Re: Zaventem: 26 Oktober 1982

Overval op waardentransport in Zaventem op 25 oktober 1982 waarbij veiligheidsagent Zwarts om het leven kwam. Daders waren uitgerust met een Taunus met rijkswachtkenmerken, rijkswachtuniformen en zeer opvallend alle 4 bewapend met een Engelse stengun uit de Tweede Wereldoorlog.

Waarschijnlijk voor de “uniformiteit”, hadden ze enkel van dit wapen 4 stuks. Als getuigen aangeven dat deze daders over 4 stenguns beschikten, dan moeten we dit aannemen dat dit zo was, omdat dit wapen zeer unieke typische kenmerken heeft. (Lange lader dwars horizontaal en precies door een doe-het-zelver met een laspost in elkaar gezet.)

Keuze van wapen leek me altijd bizar. Leuk voor re-enactment rollenspelen en eerder terug te vinden in een wapenverzameling van verzamelaars betreffende WOII. 4 UZI’ of FAL’s, ja, maar geen WO2 onbetrouwbare wapens.

Uit het document dat Ruf postte:

Op pagina 170 van dit document:

La découverte du box "Apollon".
16.7. I. Le 3 janvier 1989, une femme qui n' a pas été identifiée a loué sous faux nom de "de blanger" Ie box de garage n° 404 situé dans Ie complexe immobilier "Apollon", 733, chaussée d' Alsemberg à Uccle.

Op pagina 171 in de lijst van gevonden wapens in deze box:

- quatre mitraillettes Sten

Dit zou wel heel erg toeval zijn. Bij één van de grootste overvallen op Zaventem gebruikte de daders 4 Stens oude WO2 machinepistolen met een bedenkelijke betrouwbaarheid en in een box toebehorend aan de meest bekende overvalbende in België worden er 4 Stens gevonden. Bizar.

Laat me nog volgende commentaar toevoeren. In de jaren volgend op 1982 werd er bij geen enkele vorm van zwaar banditisme dergelijk wapen gebruikt. Logisch vanwege zijn ouderdoms-onbetrouwbaarheid. Het wapen hoort immers thuis op militaria-beurzen en niet om 30 jaar na WO2 te gaan gebruiken voor dergelijke feiten

Waarom werden deze wapens dan jaren lang bewaard? Niet omwille van hun bijzondere eigenschappen? Interessant chantagemiddel?
Waren er bende Haemers leden aanwezig bij de overval in Zaventem of leverden ze enkel de wapens of waren deze wapens het ultieme bewijs tegen verdachten van deze overval?

Toch wat voer voor discussie die bepaalde links wel eens kunnen verduidelijken.

Re: Zaventem: 26 Oktober 1982

Goed gevonden Kees BK Vermeulen. Proficiat!

63

Re: Zaventem: 26 Oktober 1982

Zeer interessant inderdaad. De vier stenguns zouden wel eens de wapens kunnen zijn die bij de overval werden gebruikt. Een en ander wordt volgens mij duidelijk uit wat volgt onderdaan pagina 171 en 172 van het document.

En ce qui concerne les mitraillettes Sten (6°), Ie revolver Smith et Wesson .44 (3°) et Ie revolver Derringer (5°), DURSELEN dit avoir cédé ces armes soit à Thierry SMARS, soit à Philippe LACROIX.

Roland DURSELEN a signalé que Ie fusil FAL découvert à Uccle provenait de Parmurier DELIENS.

Or, ce FAL -de même que la carabine FN C 5.56- avait été, à l'origine, volé chez Juan MENDEZ BLAYA, à Overijse, au cours du mois de mai 1985.

DELIENS admit avoir vendu ces armes à DURSELEN, en  indiquant qu'elles lui avaient été remises en dépöt par Ie nommé Madani
BOUHOUCHE (qui, quant à lui, nie cette transaction).

Philippe LACROIX conteste avoir jamais acheté directement des armes à DURSELEN. Il admet tout au plus avoir assisté, en juin 1985, à une transaction entre celui-ci et Thierry SMARS, portant sur un fusil dl assaut.


De vier stenguns komen dus van de heer Durselen, die ze waarschijnlijk via Deliens van Bouhouche zal hebben. De opbouw van het verslag is wat betreft niet duidelijk genoeg om zeker te zijn dat de "ces armes" in de voorlaatste geciteerde paragraaf ook slaan op de wapens in de eerste geciteerde paragraaf. Hoe denken jullie erover?

