Re: Waver: 30 September

the end, wat is jouw bron voor 'meerdere' aktetassen? Aktetassen waarmee gevuurd kan worden zonder ze te openen? Of in de hoop dat er tekeningen van prototypes in zitten?

In 'De Bende' van Ponsaers en Dupont lees ik dat één van de overvallers roept 'we hebben wat we zoeken' op het moment dat hij de Beretta met de demper te pakken heeft. Is dit terug te vinden in meerdere geschriften, of eerder sensatie?

Het gevoel dat deze overval in de schaduw van wapenhandel ligt, wordt met de dag groter. Zeg nu zelf, een wapenhandel overvallen die toevallig aan een nieuw type geluidsdemper werkt & een order tot grootschalige levering heeft afgewerkt.

462

Re: Waver: 30 September

Van buiten weet ik het niet meer, de gestolen wapens zaten in 2 zakken, er is de aktetas met het knopje om te vuren en er zijn persoonlijke papieren meegenomen. Dat de overval voor wapens en of proptypes zou gedaan zijn daar ben ik niet van overtuigd, een nachtelijke inbraak of een overval op een beter moment zou logischer geweest zijn in die logica. De Audi (overvalwagen) stond al uren in de straat geparkeerd, ze hebben op iets gewacht.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Waver: 30 September

Op welke info baseer jij jezelf omtrent 'een knopje om te vuren'? Dit is de eerste maal dat ik deze informatie lees. Indien ze op 'iets' gewacht hebben, kan het enkel dit bepaalde cliënteel zijn. Een nachtelijke inbraak kan als gevolg hebben dat het prototype geluidsdemper of belangrijke aantekeningen omtrent deze geluidsdemper niet beschikbaar waren.

Een link met Temse moet er zéker zijn, al is het enkel om 'prototypes' in beide overvallen. Eveneens kijk ik naar de uitvoerders die gelijkenissen tonen.

464

Re: Waver: 30 September

Er is toch op dit forum geschreven dat er aan een prototype geluidsdemper werd gewerkt. Het schieten met een knopje is informatie wat ik de eerste keer hier lees.

Wat ik wel weet is dat er destijds en ook nu nog aktetassen bestaan met een Ingram M10, Ingram M11, H&K Mp5 en Micro Uzi ingebouwd. Zoek maar eens op: operational briefcase.

465

Re: Waver: 30 September

Het zit wat ver in mijn geheugen en moet het nog eens opzoeken. Wat zeker is dat Dekaise aan een koffer werkt waar een wapen inzat die via een knop kon vuren. Eén van de Darville's heeft er trouwens een patent op dacht ik met te herinneren. Over die prototypes van geluidsdempers; zo spectaculair of geheim was dit niet, die bestonden al voor de meeste van die wapens.

Het feit is dat die levering van de 250 geluidsdempers nooit gebeurd is!

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Waver: 30 September

Dekaise werkte inderdaad aan verscheidene 'uitvindingen' of 'modificaties', waaronder deze befaamde koffer. De levering is nooit gebeurd doordat een tussenpersoon het beloofde bedrag nooit aan Dekaise overhandigd heeft, maar er met de noorderzon vandoor ging.

De sleutel tot Dekaise en Temse ligt bij de innovatie, prototype van geluidsdempers en kevlar. Waarom niet bij een andere wapenwinkel een reeds gekende geluidsdemper stelen, en/of een reeds gekende kogelvrije vest?

Wil ik er ook even op inspelen dat Deprêtre zijn best gedaan heeft om Dekaise zo ver mogelijk uit het onderzoek te laten. Dekaise heeft het onderzoek niet vooruit geholpen, tot er een link gelegd werd met de bende, toen werd hij enorm zenuwachtig.

467

Re: Waver: 30 September

Insp. Witse wrote:

De sleutel tot Dekaise en Temse ligt bij de innovatie, prototype van geluidsdempers en kevlar. Waarom niet bij een andere wapenwinkel een reeds gekende geluidsdemper stelen, en/of een reeds gekende kogelvrije vest?

Terechte opmerkingen. Waarom Dekaise? Wel omdat hij een bestelling kreeg van die 250 geluidsdempers. De sleutel tot het oplossen van Waver zit in de logica waarom Dekaise die kreeg. Het feit is dat deze niet geleverd zijn, de redenen dat er daar aangegeven wordt is een zouthoudertje; Dat het allemaal om prototypes gaat ook in Temse duidt op het niveau waarop het zich afspeelt, daar zit de logica waarom Dekaise die bestelling kreeg. Dit is ook de redenen dat er zo weinig zinnigs over de bende geweten is en dat het dossier Mendez buiten het Bende van Nijvel-dossier gehouden moest worden.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Waver: 30 September

De drie partijen zijn aanwezig, Dekaise met zijn hulpje, Pourtois, Van Baelen, Montgomery Kee, Gray en Schoefer. De definitieve afspraak wordt gemaakt. In aanwezigheid van Pourtois en Van Baelen geeft Gray een voorschot van 1.000 dollar aan Dekaise. Voor de maand september belooft hij nog eens een betaling van 400.000 frank, om de productiekosten te dekken.

Als totale koopsom wordt het bedrag van 1.250.000 frank overeengekomen, voor de 250 dempers. Pourtois koopt de 5 Ingrams bij PRB en geeft ze door aan Dekaise. Die is intussen ernstig aan het werk gegaan, maar tegen het einde van de maand september kreeg hij nog steeds niet de beloofde 400.000 frank. Dekaise belt hierover met Pourtois. Het blijkt dat Gray het geld aan Schoefer gaf, met het oog op doorbetaling, maar die vertrok met de noorderzon, en met het geld.

Waarom Dekaise? België was een grote draaischijf voor de wapenhandel en Dekaise was een innovatief iemand die vooruit dacht. Niet meer, niet minder. Het inschrijven en uitschrijven van de 5 ingram's door Pourtois heb ik steeds een geurtje gevonden.

De enige logische link die we op dit moment kunnen leggen is dat Bouhouche op de hoogte was van dit prototype geluidsdemper. Net zoals dat er meerdere ex-werknemers zijn van bij Dekaise die volhouden dat de rijkswacht alvorens 1983 contacten hadden over de nieuwe geweven kevlar, maar dat de rijkswacht top dit steeds ontkend heeft. Het gaat zo ver dat een werknemer zegt 'hoe kan je mij uit 1986 kennen, ik werkte maar tussen '82 en '83 voor Wittock-Van Landeghem.

469

Re: Waver: 30 September

Insp. Witse wrote:

Waarom Dekaise? België was een grote draaischijf voor de wapenhandel en Dekaise was een innovatief iemand die vooruit dacht. Niet meer, niet minder.

Moest het ontwerp van Dekaise zo vooruitstrevend geweest zijn zou de bestelling wel doorgegaan zijn of was er wel een vervolg geweest. Dat de bestelling er kwam om het innovatieve daar ben ik niet van overtuigd.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

470

Re: Waver: 30 September

1.250.000 Bef voor 250 dempers = 5000 Bef/stuk? Wie doet zulke bestelling bij een jonge wapenhandelaar zonder productielijn of arbeiders? De bestelling zou jarenlang aanslepen en met mondjesmaat geleverd worden! Begrijp ik niet goed of had Dekaise een patent op zijn ontwerp?