811

Re: Nijvel: 17 September

Eventjes een correctie: je hebt vandalen, inbrekers en urbexers zoals een paar forumleden die ook deze hobby hebben. Een urbexer vernielt of steelt nooit. Wij hebben een telescopische ladder, touw en vooral altijd een deurklink bij voor het geval er een deur dicht waait waarvan de klinken al gestolen zijn. Tijdje geleden nog 2 schilderijen gevonden onder de houten vloer van een leegstaand klooster, achteraf bleek het om replica’s te gaan van de gebroeders Van Eyck (doorgestuurd naar de forumbeherder), maar direct keurig terug bezorgd.

Maar idd, de daders moeten heel goed op de hoogte geweest zijn van het gebouw aangezien het alarm langs binnen op de deur bevestigd was. Ook vermoed ik dat ze met een bestelwagen waren gezien de hoeveelheid van de buit en de omvang van de snijbrander die normaal op een steekkar staat. En wat met de rookontwikkeling van de snijbrander, bv. als het koud weer is. En echt geluidloos is een snijbrander ook niet door zijn protten dat hij soms laat na het ontsteken en juist afstellen.

812

Re: Nijvel: 17 September

FreCR wrote:

Dat de metalen blikken van 5 liter met olie zouden kunnen gebruikt worden als verpakking voor explosieven. De pakken koffie zouden als "camouflage" voor een bom in te steken kunnen dienen.

Dat is inderdaad de verklaring die het boek geeft.

813

Re: Nijvel: 17 September

kenza wrote:

Eventjes een correctie: je hebt vandalen, inbrekers en urbexers zoals een paar forumleden die ook deze hobby hebben. Een urbexer vernielt of steelt nooit.

Dat kan allemaal wel goed zijn maar het is gewoonweg een strafbaar feit. Er staat bij mijn weten niet in de wetgeving dat het toegelaten is indien het enkel maar is om wat foto's te maken of eens rond te kijken. Je moest trouwens eens weten hoeveel een onderzoeksrechter al heeft gehoord "ik was er juist maar om eens te kijken". Mij moet je niet overtuigen dat je enkel maar goeie bedoelingen hebt, ik geloof u wel. Een rechter is minder goedgelovig dan ik wink .

kenza wrote:

Wij hebben een telescopische ladder, touw en vooral altijd een deurklink bij

"Wij" = een groep = bendevorming
telescopische ladder, touw, deurklink = met aangepast specifiek materiaal om binnen te raken in gebouwen, voorzien op alles zo te zien en dus zeer goed georganiseerd. (je ziet maar, 't is maar hoe je 't bekijkt hé als onderzoeksechter bijvoorbeeld ;-) )

De ladder wijst trouwens op "inklimming van gebouwen", die deurklink valt onder "gebruik van valse sleutels".


Dus: inbraak met een ganse hoop verzwarende omstandigheden (met geweld, valse sleutels, inklimming, in groep, enzz...) op een professionele, georganiseerde en voorbereide manier, waarbij ook nog eens aan bendevorming wordt gedaan.


kenza wrote:

Tijdje geleden nog 2 schilderijen gevonden onder de houten vloer van een leegstaand klooster, achteraf bleek het om replica’s te gaan van de gebroeders Van Eyck (doorgestuurd naar de forumbeherder), maar direct keurig terug bezorgd.

Jamaar... nu maak je het alleen nog wat erger... smile  Als je die meegenomen hebt ter controle (goedbedoeld uiteraard) is dit diefstal als je daar niet de toestemming voor kreeg. Zelfs als je ze achteraf terug hebt bezorgd.
Natuurlijk weet ik dat jij dat enkel met goeie bedoelingen doet. Als de politie u had betrapt, en je zou zeggen "ja, maar ik ging het terug bezorgen"... wat denk je dat ze gaan denken?

kenza wrote:

Maar idd, de daders moeten heel goed op de hoogte geweest zijn van het gebouw aangezien het alarm langs binnen op de deur bevestigd was.

