1 (edited by Renne 04-10-2007 18:21)

Topic: Aalst: 9 November 1985

De nacht voor de overval in Aalst in een zaak op de grote markt

De patron van de zaak krijgt telefoon van de commissaris, zij is op dat ogenblik een nachtshift aan het doen in het stadhuis van Aalst, met de vraag of hij haar een biertje kan komen brengen. De patron laat zijn garçon het biertje dragen naar het stadhuis, dat zich schuin tegenover de zaak bevind. Toen de garçon op weg was naar het stadhuis, komt er 1 persoon binnen, hij gaat terug naar buiten en in totaal  komen er ± 6 personen de zaak naar binnen.

De vroegen of ze nog iets konden eten, maar dit was onmogelijk, het was al ± 03h00 's nachts en de keuken was dicht. Dus ze dronken een rondje en vertrokken. Bij het verlaten van de zaak  ging de patron kijken waar zijn garçon bleef. Hij stond te praten met mevrouw de commissaris. Later zou men zeker zijn dat dit de bende van Nijvel was. De bende praatte zowel mooi beschaafd Nederlands als Frans. Een man vroeg of het mogelijk was een Scotsch te drinken van het vat, maar dit bier was enkel in het flesje verkrijgbaar. De man deed er was moeilijk over maar werd snel het zwijgen opgelegd door een andere man, en die man zei dat het flesje ok was. Als je het bekijkt was dat de waarschijnlijke leider.

De bende sloeg de dag erna toe in Aalst. Waarom de bende de nacht voor de aanslag de zaak midden in de nacht bezocht blijft een vreemde vaststelling. Was het om de patron te komen provoceren? Het is wel een vaststelling als je weet dat de bende opgemerkt is op de grote markt net voor de overval in Aalst met gedoofde lichten. De patron van de zaak werd de dag van de overval door zijn partner (nu ex-vrouw) naar de Delhaize gestuurd. Net voor de bende ging toeslaan moest hij zich van zijn vrouw naar de winkelketen begeven om er een potje room te kopen, terwijl hij haar vertelde dat er nog room was. De vrouw reageerde en antwoordde: "Breng nog een kip mee ook".

De man bedacht zich onderweg en ging een beenhouwer binnen en kocht daar het nodige. Toen hij bij het terugrijden Delhaize passeerde, zag hij een massa volk met het gedacht dat het te maken had met Sint Maarten, wat op 11 november gevierd word, maar het was door de overval dat er zich een massa volk had verspreid, dit vernam hij later. Toen het echtpaar uit elkaar ging en de man meer en meer vreemde zaken vernam van zijn toenmalige echtgenoot, is hij beginnen nadenken en zoveel mogelijk proberen achter elkaar te zetten en zo komt hij tot het besluit dat hij ook een slachtoffer zou kunnen geweest zijn in Aalst.

Dagen voor de overval kwam er een man in de taverne en hij praatte met zijn vrouw aan de toog. Het ging om een reus, breed gespierd. De man was toen juist vrij uit de gevangenis van Gent, de nieuwe wandeling. De man sprak de patron aan in zijn zaak en vroeg gewoon simpel weg of hij de rijkswacht kon bellen, dat waren zijn vrienden zei hij. Al was er geen reden om de rijkswacht te bellen en de man liet het allemaal zo. Wat hij er nog bij vertelde is dat hij het niet gewoon kon worden in de maatschappij! Toen de Rijkswacht arriveerde ging hij zonder lawaai en zonder moeite mee.

Dat de bende in zijn zaak was geweest is 100% zeker, Jumet bevestigd dit, maar waarom waren ze in de zaak geweest? In het onderzoek doen ze weinig moeite want het moet toch niet zo moeilijk zijn om te weten wie er toen in die gevangenis zat met zo een gestalte. Ze beginnen er gewoon niet aan, erg! Want elke kleinigheid in de zaak zou tot iets groots kunnen groeien, en als dat zo niet zou zijn zou het dan toch de moeite waard geweest zijn om het te onderzoeken, vele mensen stellen zich vragen wat er zich toen allemaal afspeelde.

Toen het zich allemaal afspeelde dacht hij dat het gewoon toeval was, maar nu denkt hij er anders over al is het na meer dan 20jaar moeilijk achterhalen wat er zich eigenlijk afspeelde toen.

Wat ik heb aangepast staat in het donker. En de aanpassing is een nog belangrijker detail dat ze zeker moesten zijn dat er niemand meer binnen zat.

Re: Aalst: 9 November 1985

De sleutel van het enigma van de Bende van Nijvel ligt duidelijk in Aalst. Pas als men de overval in Aalst begrijpt, komt men (dichter) bij de waarheid. Het is zo belangrijk dat mensen als Renne (helaas en begrijpelijk onder een schuilnaam; en zonder man en paard te noemen) hun verhaal brengen op deze site. Ik ken, denk ik, het volledige verhaal van Renne en het is niet enkel straf, maar ook steekhoudend en minstens zeer de moeite om verder uit te spitten. Wat kennelijk door de bendespeurders niet gebeurt.

