31

Re: Eric Sack

Absoluut, FreCR, en dat over Temse vind ik nogal intrigerend. Bovendien kende Sack die regio en de iets ruimere omgeving als zijn broekzak. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat hij - net als zovele andere dingen - maar al te goed weet wat er bij de overval in Temse gebeurd is en wie daar de hoofdrollen hebben vertolkt.

32

Re: Eric Sack

Sack heeft ten allen tijde het overzicht op het Bende-onderzoek bewaard, en dat is ook al bijzonder vreemd. Van Dendermonde tot Jumet, zeg maar.

Re: Eric Sack

Eric Sack is de jongere man in uniform op deze foto?

http://blogimages.seniorennet.be/jp_dendermonde02/1265542-eaebbd5999bedf00a7aa60b4a8d6822d.jpg

34

Re: Eric Sack

Ja, dat is hij.

Re: Eric Sack

Is Sack ooit ondervraagd als verdachte?

Re: Eric Sack

Ben wrote:

"Een tweede zaak die wij moeten vaststellen is dat er op een bepaald ogenblik in het criminele milieu, rond de jaren 1983-1984-1985, bepaalde anarchistische ideeën aanwezig waren. Wij hebben bijvoorbeeld literatuur teruggevonden binnen onze bende, waarbij werd opgeroepen om, als ze vrij waren, een aanslag te plegen op de gevangenis van Vorst, op het ogenblik dat er een shiftwissel van de cipiers was. Men kon dan met mitrailleurs in de shiftwissel schieten, zodat men zo veel mogelijk cipiers had. Uit die literatuur kon men opmaken dat er daar een zeer erge haat was bij die mensen ten opzichte van de maatschappij. Ik denk dat dit, samen met het inhuren, heeft gezorgd voor de schakel van de zeer bloedige feiten. (...)"

Zou het hier om kunnen gaan?

Salesse en Moussa verklaren omtrent De Staerke: ‘Hij was ontgoocheld als er bij een overval niet geschoten werd. Hij had altijd de waanzinnigste plannen, zoals het neerschieten van cipiers vanuit rijdende wagens’.

Re: Eric Sack

Ben wrote:

Guy Bouten heeft voor zijn boek ook een gesprek gehad met ex-kolonel Sack, nu de chef van de federale recherche in Antwerpen.

"Wat u poneert is een pure complottheorie. We hebben meer dan drie jaar met zo'n dertig man aan het Bendedossier gewerkt. Hoe meer ik erover nadenk hoe meer ik tot de vaststelling kom dat er helemaal geen complot was. Geen destabilisatie van de staat, geen racket op de Delhaize, geen chantage wegens seksschandalen... Enkel een samenloop van omstandigheden heeft ertoe geleid dat er geen resultaten werden geboekt. Types als Lekeu, Bouhouche en Beijer hebben gewoon wraak willen nemen omdat ze uit de rijkswacht waren gezet. Sta me toe u erop te wijzen dat wij de bende van Johnny De Staerke in kaart hebben gebracht. Vandaar zijn we naar verbanden gaan zoeken. Ik denk aan de bende van Patrick Haemers, de Borains en extreem rechts met hun voormannen Dossogne en Bultot en natuurlijk aan enkele gewezen rijkswachters. Maar hoger gaat het niet. Dus geen Staatsveiligheid, geen SDRA, geen rijkswachtofficieren, geen buitenlandse spionagediensten."

"Neem nu het dossier-Pinon: niets meer dan een uit de hand gelopen echtscheiding. De Jonathan: niet meer dan cowboyverhalen over baden in de confituur of champagne die zelden plaatsvonden. En als er seks met minderjarigen was geweest dan hadden die meisjes al lang klacht ingediend."

"Sorry, maar uw hypothese hebben we grondig onderzocht en heeft niets opgeleverd. Weet u wat ons nog het meest dwarszit? Eigenlijk hebben we door onderlinge rivaliteit onszelf de das omgedaan. Anders hadden we al lang resultaten geboekt. Er was geen gedicteerde boycot van hogerhand. De speurders wantrouwden elkaar en stonden sceptisch tegenover iedereen die zich met het onderzoek inliet."

Eric Sack deed nogal smalend over de rijkswachters die een complottheorie vermoedden. De BOB’ers Bihay en Balfroid zweefden, de dappere François Raes was niet eerlijk, zelfs niet verstandig, zijn collega Vanden Daele die het drugsdossier met VDB ontdekte en in verdachte omstandigheden stierf, pleegde gewoon zelfmoord, net als Latinus. En ik kon daar nog een paternoster namen toevoegen: Martial Lekeu was een opschepper die waarheid en verzinsel door mekaar haspelde, de groep G bij de rijkswacht betekende niet meer dan een clubje nazi's met grootheidswaanzin, het lidmaatschap van kolonel Lhost bij de groep G of van kolonel Mayerus bij WNP en de CIA was niet bewezen, enzovoort.

Bron » Guy Bouten | De Bende van Nijvel

Wie kan zich in deze "hypothese" vinden? Geen complotten, geen strategie van de spanning, Latinus pleegde zelfmoord ... enfin; het is allemaal zeer eenvoudig. Er was geen gedicteerde boycot van overhand. Eric Sack aan het woord dus, na het verschijnen van het boek van Bouten.

Re: Eric Sack

Dezelfde Sack die het onderzoek op de moord naar Peter de Vleeschauwer stevig in de war bracht? Ergens in de loop van het onderzoek heeft Sack een bocht van 180° graden gemaakt, en heeft het hem een promotie opgeleverd. Bovenstaande tekst geeft me een gevoel van ontkenning (promotie beloofd), maar ook zeker een gevoel van verslagenheid (hij heeft in het begin vaak muren moeten slopen).

Re: Eric Sack

Juist witse.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Eric Sack

Altijd een zeer verdacht figuur geweest.