Hoogst waarschijnlijk zijn alle of bijna alle Colruyt winkels op eenzelfde manier beveiligd. Als je dus 1 kent, ken je ze allemaal.
Dat is met veel dingen zo, zoals ook met bepaalde winkel-indelingen. Ik weet niet waar je woont, dus weet ik ook niet wat de dichtste Colruyt is, maar toch weet ik waar de wijnafdeling is bij de Colruyt die dichtst in uw buurt is.




terug over het bendefeit in Nijvel:

kenza wrote:

de omvang van de snijbrander die normaal op een steekkar staat

Maar neen... ze hebben geen industriële snijbrander gebruikt. Die snijbrander was niet zo groot. Speciaal voor u heb ik eens de afmetingen er bij gehaald:
20cm diep
35cm breed
74cm hoog

En inclusief een fles gas en een fles zuurstof weegt het misschien een kilo'tje of 5... een steekkar zullen ze wel niet nodig hebben daarvoor.

Non semper ea sunt quae videntur

814

Re: Nijvel: 17 September

Frecr ik weet waar u het over heeft ik heb zelf de 74cm fles inf huis maar voor te snijbrander zit er niet genoeg poeier achter   Juist de eerste 5 min   Die flessen dienen voor te brazeren   Maar de opening in de deur is niet snel gebrand.   Let wel als het echt moet zal het wel lukken met de 74 cm fles

815

Re: Nijvel: 17 September

kenza wrote:

Frecr ik weet waar u het over heeft ik heb zelf de 74cm fles inf huis maar voor te snijbrander zit er niet genoeg poeier achter   Juist de eerste 5 min   Die flessen dienen voor te brazeren   Maar de opening in de deur is niet snel gebrand.   Let wel als het echt moet zal het wel lukken met de 74 cm fles

Ter info : de staalplaat die is doorgebrand zelf heeft een dikte van 1.5 of 2mm.

816

Re: Nijvel: 17 September

kenza wrote:

Frecr ik weet waar u het over heeft ik heb zelf de 74cm fles inf huis maar voor te snijbrander zit er niet genoeg poeier achter   Juist de eerste 5 min   Die flessen dienen voor te brazeren   Maar de opening in de deur is niet snel gebrand.   Let wel als het echt moet zal het wel lukken met de 74 cm fles

Ter info : ze hebben die flessen/snijbrander teruggevonden in de Saab.

Non semper ea sunt quae videntur

817

Re: Nijvel: 17 September

FreCR wrote:
kenza wrote:

de omvang van de snijbrander die normaal op een steekkar staat

Maar neen... ze hebben geen industriële snijbrander gebruikt. Die snijbrander was niet zo groot. Speciaal voor u heb ik eens de afmetingen er bij gehaald:
20cm diep
35cm breed
74cm hoog

En inclusief een fles gas en een fles zuurstof weegt het misschien een kilo'tje of 5... een steekkar zullen ze wel niet nodig hebben daarvoor.

Die snijbrander was van het type Oxypack 3000, als je naar de volgende (reclame)foto kijkt, dan lijkt mij die 74cm hoog zelfs nog ruim overschat. Het was een zeer draagbare set, ideaal om mee te nemen voor een inbraak.

De snijbrander zelf werd vermoedelijk al eerder in Eigenbrakel gestolen.

https://i.ebayimg.com/images/g/o98AAOSwzJ5XaTg3/s-l1600.jpg

818

Re: Nijvel: 17 September

Ja, ik ken die flessen maar zoals ik al zei: die flessen zijn goed om op verplaatsing iets te gaan braseren of aan elkaar lassen. Je kunt ze zeker voor een snijbrander gebruiken maar voor deze opening uit te branden zijn ze ver van ideaal, ook omdat er na een tijdje niet genoeg poeier meer achter zat door hun beperkte inhoud. Ook zijn deze flessen meer dan waarschijnlijk gehuurd (of gestolen).

819

Re: Nijvel: 17 September

Na enkele weken zoeken, meten, lezen en vergelijken ben ik eindelijk tot een vrij nauwkeurige reconstructie op schets gekomen met betrekking tot het vuurgevecht met rijkswachters Lacroix en Morue en “De Bende” aan de Colruyt te Nijvel op zaterdag 17 september 1983. De volledige argumentatie zou te ver leiden, maar hierbij wel mijn voornaamste punten en conclusies. De bronnen vermeld ik als laatste, maar de belangrijkste besluiten zijn o.a. gebaseerd op wat met zekerheid niet is gebeurd.

