Re: Een mogelijke piste

Wat hebben we vandaag geleerd ?

De krugerrand, ook wel gouden rand, is een gouden munt die sinds 3 juli 1967 in opdracht van de Zuid-Afrikaanse regering geslagen wordt. Op de portretzijde staat het portret van Paul Kruger, de laatste president van Transvaal, op de keerzijde staat een springbok afgebeeld, juist zoals op de gewone rand (een verwijzing naar de Witwatersrand, het natuurgebied waar de munt naar vernoemd werd). Ze hebben de status van wettig betaalmiddel, maar worden als zodanig nooit gebruikt. Als beleggingsmunt is hij wel geliefd. Omstreeks 1980 was de krugerrand goed voor bijna 90 procent van de wereldwijde afzet van gouden beleggingsmunten. Het was tevens de eerste munt ooit die exact een troy ounce aan goud bevatte. Aangezien de internationale goudprijs in dollars per ounce wordt berekend, is zo'n munt de belegger in edelmetalen van dienst.

32

Re: Een mogelijke piste

coconut wrote:

Hallelujah !!!
Eindelijk. Kan je ons vertellen wie Henk de Jong was of wat hij deed. Uit Nederland is mij alleen de entourage van Henk Romy bekend. Ik neem aan dat je het hier niet over de voetbaltrainer hebt. Kan het iets te maken hebben met de Nederlandse nummerplaten in Aalst ( duplicaat van een wagen van het hof ). Kan je ten minste de richting aangeven waarin we moeten zoeken.

Ik heb geen of weinig kennis maar ik ben een Brabants trekpaard ( = werkpaard ) Ik wil graag de discussie met jou aangaan , al zal dat voorlopig een monoloog van jou moeten worden . ( met vragen van ons)


Ik ben ooit de discussie met Cobra aangegaan op een moment dat iedereen hem vergruisde. Indien ik zijn laatste woorden mag geloven is hij ondertussen mijn grootste verdediger geworden. Hij raad je zelfs aan mij te respecteren. Dat is niet nodig, dat zal ik zelf wel verdienen.

Om het in jouw stijl te zeggen, grijp je kans. Ik zal je niet veroordelen, dat is trouwens mijn taak niet.
Laat ons aub op een respectvolle manier herbeginnen. Ik heb trouwens met zeer veel aandacht je verhaal over Danny gelezen ……….en al het andere.

Henk de Jongh was een grote regelaar en witwasser in Luxemburg. Hij regelde alle soorten buitenlandse vennootschappen en zette allerlei financiële constructies op, zoals frontstore-dekmantelfirma’s die facilitaire ondersteuning bieden aan criminele organisaties. Via zijn buitenlandse vennootschappen werden honderden miljoenen weggezet en/of witgewassen. Het geld liet hij rondgaan via rekeningen van de vele banken in Luxemburg en dat werd op geheime bankrekeningen gezet in Luxemburg en Zwitserland of omgezet in aandelen aan toonder, onroerend goed, hotels, grond, goud of stapels baar geld.

Wat het herbeginnen betreft, voor mij geen probleem. Laten we zien of we met deze zaak verder komen.
Wat de Krugerrands betreft. Die werden bij de overval in Zaventem buitgemaakt. , maar ik weet niet of dat de Krugerrands waren waar Finné mee aankwam.

Re: Een mogelijke piste

Van Finné is geweten dat hij zwart geld naar Luxemburg bracht, zo waren er waarschijnlijk honderden. Er was ook geweten dat hij informant was. We zullen dus moeten gaan zoeken naar details die "anders" waren of opvielen. Ik ga gewoon af op mijn geheugen, men zal mij hier wel corrigeren indien ik de mist in ga. In zijn bureau hingen 3 politie of rijkswachtuniformen ( belangrijk verschil dat ik vergeten ben) Waarom? Wat deed hij hiermee ? Er was eveneens geweten dat hij gewapend rondliep, dit laatste was door de bank  uitdrukkelijk verboden.

Hij had nauw contact met Reyniers , dus 3 details die niet "gewoon" waren. Hij reed rond met een opvallende wagen waarop een vlag hing "van één of andere bananenrepubliek" Misschien deze opvallende dingen zodat de focus eerder daar op valt dan op de persoon zelf .

Maar een paar uur na zijn dood gebeuren de raarste dingen. Men ( politiedienst) gaat zijn huis binnen om zogezegd zijn honden af te maken. Hoogst ongebruikelijk. Wie ging binnen op bevel van wie en wat zocht men ?  In normale omstandigheden had men zijn dochter kunnen verwittigen ivm de honden.

Persoonlijk denk ik niet dat hij vermoord werd ivm zijn ontboezemingen over de staatsgreep. Half Belgie wist dat, tot en met de Vlaamse schrijver die minister zou worden in de nieuwe regering.

Moet het motief dus niet eerder gezocht worden ivm het feit dat hij informant was ? Want zonder motief geraken we niet bij de daders.

Maar stel dat hij inderdaad de Krugerrands via Bouhouche of Beijer had en dat men hem dus als getuige had willen vermoorden, waarom werden er dan Kerstfoto 's  genomen met de Cartier horloges om de pols van de vrouwen.

Jij suggereerde dat we die vraag aan Beijer zouden moeten stellen, hij zal hier inderdaad kunnen op antwoorden denk ik. Die vraag zullen we dus op het franstalige forum moeten stellen aangezien hij daar aanwezig is.
Goed, hoe kunnen we verder ?

