151

Re: Eigenbrakel: 27 September

Met het nodige voorbehoud natuurlijk, maar dat lijkt me toch behoorlijk sensationeel. Ik zal vanavond de passage op het Franstalig forum eens nalezen. smile Zou dan ergens wel plausibel zijn, maar waaróm is/was die moeder (blijkbaar toch) doodsbang, dat is wat mij intrigeert ...

152

Re: Eigenbrakel: 27 September

Ik kan mij daar anders wel wat bij voorstellen. Je zal maar in de buurt wonen van zulk crapuul. Maar als iedereen blijft zwijgen, gaan we het nooit weten. Er zouden daar celstraffen op moeten staan.

153

Re: Eigenbrakel: 27 September

Dat klopt. Nu, ik legde het feit voor aan mijn moeder en grootmoeder dat het mij toch ongelofelijk lijkt dat men zelfs in een zaak met zo'n gruwelijke feiten en gigantische omvang blijft zwijgen, maar zij haalden terloops aan dat 'vroeger' (lees: jaren 80 en eerder) de mensen nog veel meer gesloten waren en vaak geneigd waren hun mond te houden over zaken die het daglicht niet mochten zien.

Ik kan me er persoonlijk ook wel wat bij voorstellen, nu is iedereen toch vaak om wat meer geïnformeerd, neem daar nog sociale media e.d. bij waardoor het ook al moeilijker wordt om iets te verzwijgen of zich van den domme te houden (er is altijd wel iemand die iets gezien heeft of weet wat jij weet en het dan bv. of Facebook zwiert of insinuaties maakt via soortgelijke kanalen).

Vroeger werd er eens iets op café verteld en daar waren dan ook geen bewijzen van buiten mondelinge overlevering (zoals we ook al zo vaak hebben zien terugkomen in verhalen op het forum). Mede door de sfeer in deze jaren denk ik dat het héél moeilijk wordt om nog concrete aanwijzingen te verzamelen, het zou inderdaad moeten gebeuren via nieuwe ondervragingen van bepaalde getuigen, ook degenen die niet ondervraagd werden destijds. Zoals deze vrouw bijvoorbeeld.

De onderzoekers zullen ook wel meelezen, wat zij er mee doen weten wij niet altijd natuurlijk ...

154

Re: Eigenbrakel: 27 September

Kenniz05 wrote:

De onderzoekers zullen ook wel meelezen, wat zij er mee doen weten wij niet altijd natuurlijk ...

En daders of (rechtstreeks) betrokkenen van de daders lezen misschien ook mee... Misschien sla ik helemaal door maar ‘k heb ook al gedacht dat de onderzoekers misschien (ik herhaal: misschien) bepaalde daden stellen om bepaalde verdachten “uit de tent te lokken”... Zoals het DNA-onderzoek dat niks opleverde.  Misschien is het het omgekeerde wel het geval en kijken we nu wat mogelijke verdachten hierover met elkaar communiceren.

Maar anderzijds is deze zotte gedachte een laatste strohalm om aan vast te houden en zal het - nu al spraakmakende - proces over de Bende, dat er binnenkort aan komt, niet meer zijn dan een trieste balans van decennia lang hopeloos geknoei dat dan uiteindelijk niks, helemaal niks, heeft opgeleverd?

En dan kan je alleen nog maar hopen dat er nadien - als er niemand meer kan gestraft worden - iemand, eventueel ook op zijn sterfbed, met duidelijke aantoonbare opvattingen komt... Wie, wat en waarom. Zodat slachtoffers en hun familie en vrienden op z’n minst nog enkele antwoorden krijgen op hun vele vragen.

Gerechtigheid ten spijt.

155

Re: Eigenbrakel: 27 September

Waarom zwijgen mensen? Niet zozeer voor de gevolgen van de daders maar wel voor de daden van justitie zelf. Je wordt behandeld als stront als getuige en zelfs in vele gevallen worden je zaken ten laste gelegd waarmee je niets te maken hebt. Als getuige wordt je door justitie zelf bedreigd.

156

Re: Eigenbrakel: 27 September

Reneke wrote:

Maar als iedereen blijft zwijgen, gaan we het nooit weten. Er zouden daar celstraffen op moeten staan.

Celstraffen?

Met de Salduzwet wijzen jonge snaken van advocaten hun cliënten op hun zwijgrecht.

157

Re: Eigenbrakel: 27 September

Bossi, ipv theorie, een praktijkvraagje. Weet jij wie van de honderde verdachten in 1985 op wandelafstand van de Delhaize in Braine woonde? Moet jij daarvoor 2 miljoen blz doorpluizen of hebben jullie een moderne database?

Re: Eigenbrakel: 27 September

Hallo, onlangs geregistreerd, excuseer mijn Nederlands, online vertaald. Een punt verbaast me bij de reconstructie van Braine op YouTube. Een Kassamedewerker zegt tegen een van de dieven: "en uw geld". Is et zeker dat de moordenaars zijn achtergelaten door geld te vergeten?

159

Re: Eigenbrakel: 27 September

Dit "feit" is inderdaad te zien op een YouTube-filmke van de reconstructie. We nemen aan dat dit klopt met de werkelijkheid (maar zijn inderdaad niet zeker).

"Op een filmpje op YouTube waar een reconstructie is gemaakt van de overval op het Delhaize-warenhuis van Eigenbrakel, zag ik nog iets bijzonders. Een van de overvallers dwingt een kassier met een papierenzak geld uit verschillende kassa's te halen (ook in deze beelden zie je trouwens hoe hij dan loopt te stuntelen met die lange loop van die riotgun). Als dit gebeurt is loopt hij vervolgens weg zonder die zak aan te pakken van de kassierster, hij vergeet dus eigenlijk het geld. Pas als de kassierster iets zegt (kan het niet precies verstaan, 't is Frans gesproken) komt hij terug en grist de zak uit haar handen. Dit is natuurlijk een reconstructie, maar ik mag aannemen dat dit heel exact is gebeurd en op feiten gebaseerd, want dit verzin je niet... Dit is ook weer een hele duidelijke aanwijzing dat de daders in hun hoofd niet het meest met het geld bezig waren, ze vergaten het bijwijs van spreken bijna mee te nemen."

Re: Eigenbrakel: 27 September

Bedankt Coconut. Dit punt is belangrijk omdat het de perceptie van het bestand beïnvloedt.