41

Re: Parkeerkaart

Merovinger wrote:

Of om er cokelijntjes mee te trekken. wink

Voor iemand die een reuze-grote-neus heeft dan. smile (nogal lange lompe kaart)

noorderling wrote:

Zo'n plastic kaart om in te breken zijn doorgaans stukkie groter en gemaakt van een halfslap plastic dat meebuigt met de kozijnen. Met zo'n bankpasjes formaat kom je veel minder ver.

Laat deze kaart nu nét te zijn wat je omschrijft. wink

Op foto lijkt de kaart zoals een bankkaart. Dit is echter niet het geval. De afmetingen zijn een "stukkie groter" dan die van een bankpasje. (10,9cm x 5,6cm). Het plastiek is halfslap (of halfhard smile). Kaart is van plastiek maar kan van buigzaamheid vergeleken worden met een speelkaart of met van die visitekaartjes welke soms op dun plastiek gedrukt worden. De foto die verspreid werd geeft dus een verkeerde indruk van de afmeting en plastieksoort/dikte.

kenza wrote:

Met een bankkaart een deur opendoen gaat alleen in films. Met een plastiek paketje dat de bakkers of slagers gebruiken heb je een kans.

De "parkeerkaart" is langer dan een bankkaart en het materiaal is veel slapper dan die van een bankkaart. Snij eens een kaartje uit van 10,9cm (of 11 cm) lang en 5,6cm breed. Formaat komt plots wel goed uit voor zo'n kaart. Tegenwoordig zit veel wat je koopt in een irritante blister-verpakking uit halfhard plastiek. In de jaren '80 nog niet. Deze plastiekverpakkingen zijn ook ideaal. Als je per toeval uzelf hebt buiten gesloten en het een poging geeft, vergeet inderdaad de bankkaart. Dit werkt alleen in films inderdaad. Je maakt wel kans met bijvoorbeeld een lidkaart of een bloedgroepkaartje welke eigenlijk een papiertje is die geplastificeerd is.

kenza wrote:

Als wij gaan urbexen in leegstaande panden gaan wij ook soms langs de voordeur binnen en met een bankkaart een deur opendoen gaat alleen in films. Met een plastiek paketje dat de bakkers of slagers gebruiken heb je een kans maar de beste manier om een deur te openen is heel simpel, je draait een gyprocvijs in de cilinder en klaar is kees.

Toch mee opletten, ook in een leegstaand pand is dit "inbraak met geweld als verzwarende omstandigheid".

noorderling wrote:

Trucje met plastic kaart werkt alleen als de deur is dichtgevallen, alle sloten verder vrij zijn. Ik heb er de afgelopen 20 jaar al menig buur mee geholpen die zichzelf had buitengesloten.

Je zou versteld staan hoeveel mensen de voordeur achter zich dicht trekken zonder deze in het slot te draaien.

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Parkeerkaart

De bankkaart werkte denk ik vroeger wel in de naïeve tijd, toen er op veel plekken nog touwtjes uit de brievenbus hingen, de tijd van de simpele fietssloten die nog openstuitbaar waren. Toen zag je nog vaak sloten die 'bloot' lagen aan de buitenkant. Paar keer friemelen met je bankkaart en plop slot schoot open. Bij nooit gerenoveerde schuurdeuren uit de jaren 60, zie je ze nog steeds. In de jaren 80 zag je deze onbetrouwbare systemen nog veel.

Tegenwoordig met nieuwe inzichten , sloten, nieuwe technieken, anti diefstal maatregelen , ligt het slot moeilijker en om dan een stukkie plastic erdoorheen te schuiven op zoek naar de zwakke plek, heb je toch bij voorkeur een stukkie van minstens 10 x 10 nodig omdat ie al doende schuin trekt, en je m dan aan n hoek puntje er door trekt.

Het meest ideale plastic laat zich wat lastig omschrijven, het wordt in de industrie gebruikt, bv als verpakking- of tussenmateriaal. Tis heel flexibel als karton, met de sterkte van plastic. Voor zover ik weet worden van dat materiaal geen pasjes gemaakt, omdat ze te slap zijn om goed in een aflezer te steken

Re: Parkeerkaart

Met een bankpas kan je uitstekend flipperen, met een parkeerkaart niet.

