211

Re: DNA-onderzoek

FreCR wrote:

Over de uitspraak:
Er was DNA gevonden dat overeenstemde dat de betrokkenheid van de bende-De Staerke bewees.

Naar mijn mening is dat toch een beetje ongelukkig om dat op die manier te schrijven.
Ik zou wel eens een DNA-staal willen zien van "de bende De Staerke" om mee te vergelijken waarmee dit (eventueel) een bewijs kan zijn.
Behalve indien "de bende De Staerke" een persoon zijn naam blijkt te zijn (vb.: "de bende" als voornaam en "De Staerke" als achternaam big_smile), lijkt het me nogal moeilijk.

beter was geweest om te schrijven:
Er was DNA gevonden dat overeenstemde met dat van een lid van de bende-De Staerke. Dat maakte mogelijke betrokkenheid van de bende-De Staerke een realistisch spoor.

Ik dacht eerst dat ze bedoelde "de clan De Staerke". Dat er dus DNA gevonden was van "een" De Staerke. Dat kan men via familie wel geverifieerd hebben. De bende Staerke is idd veel heterogener. wink

212

Re: DNA-onderzoek

bertlagaisse wrote:

Hilde Geens zei in een HUMO interview ooit:

»Er zijn nóg zogenaamde doorbraken geweest. De laatste waarvan ik hoorde, dateert van 2011. Er was DNA gevonden dat overeenstemde dat de betrokkenheid van de bende-De Staerke bewees. Mij is gezegd dat de champagne toen is ontkurkt in Charleroi: voor het einde van het jaar zou de bende opgerold zijn.»

https://www.humo.be/actua/384151/is-het … die-in-een

Hilde Geens heeft natuurlijk zeer veel inside info, maar is daar ooit iets van terecht gekomen van dit DNA spoor naar de bende De Staerke ?

Om even ook de vraag zelf te beantwoorden:

Waarschijnlijk heeft men het over dit voorval (gezien het jaartal 2011 + DNA van een van de De Staerke-bendeleden):
In 2011 werd een DNA spoor "ontdekt" van Dominique Salesse. Alleen, dat DNA spoor werd terug gevonden op een kledingstuk dat van Dominique Salesse hemzelf was. Dat kledingstuk was "per ongeluk" bij de Bende van Nijvel bewijsmaterialen terechtgekomen.

Dus, hoe het is afgelopen: met een kluchtig verhaal wink

Non semper ea sunt quae videntur

213

Re: DNA-onderzoek

Merovinger wrote:

Het DNA-spoor op de kogelwerende vest opgevist in Ronquières werd wel degelijk op de kraag gevonden. Op de kraag werd een bloedspoor gevonden die tijdens een forensisch onderzoek letterlijk aan het licht is gekomen. Het DNA is nu naar Lyon gebracht voor verdere verfijning.

Het duurt wel erg lang voor hier een resultaat uit komt, hier zou toch al lang iets van bekend moeten zijn

214

Re: DNA-onderzoek

Misschien is het resultaat er al. De onderzoekers zijn niet verplicht om hierover te communiceren.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

215

Re: DNA-onderzoek

Na de overval op Dekaise zijn er bloedsporen gevonden in het immo-2000 appartementencomplex. Vermoedelijk afkomstig van een van de daders. Is hier ooit een DNA test op uitgevoerd?

Re: DNA-onderzoek

De DNA-sporen op een hoedje toonden alleen aan dat de drager van het hoedje DNA had dat alleen bij sommige zigeuners voorkomt. De Staerke heeft zigeunerbloed.

Bron: Belang van Limburg | 29 Juli 2000

217

Re: DNA-onderzoek

Dat zeg niets, helemaal niets. Ik heb mijn vragen bij Hilde Geens.

218

Re: DNA-onderzoek

"Alleen bij sommige zigeuners". Bijgevolg was het een zigeuner. Logisch.

219

Re: DNA-onderzoek

dhrlanden wrote:

De DNA-sporen op een hoedje toonden alleen aan dat de drager van het hoedje DNA had dat alleen bij sommige zigeuners voorkomt. De Staerke heeft zigeunerbloed.

Bron: Belang van Limburg | 29 Juli 2000

Dit is niet volledig correct wat hierboven staat. Het gaat over volgend hoedje en test:

the end wrote:
Merovinger wrote:

De ‘reus’ verloor zijn muts in Aalst - Haren en vlekken kunnen leiden tot ontmaskering Nijvels bendelid

Dankzij zweetvlekken op het hoofddeksel konden deskundigen ook de bloedgroep van (vermoedelijk) de ‘reus’ achterhalen.

Bron: Het Laatste Nieuws | 2 december 1985.

De bloedgroep van de zweetvlekken op het vissershoedje is B, afscheider A2B aanwezig.

Ik heb de resultaten gelezen, dit DNA komt veel voor bij zigeuners maar ook bij niet zigeuners in mindere mate. Er is ook geweten welke dader dit hoedje droeg trouwens en welke moorden hij pleegde er is een robottekening van die dader. Dan zou in de logica die dader dit type DNA moeten hebben.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

220

Re: DNA-onderzoek

Ben wrote:

Misschien is het resultaat er al. De onderzoekers zijn niet verplicht om hierover te communiceren.

Bovendien geven deze Franse onderzoeken enkel indicaties betreffende te verwachten fysische kenmerken, lichaamsbouw , haarkleur, geografische afkomst, enz., en dit met een beperkte zekerheid. Geen 100% matchen. Met het resultaat moet dus zeer zorgvuldig worden omgesprongen, als er al iets zinnigs uit komt.