Willen andere wakkere Aalstenaars dan Renne eindelijk ook eens vertellen wat ze hebben gezien, weten, hebben? Het is zo belangrijk dat deze site wordt aangezwengeld met getuigenissen uit het Aalsterse. Elk detail kan belangrijk zijn. Het mag dan wel zo lang geleden zijn, de acht doden in Aalst en hun familie zullen niet rusten voor de maskers vallen. Ik was zelf op 9/11/85 getuige van de laatste bende-overval en het laat mij nog altijd niet los. Ik ben Ben dan ook dankbaar dat hij, als jonge snaak, via zijn site de zaak levendig houdt.

Re: Aalst: 9 November 1985

Idd knap werk van Ben. Was toen nog maar een kind. Maar zoveel van gehoord. En als ik dan die reconstructie zie op YouTube. Filmpje met die maskers in Aalst, moet toch zowat het meest angstaanjagende zijn wat je in je leven kan meemaken. De andere overvallen zou ik eerder als een provocatie zien aan rijkswacht en gerecht (ondanks enkele onschuldige slachtoffers, het doel heiligt de middelen?), maar in Aalst was er zeker meer aan de hand.

Heb de indruk dat iemand van hen of het brein erachter vertrouwd moet geweest zijn met deze regio, en zich wilde wreken om één of andere reden. De nacht ervoor in de taverne, de wapens die in het park lagen en het verzoekje zijn volgens mij toch pure provocatie.

4

Re: Aalst: 9 November 1985

Inderdaad Réné, zo denk ik er ook over. Ik denk dat sommige mensen de waarheid niet durven onder ogen zien of  men durft niet praten. Vele mensen willen niks liever dat deze zaak in de doofpot beland en dat is hen al héél goed gelukt. Of men nu iets weet of niet de onderzoekers beginnen er gewoon niet aan! Ze maken u iets wijs,ze zeggen "We zijn ermee bezig" en zo maanden aan een stuk. Zo gaat het er aan toen mensen en in plaats de bewijzen te zoeken laat men de bewijzen verdwijnen.

Kijk we lezen allemaal het bovenste verhaal zonder echt een speurder te zijn, kan men toch al eens gaan onderzoeken wie er in de "Nieuwe Wandeling" zat in jaren 1985 met zo een lengte. Is dat dan zo moeilijk? En mensen die met die vraag naar Jumet gaan, krijgen als antwoord: Oh ja dat kan je eens gaan vragen! (Weet dit uit goeie bron en is de waarheid.) Is dat nu een antwoord? Nee zij moeten initiatief nemen en onderzoeken, denk je dat je als gewone burger gewoon gegevens kan gaan opvragen in de gevangenis van gedetineerden?

Heb je dan nog vertrouwen in de onderzoekers? Denk het niet, eigenlijk is David tegen Goliath met inclusief de bende. Als je de onderzoekers nog niet aan u zijde hebt dan is er toch iets mis.

Re: Aalst: 9 November 1985

Is de handel en wandel van de ex van de uitbater dan nog verder onderzocht. Zij was het toch die hem naar de Delhaize stuurde.

6

Re: Aalst: 9 November 1985

Ja maar dat is pas jaren later duidelijk geworden, hé. Dat ze geweest zijn wist de man, maar op dat ogenblik dacht hij dat het alleen toeval was dat ze juist daar binnen kwamen. Het moest een ongeval zijn hé, zoals al die andere moorden,waarbij er waarschijnlijk ongevallen bij zitten maar zeker ook moorden.

Re: Aalst: 9 November 1985

Dus eigenlijk hebben ze nooit druk gelegd op die ex of een verband gelegd met de Bende.

8

Re: Aalst: 9 November 1985

Nee, bewijzen zijn er niet hé. Dus in zo een situatie kan je moeilijk iemand beschuldigen, je kan dat maar daar bereik je niets mee. En het is allemaal maar zoveel jaren later dat het ontdekt werd dat er bij alles wat te veel toeval was en zo moest het  voor haar ook zijn 'toeval' en zo zijn er waarschijnlijk nog mensen naar die parking gelokt, want Aalst was een parking moord. Ik weet niet meer juist wie het zei ik denk Lekeu, ex-rijkswachter, dat er mensen naar parking of winkel werden gelokt.

Re: Aalst: 9 November 1985

Wat ik dan niet begrijp? Waarom laat je u naar een parking lokken? Zonder reden ga je daar toch niet op in? Zou moeten zijn dat er een minnares in 't spel is, maar zomaar ga je toch niet met iemand op parking van Delhaize afspreken.

10 (edited by Renne 04-10-2007 23:17)

Re: Aalst: 9 November 1985

Je spreekt niet met iemand af op die parking, je word door bv. u vrouw (die in complot zit) naar daar gelokt met de boodschap om daar een boodschap te doen. Het was ook de periode van Sint Maarten, altijd makkelijk om tegen u man te zeggen ga eens rap naar de delhaize om het één en ander nog te halen.

Zo waren er meerdere naar de parking gelokt en zij kunnen het achteraf niet na vertellen en indien het mislukt wel maar normaal verdenk je nooit je vrouw of andere hé dat ze je expres naar daar hebben gelokt maar zo is het wel in een paar gevallen gebeurd (verklaring van Lekeu en andere).

Dus het is de bedoeling om een moord te veroorzaken maar het moet op een ongeluk lijken. Waarom hebben ze in aalst nog een paar minuten gewacht om te vertrekken?