121

Re: Jezus-Eik: Loods

coconut wrote:

Zij die deze publicatie hier gedaan hebben, hebben de privacy van dit slachtoffer zwaar geschonden.

Op welke manier?

coconut wrote:

Het minste dat gezegd kan worden is dat ze niet nagedacht hebben over de gevolgen hier van.

Jawel hoor.

coconut wrote:

één "moment de gloire" van één man kan de geschiedenis mogelijk herschrijven.

Een beetje dramatisch, niet?

De verhalen rond deze loods nemen haast mythische proporties aan terwijl we eigenlijk zeer weinig weten. Er wordt dus volop gespeculeerd terwijl we zelfs niet weten of de getuigen en hun verhalen betrouwbaar zijn. Ik kan morgen ook zeggen dat de regering Michel I in mijn living werd gemaakt, maar als ik daar geen bewijzen voor kan leveren dan is dat een onbetrouwbare getuigenis.

Je kan natuurlijk argumenteren dat hij het verhaal ook op zijn sterfbed heeft verteld en "wie liegt er nu op zijn sterfbed". Maar een sterfbed-bekentenis moet je altijd met een korrel zout nemen. We weten niet in welke omstandigheden die verklaringen werden afgelegd: kreeg de man toen medicatie? Had deze medicatie impact op zijn gezondheid, geheugen, algemene psychische toestand, ... Was de man toen ziek? Zo ja, welke ziekte? Hoe was de algemene mentale toestand van de man vlak voor zijn dood?

Als voorbeeld een andere sterfbed-bekentenis:

Ben J., de zakenpartner van Ran B., heeft op zijn sterfbed bekend dat hij achter de moord op de steenrijke Nederlander zit. Voor die moord staat B.' echtgenote Els L. terecht voor de Antwerpse assisenjury. De vraag is alleen hoe geloofwaardig de bekentenis is, want volgens een verpleger leed J. tijdens zijn laatste uren aan hallucinaties. "Hij dacht zelfs dat er wielrenners rondfietsten in zijn kamer. Hij heeft Gerrie Kneteman nog zien passeren.''

Bron: De Standaard | 28 Januari 2004

Ik wil niet zeggen dat dit van toepassing is op deze getuigenis. Ik wil enkel aantonen dat een sterfbed-bekentenis niet automatisch gelijk is aan de waarheid. De dood wordt vaak voorafgegaan door een (slopende) ziekte en een ziekte en de medicatie die je daarvoor krijgt, kan een grote impact hebben.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

122

Re: Jezus-Eik: Loods

De inhoud van deze brief, die kennelijk zou zijn geschreven door de toen 81-jarige Luc Desmet, schijnt mij toe als zijnde de zielenroerselen van een intelligent persoon - goede beheersing van de Belgisch-Nederlandse taal -, die toen - laten we aannemen dat het 21-10-2002 was -, met alle respect, de weg kwijt leek te zijn.

Echter, daarmee blijft onbeantwoord de vraag: klopt zijn in 2017, ten overstaan van meester Vermassen gedane uitlating geheel of gedeeltelijk en zo ja, waar blijkt dat uit? Als de loods Eikenlaan 36 in 1985 of daaromtrent inderdaad werd gefrequenteerd door personen en auto's, die in beeld waren in het Bende-onderzoek, dan komt zulks mij voor als een door de speurders van nu op te pakken draad van heb ik jou daar.

Op basis van voorgaande brief, concludeer ik dat Desmet in ieder geval op enig moment niet in de allerbeste vorm van zijn leven verkeerde en voor het overige persisteer ik.

Re: Jezus-Eik: Loods

(522) B, 35. Zie voor meer details onder andere DM, 10 november 1995 en 13 november 1995; DS, 10-11-12 november 1995. In de BRTN-Terzake-uitzending van 7 februari 1996 stelde de politie-commissaris Vandenbranden trouwens dat Mendez en Finné elkaar kenden.

