Topic: Gestolen wapens

Ik post dit berichtje maar hier, want ik weet niet goed waar het wel past (misschien bij bewijsstukken, maar die rubriek lijkt me te belangrijk voor echte informatie terzake). Een bedenking:

Iedereen weet dat de bende verschillende wapens heeft gestolen bij het plegen van de feiten (bv. bij Dekaise). Een van de gestolen wapens was een pistool afkomstig van bij de juwelier uit Anderlues waarvan het serienummer (net zoals deze afkomstig van bij Dekaise) gekend is.

Gelet op de nieuwe wapenwet heeft half België (het brave jan-met-de-pet deel) zijn wapens binnengebracht bij de plaatselijke politie ter (her)registratie of vernietiging. In de pers hebben we foto's en beeldmateriaal gezien van grijpkranen die deze wapens in smeltkuipen deponeren.

Ik hoop maar dat alle serienummers geregistreerd zijn geweest voor de vernietiging en ook de Cel Waals Brabant daarvan een kopie heeft gekregen. Mogelijkerwijze zijn één of meerder wapens buitgemaakt door de Bende, in de laatste 25 jaar alsnog bij een brave burger terecht gekomen, die het nu onwetend heeft binnengebracht bij de politie.

Of ben ik echt te naief?

2

Re: Gestolen wapens

Dat is niet naief zijn, maar de kans is klein maar altijd mogelijk. De wapen worden allemaal ingeschreven in een register voor ze vernietigd worden.

3

Re: Gestolen wapens

Ik vraag mij dan af wat ze met wapens gaan doen waar er geen serienummer instaat? Want dat zijn toch de risico wapens, indien Justitie niet meer geïnteresseerd is in oude zaken gaan ze er dan volgens mij hun tijd niet meer insteken. Dus ik denk dat men daarbij niet te veel moet hopen.

Neem nu dat het serienummer weggeveild is, kan men dan nog zien of het bv. door de Bende is gebruikt. Want een wapen heeft een naam (serienummer) maar ook een handtekening (wanneer men een kogel afvuurt is de inslag bij elk wapen verschillend).

4

Re: Gestolen wapens

Een bedenking die ik me toen ook maakte en zeker niet naïef. Zoals Willi het zegt, de kans is klein maar ze bestaat. Het probleem is echter dat het over zoveel wapens gaat dat je ze eigenlijk onmogelijk allemaal kan controleren. De vraag is natuurlijk of de onderzoekers van de Cel Waals Brabant hetzelfde dachten.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

5

Re: Gestolen wapens

Uit een interview met Eddy Vos:

"Wij zijn geïnteresseerd in elke moord met een wapen waarvan het kaliber overeenkomt met de wapens die de Bende gebruikte. Bijzonder spijtig in dat verband: de wapens die de burgers moesten inleveren in het kader van de nieuwe wapenwet worden vernietigd zonder dat er eerst een proefschot mee wordt gelost. Vergezocht? Je weet maar nooit."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube