Re: Aalst: Proloog

Raf wrote:

Na het bezoek aan het Osbroeckpark van vandaag denk ik dat we er vrij zeker van mogen zijn dat de joggers op de atletiekpiste hun angst gegrond was en zij wel degelijk de bende gezien hebben. Hebben zij ooit personen moeten herkennen? Geholpen bij het opstellen van robotfoto's? Aangezien ze ze toch van redelijk dichtbij gezien hebben, zeker de confrontatie aan de auto.

Raf, ik zat net op de site te zoeken naar een bepaald artikel dat ik maar niet terug vind, en dit kwam ik tegen bij het dossier De Staerke, een citaat vanop deze website:

"De afgelopen jaren zijn mensen die die bewuste avond toevallig in de Delhaize in Aalst waren gehypnotiseerd, zodat ze konden helpen bij het opstellen van robotfoto's. Maar in het dossier van Freddy Troch zaten er in 1987 al diverse getuigenissen. Zo waren er Luc H. en Suzy V.K., allebei werkend bij een ingenieursbureau in Zele, die enkele dagen voor de aanslag samen gingen joggen in het Osbroekpark, aan de achterzijde van de Delhaize in Aalst. Allebei herkenden ze "heel formeel" Philippe De Staerke als de gemene mijnheer die ze toen in het park tegen het lijf liepen en die het blijkbaar niet leuk vond dat hij was gezien."

Nu, zoals altijd weer een vraagteken bij de juistheid van de gemelde feiten, maar als ze zouden kloppen, leid ik daaruit af dat De Staerke Philippe formeel op foto werd herkend door allebei de joggers als aanwezige die avond in de dreef.

152

Re: Aalst: Proloog

Goed Renne, we zijn goed bezig.

153

Re: Aalst: Proloog

Aha, De Staerke heeft wel iets met 'verkenningen'. Hij loopt om 16.00 uur door de Delhaize in Aalst op de bewuste 9 november. En de week ervoor verkent hij het park. Aangezien hij toen in gezelschap was moet hij zijn kompanen dus kennen. Spijtig dat dit niet verder uitgespit is.

154

Re: Aalst: Proloog

Het is uitermate belangrijk te weten:

  • Van welke datum is het treinticket dat in Houssiere gevonden werd?

  • Rond welk uur vond de wandelaar de verbrande spullen? Er staat 'namiddag' maar dit  is erg ruim.

  • Is men zeker dat De Staerke om 16.00 uur zijn wandeling in de Delhaize Aalst deed?

155

Re: Aalst: Proloog

De "wandelaar" die de brand vond was een gendarme in dienst van Ecaussines. Waar rook was is vuur dacht hij. Hetzelfde is gebeurd bij de vondst bij Derscheid. Dikwijls wordt een wandelaar, jogger uitgevonden om de speurders, tipgever te beschermen.

156

Re: Aalst: Proloog

Café The Fox, waar volgens een getuige op de avond van de feiten een man zat die deel uitmaakte van de bende rond Patrick Haemers.

Wie was toch die man van de bende Haemers? Niemand die dat kan vertellen?

Re: Aalst: Proloog

dim, ik dacht dat het ging om Marc Vandam, die aldaar zou gesignaleerd zijn in een zwarte VW Golf, maar later zouden de getuigen (bij confrontatie?) die verklaring terug hebben ingetrokken.

158

Re: Aalst: Proloog

Was het niet Axel Zeyen of ben ik nu verkeerd?

159

Re: Aalst: Proloog

Wel ik heb inderdaad al deze twee namen opgevangen. Zeyen of Vandam, wie was het nu? En wat is de bron van deze info?

Re: Aalst: Proloog

Renne wrote:

Ik denk dat die premiejager na Overijse/Eigenbrakel naar die centrale directie belde... En dat hij beweerde dat de Bende bestond uit 3 Belgen, 2 Italianen, 2 Grieken. En dat ze in de loop van de maand(november) opnieuw zouden toeslaan. Men ging niet in op zijn eisen,men dacht dat hij op het geld uitwas (=vandaar de naam premiejager), maar men stelde hem voor naar het gerecht te stappen. Dit deed hij niet.

Ik snap dit niet. Delhaize heeft toch een premie gezet op de gouden tip? Waarom sturen ze dan een premiejager wandelen? Was de premie in november 1985 al uitgeloofd?