Bron: Verslag Tweede Bendecommissie (bijlage 1 en 2)

Dit hierboven staat in het verslag van de parlementaire bendecommissie van oktober 1997. Wie is deze politiecommissaris Vandenbranden? Kan men de Terzake-uitzending van 7 februari 1996 ergens terugvinden? Ik vermoed dat het met Overijse te maken heeft. Is dat die commissaris die kanker kreeg?

124

Re: Jezus-Eik: Loods

Laat ons inderdaad voorzichtig zijn met beweringen, brieven en getuigenverklaringen. Er is nooit bewijs van omdat je dat ook nooit kan leveren natuurlijk. Getuigenverklaringen dienen om serieus onderzocht te worden en maken als stukje deel uit van de puzzel. Eventueel kunnen ze dienen om andere effectieve bewijslast te vergaren, domino effect.

LD was een flamingant lees ik. Als hij schrijft 'Vuurgatstraat' dan kan dat zijn eigen woning zijn (hij woonde op de Vuurgatstraat die achteraan uitgeeft op de Eikenlaan), wat een rare lokatie zou zijn om een regering te vormen; maar evengoed 1 van de wat hoger in de straat gelegen poepchique villa's, kastelen of landhuizen van een hoogwaardigheidsbekleder of lid van de regering. Die heren gingen soms offsite om geruster te zijn.

Ik kende hem niet maar zou niet zomaar beweren dat hij niet gezond van geest meer was. Op het forum staat dat Philippe De Staerke in een caravan in diezelfde Eikenstraat gewoond zou hebben, deze info komt niet van LD. Op het forum staat dat Kapplan Murat in een aangrenzende straat (Koedalstraat) woont of gewoond zou hebben, info 1207 tijdje geleden. Van hoeveel beweringen op het forum is er ooit een bewijs geleverd?

Re: Jezus-Eik: Loods

Die politiecommissaris Vandenbranden is niet zomaar "een bewering". Dit wil ik toch aanstippen! Komt voor in het verslag van de parlementaire Bendecommissie van oktobeer1997.

126

Re: Jezus-Eik: Loods

E. Vandenbranden was een prima politiecommissaris, nog zo eentje van de oude stempel waarvan je schrik had. Van zijn generatie zijn er niet veel meer in leven. Hij had een uitgesproken mening over de bende, verblijfplaatsen en sommige van zijn "klanten". Ik meen dat de toenmalige rijkswachtcommandant WVR was. Deze geeft geen antwoord op mijn verzoeken.

Re: Jezus-Eik: Loods

finn wrote:

hij had een uitgesproken mening over de bende, verblijfplaatsen en sommige van zijn "klanten"

Kan u dat concretiseren? Bv. ivm vervlijfplaatsen. En wat bedoel je met zijn "klanten"? In welke hoedanigheid had hij "klanten"?

128

Re: Jezus-Eik: Loods

Ruf Nachtergaele wrote:

Kan u dat concretiseren? Bv. ivm verblijfplaatsen. En wat bedoel je met zijn "klanten"? In welke hoedanigheid had hij "klanten"?

De adjunct commissaris heeft gezien zijn functie en leeftijd alles vanop de eerste rij meegemaakt in zoverre gemeentepolitie bij misdaden en opzoekingen betrokken werd door de almachtige Rijkswacht. Ik heb mij altijd afgevraagd waarom deze mensen, die nochtans korter bij de bevolking stonden, nooit serieus bevraagd zijn geworden, op geen enkele locatie neem ik aan.

Ik herinner mij deze reportage en quotes in dagbladen en plaatselijke krantjes (o.a. De Serrist) waarin hij beschikbare informatie omtrent plaatsen of garages waar de Golf gezien was, belichtte. Ik denk dat hij hier nog problemen mee gehad heeft bij zijn superieuren. Hij was een dorpsfiguur en inwoners vertelden hem wel eens iets. Of met lokale informatie veel uitgericht is, heb ik zo mijn twijfels gezien het verloop van het onderzoek in deze zaak.

