191

Re: Delhaize Aalst

Beneden alle peil...

192

Re: Delhaize Aalst

Ik denk niet dat het de bedoeling van Boemerang was om mensen/slachtoffers te schofferen. De foto's blijven een bijzonder pijnlijke realiteit, ook bijna 35 jaar na de feiten.

193

Re: Delhaize Aalst

Overzicht documentatie foto's Wagens Aalst

Mischien interessant om even een nieuw samenvattig te maken van de verschillende gefotografeerde wagens die al gepost werden in dit topic in combiatie met het de context van die wagens. Ik hoop echter dat ik al mijn links goed gecodeerd heb.

Zwarte BMW “Alpina” - nummerplaat EKK 892

De BMW met stukgeschoten achterruit. De wagen waarin de lichamen van en Dirk en Elsie Nijs en de moeder die nog leefde werden gevonden. Volgens een verklaring van Walter Demoerloose in Humo van 16/5/2008 was hij het die de wagen als eerste vond, de motor zou nog gedraaid hebben.

» Forum | Forum | Forum | Forum

De wagen stond in een gedeelte van de parking die een soort inham vormde, stond als laatste uiterst rechts in de rij, rechts van de wagen is een muur.

Zie » Forum (foto later genomen, wagen is niet die van Nijs, maar geeft een overzicht van de plaats waar de wagen van Nijs stond)

Lichtgrijze Stationcar Volvo 245GL nummerplaat DNN 461

De wagen van het gezin Vande Steen, stond geparkeerd links van de BMW van Dirk Nijs » Forum

Lichtgrijze Talbot Samba met imperiaal

De wagen waarin Jan Palsterman werd beschoten. Hij heeft een imperiaal op het dak. Er is maar één foto van, en zeer moeilijk te zien waar hij precies stond. Volgens mij, maar niet 100 % zeker, ergens tussen de ingang Delhaize, en het lage muurtje dat de parking aan de Zuid Oost zijde afscheid van het bos. De linkerruit is kapot geschoten, de rechterruit blijkbaar ook (moeilijk te zien) » Forum

Je kan toch afleiden uit de foto dat het wel degelijk om een Talbot Samba gaat. Zie » carsot.com

Lichtgrijze Opel Astra nummerplaat ?P?720

De wagen van Donald Roelandt. Er zijn foto’s in een krant, bij nacht genomen, met volk errond toen de wagen blijkbaar op straat stond, volgens een krantenartikel had hij die geparkeerd nabij Café De Corner (noemt nu blijkbaar Café Barbo). Hij zou zijn vrouw, die in de Delhaize was, gaan zoeken zijn, en haar teruggevonden hebben in een herberg/café » Forum

Op andere foto’s, waarschijnlijk de dag nadien, staat het voertuig op het parkeerterrein van Delhaize aan de ingang. Blijkbaar hebben de speurders daar verschillende wagens gecentraliseerd voor onderzoek. Zie » Forum

Er zijn impacten achteraan boven de kofferruit, de rechteracherruit is stukgeschoten, en een foto met twee barsten in de voorruit ter hoogte van de chauffeur » Forum | Forum

Ik vermoed dat die barsten aan de binnenzijde zitten, en afkomstig zijn van een schot dat door die rechterachterruit ging. Projectielen zouden Donald aan het hoofd licht gekwetst hebben. Zie ook video 1:58 en 2:09 » YouTube

Lichtblauwe Renault 9 GTS nummerplaat DJS 806

Dit is de wagen waarin De Jonge René en zijn Moens Rosette zich bevonden toen zij werden beschoten door een dader die zich waarschijnlijk ergens aan “het muurtje” bevond. Achterruit en zijruit achter links stuk geschoten. Zij werden bij het oprijden van de parking meteen onder vuur genomen door een dader die “tussen de stalplaats van het leeggoed en de opgestapelde laadplanken” stond. René reed na die eerste schoten plankgas naar parking 3, ten Zuiden van de BRICO, (zie verslag dd 7/2/89 van Moortgat/Lemmens) dus de parking waar je eerst nog door een poort moest.

Op deze Video, vanaf 2:33 » YouTube De rechercheurs komen vermoedelijk vanaf de plaats van de wagen naar de poort die toegang gaf tot parking 3. Iets verderop, aan “de gele hekken” zie je een rijkswachter met oranje jas staan. Dat is ongeveer het gebied waar de schutter moet gestaan hebben. Ik vermoed dat de schutter echter meer naar links stond dan de positie van die rijkswachter, volgens de schets die The End ooit plaatste.