Re: Een mogelijke piste

Nog vergeten te zeggen, hij was dus ook de man die moest opdagen met het geldkoffertje bij drugdeals. Zie schrijven Beijer aan Patricia Finné.

35

Re: Een mogelijke piste

coconut wrote:

Van Finné is geweten dat hij zwart geld naar Luxemburg bracht, zo waren er waarschijnlijk honderden. Er was ook geweten dat hij informant was. We zullen dus moeten gaan zoeken naar details die "anders" waren of opvielen. Ik ga gewoon af op mijn geheugen, men zal mij hier wel corrigeren indien ik de mist in ga. In zijn bureau hingen 3 politie of rijkswachtuniformen ( belangrijk verschil dat ik vergeten ben) Waarom? Wat deed hij hiermee ? Er was eveneens geweten dat hij gewapend rondliep, dit laatste was door de bank  uitdrukkelijk verboden.

Hij had nauw contact met Reyniers , dus 3 details die niet "gewoon" waren. Hij reed rond met een opvallende wagen waarop een vlag hing "van één of andere bananenrepubliek" Misschien deze opvallende dingen zodat de focus eerder daar op valt dan op de persoon zelf .

Maar een paar uur na zijn dood gebeuren de raarste dingen. Men ( politiedienst) gaat zijn huis binnen om zogezegd zijn honden af te maken. Hoogst ongebruikelijk. Wie ging binnen op bevel van wie en wat zocht men ?  In normale omstandigheden had men zijn dochter kunnen verwittigen ivm de honden.

Persoonlijk denk ik niet dat hij vermoord werd ivm zijn ontboezemingen over de staatsgreep. Half Belgie wist dat, tot en met de Vlaamse schrijver die minister zou worden in de nieuwe regering.

Moet het motief dus niet eerder gezocht worden ivm het feit dat hij informant was ? Want zonder motief geraken we niet bij de daders.

Maar stel dat hij inderdaad de Krugerrands via Bouhouche of Beijer had en dat men hem dus als getuige had willen vermoorden, waarom werden er dan Kerstfoto 's  genomen met de Cartier horloges om de pols van de vrouwen.

Jij suggereerde dat we die vraag aan Beijer zouden moeten stellen, hij zal hier inderdaad kunnen op antwoorden denk ik. Die vraag zullen we dus op het franstalige forum moeten stellen aangezien hij daar aanwezig is.
Goed, hoe kunnen we verder ?

@coconut
Nu we met mijn verhaal verder gaan, kunnen we misschien beter vanaf daar verder gaan. Verderop zal ik hier waarschijnlijk op terug komen.

Re: Een mogelijke piste

ok, geen probleem. Er hangt vandaag iets in de lucht. Niet alleen een nieuwe lente maar ook een nieuw geluid. Het zal toeval zijn maar er is hier vandaag nog een ander verhaal te lezen bij "de vriend" en dit ivm  Peter De Vleesschauwer. Volgens mij hangt er zelfs nog een derde verhaal in de lucht.

Goed bezig.

37

Re: Een mogelijke piste

coconut wrote:

ok, geen probleem. Er hangt vandaag iets in de lucht. Niet alleen een nieuwe lente maar ook een nieuw geluid. Het zal toeval zijn maar er is hier vandaag nog een ander verhaal te lezen bij "de vriend" en dit ivm  Peter De Vleesschauwer. Volgens mij hangt er zelfs nog een derde verhaal in de lucht.

Goed bezig.

Inderdaad coconut en in hetzelfde stramien !

38

Re: Een mogelijke piste

LEO wrote:
coconut wrote:

ok, geen probleem. Er hangt vandaag iets in de lucht. Niet alleen een nieuwe lente maar ook een nieuw geluid. Het zal toeval zijn maar er is hier vandaag nog een ander verhaal te lezen bij "de vriend" en dit ivm  Peter De Vleesschauwer. Volgens mij hangt er zelfs nog een derde verhaal in de lucht.

Goed bezig.

Inderdaad coconut en in hetzelfde stramien !

Zag ik ook. Volgens mij is het echt toeval. Ik heb het nog niet gelezen maar weet ook niks van De Vleesschauwer of hoe hij mag heten af, dus dat lat ik aan jullie over.

39

Re: Een mogelijke piste

Hoi iedereen, begrijp ik het goed dat jullie indirect een duidelijk onderscheid maken tussen de Bende van Nijvel & Bende Haemers.

  • Bende Van Nijvel: in een notendop 2 verscheidene bendes pre & post anno 85.

  • Bende Haemers:  Smars, Lacroix, VDB, Ciolini, ...

Is het correct om te zeggen dat het voor de bende Haemers enkel om het geld draaiden? De Bende van Nijvel laat ik hierbuiten, zijn genoeg speculaties te vinden op het forum.

Alvast dank voor de feedback!

40

Re: Een mogelijke piste

remco wrote:

@insider Henk de broer van Cees die in NL een rol speelde in de IRT affaire? Was dit niet in een hele andere tijd?

Henk is inderdaad de broer van Cees de Jongh. Ze werkten onafhankelijk van elkaar maar toch in hetzelfde wereldje.
Met Cees kreeg ik vijf jaar later te maken maar dat heeft niets met de Belgische affaire te maken.
Heb je het verhaal over BURAFEX gelezen?