Met zijn "klanten" bedoel ik (ex) bajesklanten, vechtersbazen, misdadigers, ... De gemeentepolitie kende zijn inwoners beter dan de Rijkswacht.

129

Re: Jezus-Eik: Loods

Voor zover ik het kan overzien, drijft het verhaal van de toenmalige loodseigenaar, slechts op de kurk van zijn (eigen) verklaring over (zijn perceptie van) de feiten in of bij die loods, welke verklaring auditief of audiovisueel zou zijn vastgelegd door of namens advocaat Jef Vermassen en/of zijn cliënt David Van de Steen.

Dat doet bij mij de vraag rijzen of er iemand is die toen hetzelfde heeft gehoord en gezien als die inmiddels overleden loodseugenaar zou hebben gehoord en gezien. Bij mijn weten is zo iemand in geen velden of wegen te bekennen, althans het bewijs van het tegendeel van dat laatste ontbreekt geheel en al.

130

Re: Jezus-Eik: Loods

Darty wrote:

Voor zover ik het kan overzien, drijft het verhaal van de toenmalige loodseigenaar, slechts op de kurk van zijn (eigen) verklaring over (zijn perceptie van) de feiten in of bij die loods,

Dit topic goed herlezen Darty, te beginnen vanaf bladzijde 1 (en zeker de tekst ivm de telefoon die Vermassen kreeg en waarover hij met opzet vaag bleef). Als ik ten minste zo vrij mag zijn u daar op te "attenderen".

Wat betreft de "geestesgesteldheid" van deze man. Ben heeft hier een brief gepubliceerd van deze man, waarvan niet bewezen is of hij ook deze brief effectief schreef noch van wie Ben deze brief kreeg. Is het dus toegelaten mij eerder te baseren op hetgeen advocaat  Vermassen over deze man zegt? Men kan voor of men kan tegen Vermassen zijn maar ik denk niet dat hij slecht geplaatst is om de geestesgesteldheid van deze man te beoordelen.

Half December 2017 krijgt Vermassen telefoon van de paliatieve zorgafdeling van het UZ Leuven. Er is een 96-jarige man binnengebracht die niet lang meer te leven heeft. Zijn laatste wens: Jef Vermassen te kunnen spreken over de Bende van Nijvel. (...)

‘Ben ik blij dat ik U zie’, zegt de man, die rechtop gaat zitten wanneer Vermassen zijn kamer binnenstapt en een stoel bij zijn bed schuift.
‘Vertel het mij eens.’
‘Het belangrijkste is: in 1986 was het onderzoek van de Bende van Nijvel al opgelost.’
‘Oh ja?’

Ik beluister de bandopname van het gesprek een keer of tien. De man praat een beetje onduidelijk, hij heeft geen gebit in en slist, maar hij is nog erg helder van geest.

Wie denkt dat Vermassen zo dom is om tamtam te maken rond de verklaring van een getuige indien hij (Vermassen) nog maar het kleinste vermoeden heeft dat deze getuige niet helder van geest is of iets in die zin, mag van mij nog eens opnieuw denken. Wie denkt dat David zo dom is ... mag ook nog eens opnieuw denken.

Ik heb ondertussen verschillende mensen gesproken die of Lucien kenden en/of zijn verklaringen gehoord hadden en iedereen is formeel: deze man was zeer helder van geest tot in de laatste dagen (en ook niet bepaald dom, noch had hij last van geheugenverlies).

Conclusie, niet al te snel oordelen of veroordelen (en wie van ons bezondigd zich daar af en toe niet aan?) en zoeken maar vooral blijven zoeken. Hell of a job, maar er zijn forumleden die dit met zeer veel "ijver en toewijding" doen (en dan heb ik het natuurlijk niet over mezelf) waarvoor dank en respect.