  • De daders waren maar met drie. Eén hiervan was de schutter met de riotgun nr 2, ongeveer 1.80 met driekwart jas aan en een ringbaard. Hij had buiten bij de Mercedes de wacht OF was daar juist aan het inladen. Beide anderen waren binnen in het magazijn buit aan het laden. Deze werden mogelijk in winkelkarretjes gestapeld en zo naar buiten gereden.

  • Het gat in de deur was op maat gesneden van die winkelkarretjes. Het gat was 51 tot 60 cm breed en tussen 83 en 96 cm hoog; De winkelkarretjes op de foto’s zijn van het type SB60; 95 h X 73 l X 42 b. Het lijkt er dan ook zeer sterk op dat ze gewoon ene karretje hebben genomen als maat om het gat te snijden. Ik sluit niet uit dat door met zo’n karretje over de omgebogen deurplaat te rijden de het alarm door middel van de magneetkontakten op de deur toch afging. Als ze inderdaad een karretje als “maat” genomen hebben, betekent dit dat ze op de voedingswaren (Koffie, ...) uitwaren, en NIET op een brandkast. Deskundigen hier op de site hebben al gewezen dat de oxypack ook niet geschikt was om een brandkast te lijf te gaan.

  • Op het ogenblik van de aankomst van de rijkswachters was de buit al geladen die later werd teruggevonden. Ik schat zo’n 5 tot 6 ritjes met zo’n karretje.

  • De dader 1 (riotgun 2) had net de tijd om zich achter de Mercedes te verstoppen, die met de koffer open en de achterkant ter hoogte van de deur stond.

  • De daders waren niet met genoeg om een uitkijk te plaatsen aan de voorzijde van de Colruyt. Indien ze dat wel hadden gedaan, waren de rijkswachters onmiddellijk met twee riotguns beschoten, wat niet gebeurd is.

  • Bij aankomst had Morue zijn Uzi in de had maar heeft nooit geschoten; niet op de dader 1 omdat die voor hem niet zichtbaar was, en ook niet op het deurgat (6 meter verder en in het licht van de koplampen en mogelijk zelfs de verlichting Colruyt buiten) omdat daar niets te zien was. Dus zat daar op dat moment ook geen schutter.

  • Dader 1 is onmiddellijk beginnen vuren, zeer waarschijnlijk om te verhinderen dat de rijkswachters radioberichten konden versturen. Inderdaad begaf Lacroix, na terugvuren zich naar linksachter zijn combi.

  • Het tweede schot van dader 1 was met Plomb 0 (dus vele kleine hagelprojectielen). Dit schot ging waarschijnlijk door de koffer van de Mercedes en dan in de koplamp van de combi. (Dader halvelings verblind door koplmapen + “hitte van het gevecht = schot dwars door koffer.)

  • Lacroix komt aan de andere kant van de Combi en Morue staat nog steeds recht. Morue heeft nog steeds niet geschoten op de deur, die hij nochtans perfect onder vuur kan nemen vanuit zijn dekking achter het rechterportier. Er is dus nog geen dader daar aanwezig. Ondertussen is mogelijk al ene derde schot gevuurd op midden voorkant Combi.

  • Pas als Lacroix bij Morue komt wordt deze getroffen door 2 Kal.45 in de enkels, afgevuurd door dader 2 (met Kal. 45) gehurkt vanuit het deurgat. Het is zeer onwaarschijnlijk dat al die tijd een dader in dat deurgat zou hebben zitten wachten om pas dan te vuren. Hij kon perfect meteen op de ongedekte enkels van Morue vuren van het moment dat die uitstapte. Dus was die dader daar niet bij aankomst. En dus waren die verrast. Er is niet met de Riotgun Nr. 1 geschoten. Dus lag die OF in één van de voertuigen, OF geen tijd om die in de haast te nemen. In dat deurgat is geen plaats om met twee schutters gelijktijdig te vuren.