Op de foto staat de wagen vermoedelijk helemaal naar de straatkant toe op die parking 3. Is René en diens vriendin dan de hele tijd in die wagen blijven zitten tot de daders uiteindelijk weggereden waren? Zie » Forum | Forum | Forum | Forum

De dader kwam dan op hen toe en vuurde nogmaals, waarbij René aan het hoofd werd gewond. De dader bleef naderen en René De Jonge sprak dan de zigeunervervloeking “Te Dab termune boie” uit. De dader deinsde dan terug, reden waarom René dacht dat die de vervloeking had verstaan. René was ervan overtuigd later dat het om Philippe De Staerke ging (zie verslag dd 7/2/89 van Moortgat/Lemmens).

“De schutter zou dan achteruit gedeinsd zijn, op zijn passen teruggekeerden geschoten in het wilde weg, in een andere richting, in de richtig van het Brico center”.

Er is al veel geschreven over die “Te Dab termune boie”, en men gaat ervan uit dat de dader die vervloeking verstond, en dus zigeunertaal verstaat. Ik maak mij echter de volgende bedenking; dat de dader terugdeinsde omwille van die uitspraak is blijkbaar een gevolgtrekkig van De Jonge Réné, en dus geen feit. Een andere mogelijkheid is immers dat de aandacht van de schutter plots werd getrokken door iets anders, dat hij als bedreigend ervoer, en dus “in het wilde” (wat een subjectief gegeven is) naar het Brico center schoot.

Gele Brico deur met inslagen » Forum
Zie ook video 2:29 » YouTube

Dus is het niet 100% zeker dat de dader inderdaad die zigeunervervloeking begreep, wat er nadien dan ook allemaal van werd geschreven.

Onbekende lichtblauwe Renault 9 (niet 100% zeker)

Voertuig waarvan de context niet is bekend. Aan de achterzijde te zien, is het blijkbaar ook een Renault 9, want gelijkaardig aan de achterzijde van de Renault 9 van René De Jonge. Er zijn fotos waar de speurders het voertuig onderzoeken. Er zijn niet meteen impacten te zien op de foto’s. Het is duidelijk niet de wagen van René De Jonge, want de achterruit en linkerachterruit zijn niet beschadigd.

Op één van de foto’s is duidelijk te zien dat men de nummerplaat onherkenbaar heeft gemaakt voor publicatie in de krant. Op een andere foto kan men de nummerplaat duidelijker onderscheiden, maar is toch onleesbaar » Forum
Zie ook video 2:17 » YouTube

Politiecombi Ford, nummerplaat AGY618

Dit is de combi met impacten vooraan links, de koplamp lijkt stukgeschoten. Het is zeer waarschijnlijk de combi die stopte ter hoogte van huisnummer 201, en waarop de dader zou gevuurd hebben die nadien in de koffer van de Golf zou gestapt zijn, waarop die vertrok. Op één van de foto’s, bij nacht, zien we agent Nevens in diezelfde combi zitten » Forum

In een interview Nieuwsblad 1 juni 2010 lijkt hij echter te impliceren dat de combi waar op werd geschoten, niet de combi was waar hij was mee toegekomen. In een ander artikel zegt Nevens dat ze hun Combi hadden moeten achterlate en te voet verder gaan. Mogelijk was de combi van Nevens dan ook de Citroen hieronder.

Uit vergelijking met de verklaring van de burgemeester Uyttersprot in november 1985 voor de gemeenteraad zou dit de derde combi zijn die toegekomen was » Forum | Forum | Forum

Het voertuig wordt ook getoond in deze reportage 1:13 » YouTube

Politiecombi Aalst Citroen DZN 373

Een tweede politiecombi ; staat op één van de foto’s, bij nacht genomen, op de parking van garage Verhaegen (aan rond punt “De Haring”), met een schuifdeur die er half uithangt » www.knack.be

Op een andere foto is die schuifdeur binnen in de combi gelegd. Op een derde foto staat diezelfde combi, bij dag, vooraan aan de ingang van de Delhaize » Forum

Geen impacten te zien op de foto’s.

Dit zou de tweede combi kunnen geweest zijn die is toegekomen, en die door Nevens en collega was geparkeerd aan de parking van garage Verhagen (aan rond punt). In deze video, 1:25 » YouTube een interview van agent Nevens, hoor je hem zeggen “...stond in de richting van de Haring”. Het fragment is echter geknipt geweest vlak voor die zin, dus je hoort hem niet duidelijk zeggen dat het over zijn eigen combi gaat.

Indien ze die combi hebben gebruikt om na de schietpartij de achtervolging in te zette, zoals Nevens getuigde, zou dit de kapotte schuifdeur kunnen verklaren; zeer snel vertrokken zonder die volledig te sluiten.

