221

Re: DNA-onderzoek

Hoever staat het onderzoek met DNA via het buitenland?

222

Re: DNA-onderzoek

In België kan enkel het niet-coderend DNA gebruikt worden in strafrechtelijke onderzoeken, maar in andere Europese landen, zoals Frankrijk of Groot-Brittannië, mogen speurders ook gebruikmaken van het coderende DNA. Volgens La Libre Belgique en La Dernière Heure hebben de onderzoekers van het Nationaal Instituut voor Criminalistiek en Criminologie (NICC) recent de toestemming gekregen analyses van coderend DNA uit te voeren in het Bende-dossier.

Bron » Nieuws

Allemaal goed en wel. Men heeft toestemming gekregen maar is de wetgeving veranderd? Ik dacht het niet. En hebben ze ook toestemming gekregen om de resultaten van  deze "niet wettelijk daad " te communiceren? Dat zou dan in mijn ogen een strafbaar feit zijn maar ik ben natuurlijk geen jurist. Juristen hier?

223

Re: DNA-onderzoek

Wat was het resultaat van het DNA kogelvrije vest onderzoek labo Lyon Frankrijk?

» Nieuws

224

Re: DNA-onderzoek

Hebben ze dan toch toestemming gekregen om een coderende analyse uit te voeren? Hier in België? Hoe kan dat nu? Dat is mij ontsnapt! Het moest toch via een omweg in Frankrijk gebeuren? Dan konden wij de resultaten via Frankrijk te weten komen. Maar als België opeens akkoord gaat, mogen ze het resultaat natuurlijk niet bekend maken. Slimme zet: geheimhouding van het dossier? Of heb ik het verkeerd?

Re: DNA-onderzoek

Er is merkwaardig veel vernietigd of verloren geraakt in dit dossier. Alle vingerafdrukken bv., en dan nog in twee keer. Hoe zit het overigens met het DNA-onderzoek op de bloedvlek van het kogelvrij vest (oktober 2018, in Lyon)? Toch ook niet per ongeluk in het bleekwater gevallen?

Het argument om te beweren dat de kogelvrije vest nog niet lang in het kanaal kon gelegen hebben was het feit dat het bloed nog in een dergelijk goede staat was dat men er een volledig DNA-profiel kon uithalen. Laat men nu niet beweren dat het van povere kwaliteit was ....

Re: DNA-onderzoek

Verder lees ik dat het strafrecht verbiedt om verder onderzoek uit te voeren op gevonden DNA-materiaal. Deze mag zeker gebruikt worden in een vergelijking met een ander staal, maar niet om een beeld te schetsen van de persoon. Haarkleur, huidskleur, lengte, afkomst ... Langs de ene kant is dit begrijpbaar, langs de andere zijde zou ons dit zo veel helpen!

Re: DNA-onderzoek

Als men dan toch beweert het DNA-staal op die manier te laten analyseren in Lyon,ook al mag het wettelijk niet, waar blijft dan het resultaat, 10 maand later?

Of moeten we dat ook gaan rangschikken bij de kogels die in een verkeerd potje werden gelegd, en andere ongelukjes?

228

Re: DNA-onderzoek

De onderzoekers zijn niet verplicht om te communiceren over de resultaten van dit onderzoek.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: DNA-onderzoek

Couldn't agree more! We zitten op heden nog steeds in een lopend onderzoek waarin niet alles aan het publiek gecommuniceerd wordt.

Re: DNA-onderzoek

Ben wrote:

De onderzoekers zijn niet verplicht om te communiceren over de resultaten van dit onderzoek.

Ze zijn tot niets verplicht, maar als ze dat DNA-onderzoek met veel publiciteit aankondigen in een VTM opsporingsprogramma verwacht je wel dat er enig vervolg op komt.

Na alles wat al mislukt en verdwenen is in dit onderzoek mag er wel enige verantwoording afgelegd worden naar de bevolking toe.

Vertrouwen moet je verdienen; des te meer als zelfs de gewezen Voorzitter van het Comité I publiekelijk zijn twijfels uit bij de gang van zaken. Ook al heeft hij het daar meer bepaald over de Staatsveiligheid.