Re: Jezus-Eik: Loods

Begin januari 1987 werden op last van het parket van Nijvel huiszoekingen uitgevoerd in een aantal gebouwen te Overijse omdat men vermoedde dat er overvalwagens van de bende werden in ondergebracht. Zou het toen ook over deze loods gegaan zijn?

82

Re: Jezus-Eik: Loods

Dat lijkt me juist het voorval waar Desmet het op zijn sterfbed tegen Vermassen over had.

dhrlanden, heeft u daar nog meer gegevens over?

Re: Jezus-Eik: Loods

Neen, was een berichtje in de krant en verderop niets meer gevonden over eventueel resultaat van deze huiszoekingen ...

84

Re: Jezus-Eik: Loods

Belangrijker, waar is de achterbank nu? Nitelet spreekt erover maar wat is er mee gebeurd?

85

Re: Jezus-Eik: Loods

HIPA wrote:

Beste mensen; deze week is zeer belangrijk. De volledige bende ligt op tafel, namen adressen enz. ... Het ongelooflijke is dat dit ook het geval was lang geleden. Men zei toen op een dood spoor te zitten wat natuurlijk flauwekul was. De loods is de uitvalsbasis geweest waar al jullie namen van hierboven in voorkomen. De Staerke heeft maar een keer niet gelogen, dat was in '91 bij zijn verklaring.

Alles is geweten, als er nu niks van komt zal dit tot in de eeuwigheid gemanipuleerd worden, sommige loges zijn zo machtig en bezitten alles, ook justitie. Of zou er toch nog gerechtigheid bestaan? Ik hoop het voor ons allemaal.

Hallo Hipa, heb je misschien wat vernomen over de status van het onderzoek op dit moment?

86

Re: Jezus-Eik: Loods

Iemand nog iets van David gehoord hierover?

Re: Jezus-Eik: Loods

Voor wat het waard is, Beijer heeft ooit naar Christian Smets gewezen voor het huren van een loods in Overijse. Is Claude Nitelet niet jarenlang de fluisteraar van Troch geweest, en nadien van Vos? Mogelijk was de loods inderdaad een warm spoor en zijn er ter afleiding net voor de reconstructie wapens in de zwaaikom van ronquires gedropt.

Re: Jezus-Eik: Loods

coconut wrote:

Troch en zijn ploeg hadden de loods ontdekt ... maar geraakten nadien hun onderzoek kwijt. De eigenaar van de loods heeft daarna niemand meer gezien ivm het onderzoek. In die zin is het dus normaal dat  hij Vermassen belde of liet bellen.

Is er ergens een synopsis van alle dingen die we weten over de loods. Deze begint mythische vormen aan te nemen.

Re: Jezus-Eik: Loods

Naar mijn persoonlijke mening zijn die "mythische vormen" terecht. En dat is niet alleen mijn mening denk ik te weten. Het helpt altijd het woord "loods" in de zoekfunctie van het forum in te tikken. Lees de verklaring van Hipa over de loods, die stemt zeer toevallig overeen met deze:

michel wrote:

Une personne bien informée me signale que la cache des tueurs après Overijse se trouvait probablement située eikenlaan 36 Sint Jezus eik . A quelques minutes du Delhaize.

Dès 1987, cette information était connue de la police judiciaire qui a trouvé cet endroit par hasard en enquêtant sur le meurtre d'un Juif. Aucune suite n'a vraiment été donnée vu que le dossier sera transmis de Termonde à Charleroi. L'info fut oubliée. Mais des enquêteurs ont acquis la certitude que ce hangar avait abrité un moment la Gti et les armes des tueurs.

Ce hangar était fréquenté par diverses personnes comme des membres de la famille De Staerke, Bouhouche, d'autres gangsters, des gendarmes, Leroy et Reyniers. Le fils d'une employée de la maison royale y venait aussi.

On a déjà parlé de cet hangar en 2018 quand l'avocat Vermassen a reçu les confidences du propriétaire hangar sur son lit de mort (je reposterai). Ce hangar en 1985 était loué à deux hommes: Moenselaer et Poidvache (phonétique).

Je ne crois pas que ce lieu avait déjà localisé avec certitude. Si c'est le cas c'est cadeau de Noël.

Ik zou er nog willen aan toevoegen. Veronderstel dat Beijer eens af en toe de waarheid zou kunnen zeggen. Hij heeft ooit beweerd dat Staatsveiligheid (Smets) een loods in Overijse huurde.

Is jullie volgende zin opgevallen "Le fils d'une employée de la maison royale y venait aussi"? Mij wel. Waar het woord "royale" voorkwam in het onderzoek (terecht of soms onterecht) werd het onderzoek aan de speurders onttrokken of stopgezet. Open vraag: Zou het kunnen? (Over mythische vormen gesproken.)

90

Re: Jezus-Eik: Loods

Ik ga geen namen noemen om rechtszaken te vermijden. Het zou kloppen een hofdame haar zoon kwam wekelijks naar de loods, hij leek belangrijk vertelde onze getuige. De loods werd niet door Troch onderzocht maar door een man van de Brusselse gerechtelijk politie. Dezelfde die het dossier Bonskoffsky in handen kreeg en enkele jaren geleden met mij aan tafel zat. De loods is belangrijk in de eerste helft van de overvallen.

Spijtig genoeg liet ik het onderzoeken door de speurdercel waar deze de hele theorie van tafel veegden, dit met argumenten die mijn inziens nogal vlug getrokken waren en de kern niet onderzocht. De info over de loods zou misbruikt geweest zijn door de politiek. De eigenaar moest op bezoek komen bij een politieker kort na de inval ‘zo vertelt hij’. De info van namen die hij gaf uit de loods zou dan (volgens de eigenaar) geleid hebben naar de nieuwe regering die op dat ogenblik in een crisis zat. Een soort van politieke afpersing tegen elkaar. Walen tegen de Vlamingen. Enz. Ik geloof de eigenaar zijn verhaal. Hij zei ook; "waarom zou ik liegen! Ik ga sterven" en de nacht daarop stierf hij in zijn slaap.