Re: Jezus-Eik: Loods

Sherlock, een politieke terreurdaad die haar oorsprong vond in de poging tot een zachte staatsgreep? Een zachte staatsgreep die haar fondsen kreeg door een wapens / drugs trafiek, een terreurdaad die hoofdzakelijk gefocust was op het elimineren van betrokken personen en de bevolking rechtser te krijgen. Door hulp van enkele corrupte magistraten en rechters is er beroep gedaan op criminelen / uitschakelen van criminelen waarbij dossiers nadien verdwenen of een hand boven het hoofd kregen indien ze zwegen (De Staerke, vrouw Delperdagne, Tyack, ...). Samengevat, alles wat kon gelinkt worden aan de jaren 70 is door de bende van tafel geveegd.

192

Re: Jezus-Eik: Loods

Haemers en co lieten uitschijnen dat zij werkten voor "een organisatie" en dat was denk ik een organisatie met politieke motieven. Tot nu toe kunnen we alleen bewijzen denk ik dat er alleszins politici betrokken waren of bescherming boden. Op verzoek van de tweede Bendecommissie zijn er al eens twee professoren geweest die een analyse gemaakt hebben maar ze kregen geen toegang tot archieven en stuitten op het beroepsgeheim van de speurders. Dan zwijgen we nog over de toegang bij Staatsveiligheid. Die historici zijn dus geen oplossing zo lang het onderzoek loopt.

En indien het een politieke terreurdaad was dan was de verlenging van de verjaringstermijn een zegen voor de politici. In die zin vraag ik mij af of het grootscheepse DNA onderzoek op het laatste nippertje ons niet moet voorbereiden op een tweede verlenging. Ondertussen kunnen de oude krokodillen uit de politiek samen met wat overgebleven bompagangsters misschien nog eens een vergadering beleggen in het Hilton. En als we Guy Bouten en Joël mogen geloven kunnen ze zelfs Bouhouche 2.O op de koffie vragen. Lammers en co zullen wel voor discrete bewaking zorgen. Pater Mornie zal er niet meer bij zijn op de afterparty in de Jonathan. Zijne kameraad Nihoul ook niet.

Re: Jezus-Eik: Loods

Verscheidene ex-speurders (waaronder Vos) hebben toegegeven dat achter de raids een andere bedoeling zat (uitschakelen van doelwitten). De redenen zijn niet meegedeeld omwille van het geheim van het onderzoek.

Zelf stel ik me de vraag of Nitelet niet door Vos is uitgekozen als informant omwille van zijn kennis van de loods.

194

Re: Jezus-Eik: Loods

Bedankt Ruf en Ben voor de duidelijkheid! We zijn ineens al een stap verder ...

195

Re: Jezus-Eik: Loods

Een tijd geleden (tweetal jaar) sprak ik over de Bende van Nijvel met een zoon van een toenmalige buurtbewoner (Vuurgatstraat). Die wist me te vertellen dat men geregeld een oude kale man tegenkomt, waarop z'n vader (buurtbewoner - Vuurgatstraat) de oude man aansprak: "Hoe is het nog met de auto's?". De man kijkt dan wat verlegen weg... Blijkt dat deze oude man vaker aan het werk was in de loods en meerbepaald het monteren en demonteren van wagens. Deze man zou in Hoeilaart wonen.

In die tijd was er, zoals hier eerder aangehaald, geen mogelijkheid om aangifte te doen of te getuigen. De buurtbewoners zijn geen slechte mensen noch van slechte wil. Volgens mij is er daar meer geweten of gezien, zij weten zelf gewoon niet waar naartoe of zijn nooit bevraagd. Het overgrote deel volgt het dossier ook gewoon niet meer...

196

Re: Jezus-Eik: Loods

Erg, zeer zeer erg. Die mensen weten natuurlijk ook niet wie ze kunnen vertrouwen.

197

Re: Jezus-Eik: Loods

De Bende van Nijvel wordt doodgezwegen hier. Zelfs vandaag ken ik politiemensen die er niet over willen praten wegens angst. Die manen ons wel aan om niet te beginnen graven wegens nog steeds te gevaarlijk. De meeste rijkswachters van toen zijn weg of overleden of zwijgen. De jongere generatie kent de Bende van Nijvel niet meer en gaat in de vrije tijd op schietoefening in Waver bij Dekaise. Maar alvorens ik hier op het forum kwam wist ik niet dat de angst nog zooooo groot was. Ook bij toenmalige getuigen. De berichtgeving omtrent deze bende is niet bepaald geruststellend. Misschien is dit ook de bedoeling.

Re: Jezus-Eik: Loods

finn wrote:

De adjunct commissaris heeft gezien zijn functie en leeftijd alles vanop de eerste rij meegemaakt in zoverre gemeentepolitie bij misdaden en opzoekingen betrokken werd door de almachtige Rijkswacht. Ik heb mij altijd afgevraagd waarom deze mensen, die nochtans korter bij de bevolking stonden, nooit serieus bevraagd zijn geworden, op geen enkele locatie neem ik aan.

Ik herinner mij deze reportage en quotes in dagbladen en plaatselijke krantjes (o.a. De Serrist) waarin hij beschikbare informatie omtrent plaatsen of garages waar de Golf gezien was, belichtte. Ik denk dat hij hier nog problemen mee gehad heeft bij zijn superieuren. Hij was een dorpsfiguur en inwoners vertelden hem wel eens iets. Of met lokale informatie veel uitgericht is, heb ik zo mijn twijfels gezien het verloop van het onderzoek in deze zaak.

Met zijn "klanten" bedoel ik (ex) bajesklanten, vechtersbazen, misdadigers, ... De gemeentepolitie kende zijn inwoners beter dan de Rijkswacht.

Ik vernam dat de man nog leeft. Wie weet, misschien heeft hij alsnog informatie die relevant is.

199

Re: Jezus-Eik: Loods

Er is inderdaad her en der nog wat meer informatie te sprokkelen...

Tijdens de overval in Overijse vluchtten meerdere getuigen lokale handelszaken in op zoek naar beschutting én een telefoon, er waren immers geen mobiele telefoons. 1 ervan liep café De Halve Steen in Jezus-Eik binnen, helemaal in paniek. Toen al was er sprake van een dame en een lange man die toekeken hoe men mensen afslachtte. Wat zou er nog meer boven water kunnen komen? Het café bestaat vandaag niet meer, de stamgasten van toen zitten elders. Of wat je uit een simpel cafébezoek nog kan leren.

Deze getuigen zijn ook nooit bevraagd, samengebracht...

200

Re: Jezus-Eik: Loods

En was er ook sprake van het feit dat de dame een masker in haar hand droeg KD?