  • De reden dat Morue door zoveel projectielen is geraakt en Lacroix niet , is omdat die eerste, na zijn val buiten de dekking van zijn portier viel, en zo in de schootslijn van zowel dader 1 en dader 2 terechtkwam. Lacroix was alleen ongedekt toen hij van rechtsachter de combi naar Morue toe kwam. Mogelijk zijn er toen twee schoten .45 op hem gevuurd die achter in de Combi terecht kwamen. Hij heeft die schoten echter niet gehoord opgemerkt.

  • Dader 2 heeft een volle lader van zijn Colt afgevuurd, van de schoten op het portier gingen er twee dwars doorheen. Lacroix werd echter niet geraakt want die lag toen al “schijdood” op de laadvloer met zijn benen buiten.

  • Dader 1 omschrijdt de Combi langs de bestuurderszijde, waarschijnlijk roept hij bevelen naar de schutter binnen, want hij moet dwars door diens vuurlijn. Die vuurt vanaf dan niet meer.

  • Achter de Combi rechts vuurt die nogmaals een schot “baletten” op Morue, die blijkbaar, zeer zwaar gekwetst nog leeft. Eén projectiel slaat in achtelicht combi, de rest in de Saab (ofwel de schoten boven tankklep, ofwel in deur).

  • Dader 1 neemt zijn .22 en wil Morue afmaken. Die heft de linker arm op die getroffen wordt met twee schoten. Dan is zijn lader leeg (al 7 tot 8 gevuurd tijdens moord Fourez-Dewit en lader waarschijnlijk maar 10 schoten). Dader 1 vuurt dan een 7 de schot Plomb0 in het hoofd van Morue. Als die riotgun een Winchester Defender 1200 was, zoals ooit Vos beweerde, was dat zijn laatste schot. Als het een ander type was, heeft hij eerst nog een cartouche moeten bijladen.

  • Beide andere daders komen buiten, halfslachtige en mislukte poging om Lacroix af te maken, waarschijnlijk met diens eigen pistool waarschijnlijk omdat de daders beseften dat het hoog tijd was om zich uit de voeten te maken.

Wat niet is gebeurd:

  • Niet gevuurd met Riotgun 1

  • Niet gevuurd door Morue met Uzi

  • Niet gevuurd met Kal.45 tot na 2 mogelijk 3 schoten met Riotgun 2

  • Bij aankomst zagen de rijkswachters geen daders.

  • Morue heeft nooit gevuurd op het gat in de dubbele deur (6 meter, en verlicht)

  • Geen impakten Kal 357 Magnum of 9 mm op Combi, of in lichamen rijkswachters.

Eind Besluit:

  • Drie daders met 5 handvuurwapens en 2 riotguns. (Hier volg ik de redenering van “Brabant Killers Solved”: ze wilden absoluut NIET gepakt worden (gevangenis) ze wisten dat wapens haperingen vertonen en (Murphy) meestal op een moment dat je dat kan missen; dus beter twee handvuurwapens dan één. Die bewapening was afgestemd voor net deze situatie: een confrontatie met gewapende politie).

  • Geen hinderlaag van de Rijkswachters, integendeel, de daders werden halvelings verrast. De manier waarop ze reageren wijst echter duidelijk op (minstens) één dader die zich onmiddellijk aanpast, koelbloedig blijft en efficient reageert. Ik denk weer aan een huurlingenverleden. “Shitt happens” dus dat schot door de Mercedes koffer kon iedereen gebeuren.

  • Doel was niet een gecamoufleerde huurmoord, doel was voedingswaren. En mogelijk de kick.

  • Ook Morue was niet “naar daar gelokt om hem af te maken” maar is in essentie gestorven omdat hij (correct) handelde als een lid van de politie die op interventie wordt gestuurd, en niet als een militair in een vuurgevecht. Een militair zou, door zijn opleiding, onmiddellijk gevuurd hebben op dat deurgat “voor de zekerheid”. Rijkswachters zijn echter ordehandhavers en worden anders opgeleid. Zolang Morue niets zag schoot hij dan ook niet. En dat heeft zijn dood betekend. De daders handelden wel steeds zoals in een oorlogssituatie, iets wat sommige klanten-getuigen ook zeiden; “het was alsof we in een oorlog zaten”.

