231

Re: DNA-onderzoek

Men kondigt het DNA-onderzoek aan omdat men wil tonen dat men moeite steekt in het onderzoek. Dat men de resultaten van een lopend onderzoek niet meteen publiceert is toch evident. Buiten een aantal mensen hier op het forum is er niemand die twijfelt aan de oprechtheid van het huidige federaal parket zoveel jaar na de feiten.
Een proces is quasi onmogelijk en daarom is men - zoals de woordvoerder van het federaal parket in Faroek liet doorschemeren - een eindconclusie aan het schrijven als antwoord op de vragen die vooral de nabestaanden zich stellen met alle mogelijke elementen die deze analyse ondersteunen. Men gaat nu niet met alle gretigheid en publiciteit springen op het "spoor" van de pseudoradicale moslims, omdat dit de geloofwaardigheid van hun conclusie zou aantasten.

Re: DNA-onderzoek

Op alle mogelijke andere sporen is men nochtans met veel gretigheid gesprongen. Er kon niet genoeg ruchtbaarheid aan gegeven worden.


Het wordt tijd om eens het één en ander kritisch in vraag te stellen, als zelfs enkele magistraten menen dat te moeten doen.

Jean-Claude Delepierre is niet de eerste de beste. Hij geniet een uitstekende reputatie. Vóór die zijn nek uitsteekt denkt hij wel twee keer na ...

Re: DNA-onderzoek

Imzaibraine, stel dat dit DNA-onderzoek deze keer een succes is... Wacht jij dan als onderzoeksrechter niet liever tot de cirkel rond is alvorens alle info de wereld in te sturen? Of liever mogelijke levenden waarschuwen via social media 'we denken jullie richting uit & deze keer hebben we een bewijs'.

Re: DNA-onderzoek

We zullen zien, Witse, maar iets zegt mij dat dat niet het geval zal zijn.

Zij die de controle moeten uitoefenen op bepaalde diensten hebben in elk geval hun grote twijfels.

Michel van het Franstalig forum, waar ik ook actief ben, blijkbaar ook.

We zijn allemaal loyale burgers, maar we kunnen zo geduldig en vol vertrouwen zijn dat we ons in slaap laten wiegen.

235

Re: DNA-onderzoek

Ik vrees dat het dna hoe dan ook waardeloos zal blijken te zijn. In de meer dan 30 jaar dat de voorwerpen uit het water zijn gehaald kunnen ze besmet zijn geraakt door het dna van allerlei personen die ermee in aanraking zijn mee gekomen.

236

Re: DNA-onderzoek

DNA geeft onbekende misdadiger een gezicht

Uit DNA kan je afleiden hoe iemand er ongeveer uitziet. Dat biedt mogelijkheden om misdadigers te vinden die sporen hebben achtergelaten op de plaats delict.

Vandaag zoeken speurders naar criminelen door DNA-monsters van een plaats delict te vergelijken met DNA uit databases. In een recente publicatie beschrijft DNA-expert Peter Claes (KUL) een nieuwe methode voor forensisch onderzoek. Hij vergelijkt ze met het gezelschapsspel Wie is het?.

‘Stel dat ik een databank heb met pakweg alle foto’s van Belgische identiteitskaarten. Die probeer ik te koppelen aan DNA dat is gevonden op een plaats delict. Het DNA zegt me onmiddellijk of het om een man of een vrouw gaat – dankzij analyse van het XY-chromosoom. Is het DNA van een man, dan kan je alle ‘bordjes’ met vrouwelijke gezichten ‘omklappen’.’

DNA koppelen met hoe iemand eruitziet, lukt steeds aardiger. ‘Geslacht, etnische afkomst en de vorm van de neus kunnen we goed afleiden uit DNA’, zegt Claes. ‘De leeftijd kunnen we tot op drie à vier jaar nauwkeurig voorspellen.’

Maar net als in het spel zijn die kenmerken niet genoeg om voldoende personen te elimineren en tot die ene match te komen. Om nog meer kenmerken van het gezicht te voorspellen, zoekt Claes verder naar genen die invloed hebben op de gezichtsvorm. ‘Inmiddels hebben we er 38 gevonden.’

Claes’ methode wordt nog niet in België en Nederland toegepast. In België laten privacyregels enkel toe om het geslacht af te lezen. In Nederland is het in bepaalde omstandigheden toegestaan om ook haar, huidskleur en etnische afkomst op basis van DNA voorspellen.

Bron: EOS | 14 Augustus 2019

Een uitgebreid artikel over dit onderwerp lees je in de nieuwste Eos (editie 9/2019).

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

237

Re: DNA-onderzoek

bkv wrote:

Men gaat nu niet met alle gretigheid en publiciteit springen op het "spoor" van de pseudoradicale moslims, omdat dit de geloofwaardigheid van hun conclusie zou aantasten.