Een derde foto, waarbij deze combi dit maal aan de voorzijde van de Delhaize staat » www.standaard.be

Gezien er op deze foto exact dezelfde reclameaffiches aan de etalage van de Delhaize hangen als de nacht van de aanval, is deze waarschijnlijk genomen de dag nadien.

Re: Delhaize Aalst

Billy& wrote:

Onbekende lichtblauwe Renault 9 (niet 100% zeker)

Het is een Peugeot 305

Re: Delhaize Aalst

K& wrote:

Dus achter de soubry reclame een dubbele klapdeur en geen schuifdeur? Wie met een lege kar delhaize binnen reed moest daar naar rechts langs het rekje en onmiddellijk links?

Ik zou hulp nodig hebben. Ik dacht dat de leden van de familie Van de Steen de eerste slachtoffers waren. De gezinsauto van familie Nijs stond echter als ik het goed begreep naast de Volvo VDS geparkeerd. Lopen de moordenaars rond de parkeerplaats om te doden voordat ze de Delhaize binnengingen?

Boemerang wrote:

K&, dit is hoe ik denk dat het ongeveer zit. Raf, misschien wil je "kennis" uit Aalst eens naar onze tekeningen kijken? Legia, Murcielago en ook Renè de Witte (als hij niet ondertussen met zijn zoon aan het X-boxxen is geslagen wink ) zijn van harte welkom om te reageren! Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor andere Aalsternaren uit die tijd.

http://lh4.ggpht.com/_w9CR5VmH5fc/TSIqpx2aXOI/AAAAAAAAAec/v5ruFDiCxNI/s576/Aalst%20ingang%20tekening%201%20copy.jpg

PS: K&, het is Andy Brodeoux (petekind Marie-Jeanne Mulder) die spreekt van schuifdeuren (die automatisch open en dicht gaan). Het zou kunnen dat het elektrische klapdeuren zijn, ik weet ook niet wat anders die deurknoppen kan verklaren.

Beter met het plan.

196

Re: Delhaize Aalst

Yep, ze hebben eerst de landingszone “schoongeveegd” voor aan de aanval op het eigenlijk doel te beginnen. Dit waren geen overvallers maar soldaten die een missie uitvoerden volgens een vooraf uitgedacht scenario. Het cynisme hierachter doet mijn maag samentrekken.

197

Re: Delhaize Aalst

Het waren inderdaad echt klapdeuren die automatisch opende. Zie zo ook deze site » npokennis.nl/longread/

Even scrollen naar het zesde filmpje rond 01:08 min. Een vrouw aan het woord op de parking en u ziet op de achtergrond de werking van de deuren!

Re: Delhaize Aalst

limboman wrote:

Boemerang, bedankt voor je overzichtelijke tekening. Ik heb na aanleiding hiervan een paar opm cq vragen. De bende had de overval in Aalst bijzonder goed voorbereid, mijn vraag aan u allen is. Wat speelde zich er die avond allemaal af op de Parklaan en omgeving?

Waarom deze vraag. Er zijn 2 kassapartijen in de Delhaize aanwezig en dus ook 2 in en uitgangen zoals op tekening staat aangegeven. De bende kwam binnen via de parkeerplaats, maar wat als tijdens de overval de politie ook via de voorzijde ariveerde. Dan zat men tussen 2 vuren in.(een back-up team kan hier dus hebben klaargestaan).

Vandaar mijn gevoel dat er op de Parklaan en misschien omgeving zich ook verdachte handelingen hebben moeten plaatsvinden. Er is waarschijnlijk 1 bendelid gezien in The Fox volgens getuigen en dan hebben we nog die 2de golf ,bevond die zich niet ergens op de Parklaan toevallig.

Het is een uitstekende weerspiegeling. Ik denk dat als ik lid was geweest van de band, ik zeker niet voor deze Delhaize had gekozen. Ik zou het te riskant hebben gevonden van achteren worden genomen en in de rug worden geschoten.

199

Re: Delhaize Aalst

Daarom vraag ik mij ook al jaren af wie de "ordehandhavers?!" Binnen in het warenhuis waren. En hoe wisten de klanten die binnen waren dat trouwens? Op vrouwen met kinderen werd geroepen handen omhoog!? Zogezegd om diefstallen te vermijden.

Ondertussen las ik op een Franstalig forum dat er mogelijk ook een moto zou weggereden zijn. Geen idee of dat klopt.

Re: Delhaize Aalst

Om van de bescherming te genieten had men een Delhaize in Oost- of West-Vlaanderen nodig.