Nog een afterburner:

Het valt toch op dat, over heel de Bende Reeks trouwens, er steeds weer op het hoofd geschoten word. De doorsnee militair werd toendertijd getraind om steeds te mikken op het midden van de borst (grootste deel van het doel en dus grootste kans om te raken). Er is echter maar één soort mensen die snel beseft heeft dat , op korte afstand, je op het hoofd moet vuren: alleen dan is men zeker dat het doelwit absoluut zeker niet meer zal terugvuren. En in 82-85 was het groepje militairen die daadwerkelijk in serieuze vuurgevechten betrokken geweest waren redelijk klein (U mag zelf invullen; Congo 60-64 en Kolwezi 78). En natuurlijk huurlingen allerlei slag. Om te vermijden dat iemand denk dat ik de eerste categorie “beschuldig”; ik denk vooral aan huurlingen, vooral door het geschiet op kinderen en vrouwen.

Bronnen: Nota Wezel 20 feb 83, Verklaringen Lacroix proces Borains, het beschikbare foto en videomateriaal, specificaties Mercedes 190 WN201, Saab 900 Turbo en Ford Transit Mk II, specificaties winkelkarretjes, deurkrukken en industriële veiligheidsdeuren. Ponsaers & Dupont, de Bende, Ponsaers, Loden jaren, Hilde Geens, 16 manieren... BendeCommissie I en II. Website CWB en Wikipedia.

Voor wat het waard is: mogelijke vertreklocaties voor Benderaid Nijvel.

(Nota Wezel pag. 24) De expert Limal dacht dat de Saab was volgetankt voor vertrek en er stond 38,4 Km op de dagteller toen hij gevonden werd. Ik veronderstel dat de daders dat deden voor vertrek uit hun schuilplaats, en niet onderweg stopten, met zoveel wapens aan boord, om alsnog te tanken (maar dit kan fout zijn natuurlijk).

Dit laat toe bij benadering vergelijkingen te maken met gekende "verdachte" lokaties.

Tijdens de feiten was er gereden van de Colruyt te Nijvel, Brusselsesteenweg nr. 170 tot aan Nijvelsesteenweg nr 142, Eigenbrakel (Diable Amoureux): +/- 8,7 Km.

Van de Diable Amoureux tot aan de vindplaats van de Saab, Chaussée d’Alsemberg nr 404 te Eigenbrakel: 4,8 Km, via de snelste route, hetzij de eerste weg die ze konden inslaan na omkeer aan die Diable Amoureux; de Rue Ernest Laurent of eventueel de Avenue Germinal. Waarschijnlijk konden ze dit gerust doen gezien ze de politiepatrouille al hadden “uitgeschakeld”.

In totaal is dit 13,5 Km. De dagteller op de Saab was 38,4 km: dus was er al 24,9 km gereden. Ze waren onderweg richting Noord, dus vergelijken we eerst met gekende lokaties ten Noorden van de Diable Amoureux;

  • De loods in de Eikenlaan 36 Overijse: 24,9 km (!?!)

  • Garagecomplex beau Site/Box “louise” in Elsene: 29/30 km

  • Box “Martine”, Avenue hippocrate 2 in St Lambrechts Woluwe: 32 km

  • Box “Appolon”, Alsembergsesteenweg 731 te Ukkel : 28 tot 30 km

  • Kroonlaan 83, Elsene, adres Stillemans: 31,2 km

  • Chaumont-Gistoux: 31 km

Richting Zuid lijkt onwaarschijnlijk; 25 km is niet genoeg om tot in Montigny Le Tilleul, Lobbes, Boussu te raken. Richting West, is wel mogelijk: Bois de la Houssieres, Rue du Pire is maar 15 km verwijderd. In theorie kunnen ze van daar vertrokken zijn, eventueel om na de inbraak naar een ander schuiloord ten Noorden van Eigenbrakel te rijden.

820

Re: Nijvel: 17 September

Of de atoomschuilkelder? Wie beheerde de atoomschuilkelder in de jaren '80?