51

Re: Sint-Niklaas: 14 November 1996

"De Vriend", probeer eens bij advocaat Walter Van Steenbrugge. Deze staat / stond in contact met Chris De Vleeschauwer bij het schrijven van de twee boeken, kent de zaak en de perikelen. Ofwel Douglas De Coninck, hij schreef er een artikel over in het weekblad Humo. Nu bij De Morgen.

Re: Sint-Niklaas: 14 November 1996

Volledig akkoord met LEO! Neem zo snel mogelijk contact op met Meester Walter Van Steenbrugge. Mailadres: Walter.VanSteenbrugge@vsadvocaten.be

53

Re: Sint-Niklaas: 14 November 1996

Eens er een onderzoek is geopend naar de vermelde feiten, en dat lijkt hier het geval als ik goed heb gelezen, zal niemand in publiek hierover praten. Zeker één of andere advokaat niet want die moet uit zelfbehoud de regels van het systeem honoreren.

Een onderzoek is een machtig wapen om iets in de vergeetput te manoeuvreren. Welke middelen zet Justitie in om de burger te garanderen dat een onderzoek niet stil ligt? Ik zie nog steeds bitter weinig informatie over de evolutie van onderzoeken.

Informatie à gogo aangaande sensatieprocessen, dat wel. Nu ook weer met Vermassen als één van de protagonisten. Maar garanties over onderzoeken en hun echte status? Dat is één van de achillespezen waar Justitie vandaag structureel enkel het wantrouwen van de burger op zijn nek haalt. De vraag is of ze daar staan te springen om het respect en geloofwaardigheid bij de burger te bekomen. De andere vraag stellen wat hun dat oplevert is legitiem ...

Wie binnen de lijntjes van de procedures kleurt, riskeert heel soms dat er helemaal niks gebeurt. Farouk, zegt iemand hier ... Het is al erg dat men het via dergelijk kanaal moet zoeken toch? En wat als die zichzelf in de toekomst buiten spel zet als die bepaalde dossiers in de kijker gaat zetten? Dan gaat die vlieger ook niet opgaan...

Ik wens 'De Vriend' oprecht veel succes en hoop dat hij een stevig dossier in handen heeft.

En ik ben ook heel benieuwd naar de uitkomst van het project Geens die wetboeken aan het hervormen is.

54

Re: Sint-Niklaas: 14 November 1996

Een onopgeloste moord, die buiten de tijdszone valt die we hiervoor beschreven hebben, maar waar veel aandacht aan besteed werd, is die op de 37-jarige rijkswachter Peter De Vleeschauwer. In 1996 werd hij ontvoerd uit de kazerne van Sint-Niklaas, gelegen in volle stadscentrum. Zes weken na zijn verdwijning, op Tweede Kerstdag, vond een binnenschipper zijn lijk in Hamme, langs de boorden van de Schelde. Onderzoek wees uit dat de man met een 9mm-pistool, met een nekschot, geëxecuteerd werd.

"De moord op Peter mocht nooit worden opgelost omdat dit een zoveelste schandaal aan het licht zou hebben gebracht waar het rijkswachtkorps bij betrokken was", beweerde zijn broer Chris. Voor deze krasse uitspraak baseerde hij zich louter op de feiten. Het was 20u00 en nadat de laatste BOB'er de rijkswachtkazerne verlaten had, sloegen de ontvoerders toe. Wie anders dan collega's konden weten dat Peter daar toen alleen was, dat hij zich bevond in het onthaallokaal aan de ingang en dat zijn dienstwapen nog in de kast van zijn bureau lag?

Het onderzoek naar deze moord viel als een pudding in elkaar en het duurde tot de nieuwe onthullingen in 2017 rond de Bende vooraleer dit dossier opnieuw vanonder het stof werd gehaald. Advocaat Walter Van Steenbrugge, die in beide dossiers nabestaanden van slachtoffers als klant heeft, meent dat er veel parallellen bestaan tussen deze misdaden. In beide moordzaken zijn er volgens hem rijkswachters betrokken en is er sprake van manipulatie. Zo zouden sporen niet onderzocht zijn en werden speurders blijkbaar geïntimideerd door hun oversten?

Het parket-generaal gaf hier gevolg aan en wil nu nagaan of die aantijgingen ook grond hebben. Daarom gaf ze het Comité P de opdracht om speurders en betrokken agenten van toen opnieuw te verhoren met als doel na te gaan of het onderzoek naar de moord op Peter De Vleeschauwer indertijd bewust werd gesaboteerd. Net zoals Vermassen beweerde dat hij de namen van de Bende van Nijvel kent, zo beweerde de broer van Peter dat hij ook weet wie zijn broer vermoord heeft. In een nieuw boek van hem zal iedereen die het aandachtig leest trouwens te weten komen wie hem vermoordde, aldus Chris De Vleeschauwer.