Bij mijn weten is nog niemand schuldig of onschuldig verklaard. Stellen dat het spoor van de (pseudo) radicale moslim de geloofwaardigheid zou aantasten is dus in deze omgekeerd racisme. Als iedereen gelijk is voor de wet, moslim of niet moslim, kunnen we geen enkele groep of religie uitsluiten.

Wat dat DNA betreft, het is niet de eerste keer dat ik schrijf dat in Belgie om privacyregels alleen toegelaten is het geslacht te bepalen. Zoals ook in de post hierboven vermeld. Men kan DNA analyse laten doen in Frankrijk, in Amerika of desnoods in China maar dit zal ons niet verder helpen.

De Belgische wet verbiedt het die resultaten te gebruiken. Er zou toelating gegeven zijn om die analyse in Frankrijk te laten doen. Had men de resultaten willen gebruiken had men de wet moeten veranderen. Men houdt zich liever bezig met de wet op staatsgeheimen tov de pers.

Gisteren in de krant: "Journalisten ongerust over wetsontwerp over onthullen van staatsgeheimen"
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190815_04559275

Ze zijn verdorie nog in staat om ons morgen of overmorgen te komen vertellen dat de Bende van Nijvel "geclassificeerde overheidsinformatie" is. Alhoewel, ik feiten is dat al 34 jaar het geval. De bestraffing op de nieuwe wet is drie jaar cel en een boete van 5000 euro. Drie jaar cel dat is exact wat Mister Monsieur oorspronkelijk kreeg. Voor hoeveel doden is die man verantwoordelijk? En hoe rijk is hij daar mee geworden?

Ik denk dat ik het voorbeeld van Cobra moet volgen en stoppen met de Bende. Elke dag dat ik iets nieuw lees kan ik het niet laten mij kwaad te maken.

238

Re: DNA-onderzoek

Haal vooral de stekker niet uit het stopcontact ... Cobra is opnieuw actief, dat geeft de mens wat moed. smile

239

Re: DNA-onderzoek

https://nl.metrotime.be/2019/08/18/must … eds-beter/

Uiterlijk voorspellen aan de hand van DNA lukt steeds beter
Metro, 18/08/2019

De wetenschappelijke variant op ‘Wie is het?’, het gezelschapsspel dat iedereen wel eens gespeeld heeft, komt steeds dichterbij. DNA koppelen met hoe iemand eruitziet, lukt namelijk steeds aardiger. “Geslacht, etnische afkomst en de vorm van de neus kunnen we goed afleiden uit DNA”, zegt DNA-expert Peter Claes van de KU Leuven. Hij beschrijft in deze maandeditie van EOS een nieuwe methode voor forensisch onderzoek.

Uit DNA kan je afleiden hoe iemand er ongeveer uitziet. Dat biedt mogelijkheden om misdadigers te vinden die sporen hebben achtergelaten op de plaats delict. Vandaag zoeken speurders naar criminelen door DNA-monsters van een plaats delict te vergelijken met DNA uit databases. In zijn recente publicatie beschrijft Claes zijn nieuwe methode voor forensisch onderzoek.

Hij vergelijkt het met ‘Wie is het?’: “Stel dat ik een databank heb met pakweg alle foto’s van Belgische identiteitskaarten. Die probeer ik te koppelen aan DNA dat is gevonden op een plaats delict. Het DNA zegt me onmiddellijk of het om een man of een vrouw gaat – dankzij analyse van het XY-chromosoom. Is het DNA van een man, dan kan je alle ’bordjes’ met vrouwelijke gezichten ’omklappen’.”

“De leeftijd kunnen we tot op drie à vier jaar nauwkeurig voorspellen”, klinkt het. Maar net als in het spel zijn die kenmerken niet genoeg om voldoende personen te elimineren en tot die ene match te komen. Om nog meer kenmerken van het gezicht te voorspellen, zoekt Claes verder naar genen die invloed hebben op de gezichtsvorm. “Inmiddels hebben we er 38 gevonden.” Claes’ methode wordt nog niet in België en Nederland toegepast. In België laten privacyregels enkel toe om het geslacht af te lezen.

240

Re: DNA-onderzoek

Dubbele post, sorry Ben, had 't te laat opgemerkt dat je het even hiervoor al bericht had.
Anyway... de vele berichten over cold cases die opgelost geraken dankzij of mede dankzij doorgedreven DNA onderzoek doen me -tevergeefs?- hopen dat de Bende van Nijvel eindelijk ontmaskert wordt in een laatste apotheose van het laatste aangekondigde proces.  Naïef misschien, tijd zal het leren...