44

Re: Parkeerkaart

De kaart is niet wat ze lijkt. Op foto lijkt dit ter grote van een bankkaart te zijn, dit is niet het geval. De kaart lijkt daardoor uit hetzelfde materiaal te zijn gemaakt (soort plastiek, soort buigzaamheid, soort dikte) als een bankkaart. Dit is niet het geval. De kaart heeft perfecte afmetingen en de ideale stugheid (of flexibelheid) voor te gebruiken als "alternatieve" deur opener. smile

Overigens is de benaming "parkeerkaart" fout. Bij een parkeerkaart stel ik me iets anders voor. Deze "parkeerkaart" is eerder een "stukje bedrukte plastiek" waarbij die bedrukking toevallig over iets i.v.m. parkeren gaat.

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Parkeerkaart

OK FreCR. Als we uitgaan van je these dat deze kaart door één van de daders als "alternatieve" deuropener werd gebruikt, wat weten dan meer? Dat één van de daders dit regelmatig gebruikte en dus ergens inbrak "zonder sporen" achter te laten (hij hoeft geen raam kapot te slaan of een deur met een breekijzer te vernielen)? Is dat je punt?

Hij gebruikte het misschien als waaier wanneer hij het te warm kreeg na een achtervolging. lol

Re: Parkeerkaart

Zwitserland lijkt me inderdaad een plaats die vaak voorkomt bij verdachten die België ontvluchten, waaronder Lekeu.

47

Re: Parkeerkaart

En Nicolas Lebon, en Hilaire Beelen.

Re: Parkeerkaart

FreCR wrote:

De kaart is niet wat ze lijkt. Op foto lijkt dit ter grote van een bankkaart te zijn, dit is niet het geval. De kaart lijkt daardoor uit hetzelfde materiaal te zijn gemaakt (soort plastiek, soort buigzaamheid, soort dikte) als een bankkaart. Dit is niet het geval. De kaart heeft perfecte afmetingen en de ideale stugheid (of flexibelheid) voor te gebruiken als "alternatieve" deur opener. smile

Overigens is de benaming "parkeerkaart" fout. Bij een parkeerkaart stel ik me iets anders voor. Deze "parkeerkaart" is eerder een "stukje bedrukte plastiek" waarbij die bedrukking toevallig over iets i.v.m. parkeren gaat.

http://www.bendevannijvel.com/gfx/parkeerkaart.jpg

FreCR heeft 200% gelijk. Deze afmetingen, materiaal en zo te zien de stijfheid van het kaartje  zijn ideaal voor een veel gebruikte inbraakmethode, het open "flipperen" van een deur. Het was in die jaren moeilijk om sowieso materiaal te vinden dat goed hiervoor was. Iemand die veel inbrak, zou dit kaartje zonder twijfel hebben bijgehouden. Plastic Flessen met redelijke wanddikte zoals een Bru-fles waren nog niet op de markt in die periode. Het gaat niet over waar het kaartje vandaan komt, maar over het kaartje zelf, wat je er mee kan doen.

Nu koop je dergelijk materiaal zo op het internet. Toen nog niet.
https://www.zieh-fix.com/de/manipulatio … riffe.html

VERMEULEN

PS. Was er bij Dekaise ook geen sprake van een mislukte inbraakpoging enige dagen voor de overval?

49

Re: Parkeerkaart

Dat kaartje zou een rugsteun geweest zijn voor een kalender gemaakt door Esso
Het is helemaal geen parkeerkaart dus maar een reclame / promotie object.
Het kaartje is iets langer dan een kredietkaart.
De kaart komt uit de jaren 70.

Re: Parkeerkaart

Deze kaart is inderdaad een kalender, uitgegeven door Esso, de bekende eeuwigdurende kalender.
Meerbepaald is er een raster op de achterkant van deze kaart bestaande uit data waardoor, bij het verschuiven van dit raster, de correcte dagen afgelezen worden. Wat dus gebruikt werd als parkeerkaart.
De dag van vandaag vind je deze bv in het centrum Gent terug, maar met een laagje dat je moet wegkrabben.
Ik stuur een mailtje naar ben met vraag om deze foto op te laden (lijkt me niet te lukken).