doel.

In die periode is Mendez ook heel bang geworden, ook Finne die eveneens in Overijse woonde, had het over een mogelijke aanslag in Overijse. Een paar maand voor die uitspraak van Mendez is Ertryckx vermoord, ter info.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

248

Re: Juan Mendez

Ben wrote:
the end wrote:

Van waar die 300m komt in het boek de bende tapes weet ik niet.

Aan Bouhouche kunnen we het niet meer vragen, die is dood. En het is al zo lang geleden - het boek is uitgegeven in 1990 - dat de journalisten (Danny Ilegems, Raf Sauviller en Jan Willems) het ook niet meer zullen weten. Hebben de journalisten zich vergist? Hebben ze Bouhouche verkeerd verstaan? Heeft Bouhouche zich versproken? Had Bouhouche een tweede eigendom in de buurt van de woonplaats van Mendez? Of misschien was het andersom en had Mendez een tweede woning in de buurt van het huis van Bouhouche? We zullen het waarschijnlijk nooit weten.

Mendez kreeg grote facturen:

the end wrote:

Het door nazicht van de boekhouding dat men op grote facturen van "Société Immobilière Meulemans" naar Mendez gestoten is. Waarbij de link tussen Mendez Meulemans Bultot en Finne toch wel directer is. Ook Cams past in dit lijstje.

Wat huurde Mendez aan Immobilière Meulemans? Zou het dus een tweede huis van Mendez in Jette kunnen zijn? Bouhouche had ook zijn winkel in Jette.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Juan Mendez

Om het motief van de moord op Mendez aan Bouhouche te linken kan ik enkel onderstaande meegeven.

  • Een openstaande schuld die Bouhouche niet meteen ging afbetalen

  • De wapens die gestolen werden bij Mendez waren bijzaak, het ging om de H&K met geluidsdemper, maar werd niet gevonden omdat die in een dubbele bodem in Mendez zijn kast lag. Na de moord bracht de familie dit wapen naar de politie en zeiden ze dat Mendez dit van Bouhouche had (gestolen uit het SIE).

Mendez wist dat zijn wapens gebruikt zijn bij de overval van de bende, want hij had ze niet allemaal als gestolen opgegeven. Daarom werd hij nerveus & gespannen, uit angst dat hij zou spreken heeft Bouhouche hem nadien vermoord.

Is dit het wat jij zoekt?

250

Re: Juan Mendez

the end, ik vermoed dat je hier op alludeerde, het komt uit een post van dim:

Al Ajjaz die de WNP financierde is een wapenhandelaar die vermoedelijk interageerde met de Mossad. De naam van Gol, een pion van Israël die door Mendez beschuldigd werd van de Bende van Nijvel-overval in Aalst, is niet los te zien van deze van Smets en dus WNP. Smets werkte professioneel trouwens ook vaak samen met Israël.