71

Re: Wollen mantel

Bij de rijkswacht of het leger kreeg je gratis een bril die je in principe moest gebruiken. Dit deden ze onder meer als je uw eigen bril moest beschadigen, bv. bij een interventie of oefening deze niet kon verhalen bij het leger of de rijkswacht. Ook had het leger en de rijkswacht geen verzekering maar hun eigen kas

72

Re: Wollen mantel

Merovinger wrote:

Net zoals de bril van de reus op RF19 een ABL-bril lijkt te zijn.

De ABL monturen waren ronder van vorm, van hoorn, en van donkerbruine kleur. Ook geen rechthoekige maar meer ronde glazen. Uit onze informatie hadden militairen de keuze tussen het dragen van hun eigen brilmontuur of het aanschaffen van een gratis ABL montuur.

73

Re: Wollen mantel

Merovinger wrote:

Net zoals de bril van de reus op RF19 een ABL-bril lijkt te zijn.

Ook bij de Rijkswacht. Maar dat was nu ook wel een populair model in de jaren '70-'80. Michel Cocu droeg ook zo'n model.

Bossi wrote:

De ABL monturen waren ronder van vorm, van hoorn, en van donkerbruine kleur. Ook geen rechthoekige maar meer ronde glazen. Uit onze informatie hadden militairen de keuze tussen het dragen van hun eigen brilmontuur of het aanschaffen van een gratis ABL montuur.

Zoals Kenza hier boven schrijft was het inderdaad ook zo dat bij beschadiging je geen vergoeding kreeg als't om uw eigen bril ging. Bij een van hen, kreeg je een nieuwe.

Over de exacte rondingen en afmetingen van de standaardbril: Het blijft een robotfoto. De robotfoto waar een 100% exacte overeenkomst is met de dader (indien gevat) wil ik nog wel eens zien. Robotfoto 19 werd overigens onder hypnose gemaakt. Ik zou eens willen weten hoeveel daders er al (wereldwijd) ooit terug gevonden zijn a.d.h.v. een robotfoto-onder-hypnose... (toen de robotfoto's werden gemaakt: wereldwijd: 0 personen). Ik meen me zelfs te herinneren dat 1 van de gehypnotiseerden nadien heeft gezegd: "hij lijkt er niet eens op" (op de persoon die hij/zij zag). Dus een detail over de ronding van de bril: tja... er zijn getuigen die hebben gezegd dat ze niet hebben gezien dat hij een bril droeg zelfs. wink

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Wollen mantel

Ik heb geen cijfers, maar het zou ook vandaag 0 kunnen zijn. Hypnose levert als opsporingsmethode niets op. Daar is wetenschappelijke consensus over. Dat is al vele jaren bekend. In de meeste landen wordt het niet gebruikt en in België is recentelijk besloten het af te schaffen. Eindelijk, want het hele bendedossier is erdoor vervuild.

Er is geen bewijs dat hypnose een meer gedetailleerde herinnering oproept. Daarentegen is wel het omgekeerde bewezen: dat hypnose tot slechtere resultaten kan leiden. Getuigen onder hypnose zijn veel bevattelijker voor suggesties. Een ondervrager kan de getuige in een bepaalde richting sturen, als hij dat wil. Maar ook zonder kwaad opzet kan een speurder door de verkeerde vragen een resultaat krijgen dat sterk afwijkt van de werkelijkheid.

Een rechter die wil, kan alle getuigenissen die onder hypnose zijn verkregen naar de prullenbak verwijzen, onder verwijzing naar de wetenschap.

75

Re: Wollen mantel

Hypnose is per definitie gebaseerd op (grote) vatbaarheid voor suggestie. Logisch gevolg is dus idd bovenstaand feit. Die specifieke robotfoto's best afvoeren dus.

76

Re: Wollen mantel

Ik zou hypnose (medisch) niet opzijschuiven, wegens (in medische context) zelf meegemaakt.

Re: Wollen mantel

Bij mijn weten heeft Burberry steeds een geruit motief aan de binnenzijde... dit zie ik hier niet voorkomen.

78

Re: Wollen mantel

L’incroyable manteau des tueurs du Brabant

Cette pièce à conviction fait remonter la piste des frères Sliman, venus du Nord de la France.

Aujourd’hui à la retraite, Jean-Pierre Adam n’a rien perdu des qualités de l’enquêteur qu’il fut pendant quarante ans. Il faut voir et revoir l’interview qu’il a accordée en 2017 à notre consœur de TV Lux Christelle Collin. C’est énorme : cet ancien gendarme dit tout simplement détenir la vérité sur les tueries du Brabant. Selon lui, la vérité passe par les frères Thierry Sliman et Xavier Sliman, des truands du Nord de la France.

Le Nord de la France ! Lors du premier fait, le vol d’un fusil de chasse le 13 mars 1982 dans une armurerie à Dinant, les auteurs rejoignirent une voiture qu’on vit démarrer en direction de la France, déjà.

Le 14 août, c’est sur le territoire français, à Maubeuge, que les auteurs cambriolaient une épicerie pour voler du vin, du champagne et du foie gras. Leur véhicule portait une immatriculation française. Toujours porteuse de plaques françaises, la voiture est employée, le 30 septembre de la même année, lors de l’attaque à Wavre de l’armurerie Dekaise.

Lees hier het hele artikel » www.dhnet.be

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

79

Re: Wollen mantel

Probeer de broers maar eens te googelen ... of via via (truand, gangster, malfaiteur ...). Vreemd toch dat je quasi niets terugvindt op het internet.

Re: Wollen mantel

Toch even een kleine kanttekening voor wat het waard is... Misschien werd dit al ergens gezegd maar op het Franstalige forum heeft een opmerkzame gebruiker kunnen zien dat er op de PV iets anders staat dan wat de journalist beweert » tueriesdubrabant.1fr1.net

Kijk even naar de post van Shaft op 29/2/2020:

"Vous devriez lire mon message du 29 fevrier. sur la photo du pv’ il est clairement écrit: xavier a ete mis hors de cause par les témoins de wavre..."

Dit is natuurlijk maar een deeltje en mogelijk gaat dat over andere getuigen dan de getuigen waarover hij spreekt in de reportage. Ik zou niet begrijpen waarom een agent daar nu over zou liegen.