Dat het hier dus gaat om de wapens waarmee Zwarts werd overvallen lijkt zeer goed te kunnen. Het is op zich inderdaad merkwaardig dat de bende Haemers geïnteresseerd was in dergelijk verouderd materiaal. Anderzijds bevatte de box blijkbaar ook thompsonmitrailleurs, die toch ook redelijk verouderd waren in die tijd.

64

Re: Zaventem: 26 Oktober 1982

De Thompson submachine gun en de Sten submachine gun werden tijdens WWII veelvuldig gedropt door de geallieerden ten bate van het verzet tegen de nazi's. De Sten kon buitgemaakte Duitse 9 mm para verschieten. Het zou me niet verwonderen moesten er vele aantallen na de oorlog in Gladio-depots terecht gekomen zijn. Dit ter info.

65

Re: Zaventem: 26 Oktober 1982

Leo, vond ook dat met zulke wapens Gladio weer niet veraf was.

Re: Zaventem: 26 Oktober 1982

Sten guns, een granaat uit de tweede wereldoorlog die in Ronquières gevonden werd. Het zijn in de eerste plaats wapens zonder voorgeschiedenis waar je misschien zelfs geen vergunning voor hoeft te hebben en die niet aan een persoon gekoppeld kan worden. Het is ook in die periode dat de Bende overvallen en diefstallen pleegt om aan wapens te geraken.

67

Re: Zaventem: 26 Oktober 1982

Doorbraak in 37-jaar oude cold case? Opgravingen in Brussel naar lichaam van geldkoerier die in 1982 verdween

In Brussel, aan de Van Praetbrug, gaan speurders de komende dagen op zoek naar het lichaam van Francis Zwarts, een geldkoerier die in 1982 spoorloos verdween. Madani Bouhouche, een ex-rijkswachter die vaak in één adem genoemd wordt met de Bende van Nijvel, werd veroordeeld voor de roofmoord.

Speurders hopen dat ze de begraafplaats van Francis Zwarts gevonden hebben, een jonge geldkoerier die in 1982 spoorloos verdween.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Zaventem: 26 Oktober 1982

Hoe zag die omgeving er toen uit? De omgeving van de Van Preatbrug lijkt me nogal een drukke omgeving. Als het zo zou zijn dat Zwarts daar ligt, dan lijkt me dit toch weeral al een bewijs dat de heren Bouhouche & Beijer toch behoorlijk wat lef hadden en zich duidelijk niet begrensd voelden om die lef te tonen.

Re: Zaventem: 26 Oktober 1982

Ik wist echt niet dat mijn smeekbede zo vlug zou verhoord worden. Dit postte ik gisteren of eergisteren:

"Meneer Beijer, ik richt mij nogmaals tot u. U bent bereid de waarheid te vertellen en te helpen. Maar u vraagt een tegenprestatie.
U bent dus van het principe 'Voor wat hoort wat'.

Laat uw kinderen voor één keer fier zijn op u. U hebt de kans het ondraaglijk lijden van een dochter én een moeder minstens te verzachten of zelfs te beëindigen. (Ik refereer naar Moeder Zwarts.)."

Wat de plaats betreft waar ze gaan zoeken. We zullen moeten afwachten of de info klopt. Ik heb altijd gedacht dat het lichaam van Zwarts iets meer richting Vilvoorde zou liggen dan richting Brussel. Maar de  plaats waar ik aan dacht is inderdaad grondgebied Neder-over-Heembeek.

Is ook ongeveer de plaats die Bouhouche onder zware druk aangaf i.v.m. wapens maar in mijn ogen nog veel belangrijker, de plaats waar de wagen van Murcielago teruggevonden werd met lijk. Heb die plaats eergisteren nacht nog een tijd voor mijn ogen gehad op mijn scherm.

Ga nu niet denken dat ik inside info heb he, die heb ik niet.

Wel wel, ben het artikel gaan lezen. Het is volgens de RTBF inderdaad Beijer die de plaats aangeduid heeft. Vreemd niet?

Re: Zaventem: 26 Oktober 1982

Hopelijk wordt het lichaam gevonden, dat hij het dan ten miste ook eens heeft over de 4 personen waar de vrouw van Bouhouche het over had ivm die overval. De enigste plaats waar er voor dit gegraven moet worden is in zijn geheugen

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.