Bron: Littekens - Het spoor Aalst | Henri Van Nieuwenborgh

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Sint-Niklaas: 14 November 1996

"De vriend", kan u ons vertellen hoe het met de zaak verlopen is? We zijn inmiddels vijf maanden verder. Ik blijf het onvoorstelbaar vinden. En zeggen dat er mensen bezoek krijgen van de politie omdat "hun haag te dik staat".

Over procureur De Saeger werd gezegd dat het "ne rare" was. Zijne zoon was blijkbaar ook "ne rare" (er werd gezegd dat dankzij vader De Saeger onze kaasboer zijn wapens kon behouden).

Jean De Saeger, zoon van de oud-procureur van Dendermonde, werd gisteren veroordeeld tot drie jaar cel waarvan de helft met uitstel. Bij de arrestatie van oliefraudeur Johannes Boersma zorgde advocaat De Saeger (37) ervoor dat nota's, facturen en documenten in en uit de cel werden gesmokkeld. Zo kon de oliefraude gewoon doorgaan. Het Brusselse parket vaardigt een internationaal aanhoudingsbevel uit tegen De Saeger, die nu voor een dochterbedrijf van de Beaulieu-groep in de VS werkt.

Zou de rare zoon ooit zijn celstraf uitgezeten hebben? Weet dat iemand?

Re: Sint-Niklaas: 14 November 1996

Niets meer gehoord..velen kijken vies, eigenlijk wel raar je zal je nek maar eens uitsteken!

Re: Sint-Niklaas: 14 November 1996

Het is best mogelijk dat je info op een dag belangrijk kan zijn Who knows.? Je hebt gedaan wat je moest en kon doen. Indien iedereen dit deed of zou doen waren en mss zaken opgelost of voorkomen.

Re: Sint-Niklaas: 14 November 1996

Ik moet de juiste datum nog opzoeken maar ik had enige tijd geleden een getuige gevonden welke door de ex van hoofdverdachte J.D.D. in vertrouwen werd genomen, de ex deelde deze mee dat J. het moordwapen heeft laten verdwijnen(?) J. was bouwvakker van beroep dus als men rond de datum van de moord zou nakijken op welke werf deze gewerkt heeft zou men de mogelijke dumpplaats van het moordwapen kunnen vinden, onder of in het het beton of zo en zou het wapen mogelijk nog sporen naar de dader kunnen bevatten. Alles werd gemeld dus..dit was begin mei 2019

Re: Sint-Niklaas: 14 November 1996

Zelfde ultra Katholieke procureur en zelfde extreem rechtse rijkswachters als in deze onopgeloste zaak.....én zelfde procureur als in het onopgeloste Bendeverhaal

https://willyvandamme.wordpress.com/201 … ster-gaby/

én een link met de Jonathan.

3 onopgeloste zaken ............is dat niet wat veel ? ( terwijl in feite de daders gekend zijn )

Re: Sint-Niklaas: 14 November 1996

ivm dit parket:

1996 diende ik voor mijn voorheen aangeslagen wagen 46.000 oude belgische frank te betalen op last van de rijkswacht Eeklo en het Gentse parket ( onderzoeksrechter Alain Bloch ).

Uit het gerechterlijk dossier bleek echter dat deze vrijgave gratis moest gebeuren .

Ik liet over deze zaak publiceren in de krant " het volk " op 7/09/96 .

Onmiddellijk kwamen enkele mensen van het Gentse parket en diverse rijkswachters van verschillende brigades mij melden dat het onwettig innen van stallingsgelden op aangeslagen wagens een courante zaak was binnen de gerechterlijke wereld .

Een en ander betekent dat diverse parketten en rijkswachtbrigades in de jaren 90 jaarlijks tientallen miljoenen oude belgische frank aan oplichtingsgelden binnenreven.

Op 7/10/96 werd rijkswachter Peter de Vleeschauwer ontslagen uit de rijkswacht lokeren , op 14/11/96 werd hij ontvoerd en vermoord .

Enkele getuigen uit de gerechterlijke wereld kwamen mij melden dat hij werd vermoord omdat hij de vuile was van de rijkswacht Lokeren , ondermeer met betrekking tot het onwettig innen van stallingsgelden op aangeslagen wagens naar buiten wilde brengen .

Volgens deze getuigen werd Peter De vleeschauwer vermoord met een 9 mm.smith&wesson revolver welke werd gestolen uit een vlaamse rijkswachtkazerne , wellicht te Berlare.

De betalingen voor deze huurmoord zouden gebeurd zijn door 4 Gentse parketmagistraten .

http://www.bloggen.be/wernergaatopstap/