831

Re: Nijvel: 17 September

Om het over de bottom-up te hebben. De dader met het 0.357/0;38 die in Nijvel geschoten heeft, houd er een paar specifieke gedragingen op na. Zo specifiek dat te bepalen is bij welke ander feiten hij ook in actie kwam. Dus met andere woorden welke dader welk schot afvuurde en wat de persoonsbeschrijving is.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

832

Re: Nijvel: 17 September

the end wrote:
Billy& wrote:

Dus de piste van een klein groepje waarvan minstens één het deed voor de kick valt helemaal niet uit te sluiten.

Zoiets doe je niet enkel voor de kick, er is behoorlijk wat voorbereiding geweest in hun acties. Iemand met veel ervaring in geweld situaties die bepaalde technieken of methodes gebruikt laat doorgaans weinig aan het toeval over. Je zou verschieten wat er werd onderwezen hoe om te gaan met tegenstander, en om met een paar doden in combinatie met de uitvoering een psychologisch effect te bekomen. Zie ook in Waver, het zinnetje we hebben wat we zochten, het gebruik van de Faul (zeldzaam wapen) en herkenbaar zie robotfoto dat is zijn bedoeling dat dit zo was.

Ook in Nijvel is dit zo. is het toeval denk je dat het Morou zijn eerste werkdag was? Waarom hebben ze hem specifiek op die manier beschoten en vermoord?

Morue was in ziekenverlof, dacht ik ... indien zo, is het wel vreemd dat hij opgeroepen werd. Volgens zijn echtgenote had hij een slecht voorgevoel ... de rest van het verhaal kennen we jammer genoeg.

833

Re: Nijvel: 17 September

En wie kon er weet van hebben dat het de eerste werkdag was van Morue? Dezelfden die in staat waren alle materiële sporen achter zich op te ruimen en getuigen te intimideren...

834

Re: Nijvel: 17 September

Werkdag klinkt mss wat raar want hij werd toch 's nachts opgeroepen, niet? Morue was blijkbaar ook met andere dossiers bezig, maar daarover vind ik maar weinig - eigenlijk geen - info terug. De overval in Nijvel blijft m.i. de meest a-typische in de reeks van wat aan de "Bende van Nijvel" wordt toegeschreven.

835

Re: Nijvel: 17 September

EricF wrote:

Zijn drive om het te willen weten doet hem nu met hagel schieten (excuse..), in de hoop dat hij iets raakt of iemand van ons op een spoor zet..

In onderstaande zit er een vorm van precisie waar je misschien wel verbaasd kan van zijn. 

the end wrote:

Om het over de bottom-up te hebben. De dader met het 0.357/0;38 die in Nijvel geschoten heeft, houd er een paar specifieke gedragingen op na. Zo specifiek dat te bepalen is bij welke ander feiten hij ook in actie kwam. Dus met andere woorden welke dader welk schot afvuurde en wat de persoonsbeschrijving is.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

836

Re: Nijvel: 17 September

Dan zou ik graag van u deze persoonsbeschrijving krijgen alsook de feiten waar hij in actie kwam. Dan kunnen we er al een aantal afvinken (aub niet afkomen met "ik wil jullie doen nadenken" of iets dergelijks). Ik denk niet dat er een wet is die u verbiedt een persoonsbeschrijving te geven.

P-51, ein vrouw mót altied good naodinke veur det ze zwiegtj!

837

Re: Nijvel: 17 September

Ik ben ook en steeds benieuwd naar de nieuwe posts van the end. En da's gemeend hoor!!!

838

Re: Nijvel: 17 September

coconut wrote:

Dan zou ik graag van u deze persoonsbeschrijving krijgen alsook de feiten waar hij in actie kwam.

Dat kan ik goed geloven, zal ik je deze van de andere ook geven? Dan spreken we af. ok?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

839

Re: Nijvel: 17 September

the end, van wie komen die precieze p-beschrijvingen dan wel? Want Hilde Geens bvb heeft meerdere constellaties opgegeven; jij bent meer precies en hebt het over twee - dus duidelijk herkenbare - daders. Dat is nieuw voor mij ... als ik nu even duivel van de advocaat mag spelen: die twee kenden Dekaise (al dan niet persoonlijk) en hebben door de roofoverval een duidelijk statement willen maken.

840

Re: Nijvel: 17 September

Dossierstukken en getuigen in de eerste plaats natuurlijk. Ik heb het niet enkel over 2 maar meerdere, zou het willekeur geweest zijn hun daden dan zou het zo niet opvallen. Ik hou rekening met de snelheid van vuren het herladen en vele andere factoren. Je kan moeilijk over de bende en het dossier zeggen dat er te weinig info is, er waren heel veel getuigen er is de herhaling van feiten. Plus er is het unieke karakter van de acties zoals Temse/Nijvel en de 85 reeks.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.